Volvo betekent letterlijk ‘ik rol’. De eerste rollende Volvo komt uiteraard uit Gothenburg, Zweden. De stad en de autofabrikant kunnen niet zonder elkaar, Gothenburg ademt Volvo. De autofabrikant zorgt voor veel werkgelegenheid in de omgeving en heeft daar nog steeds een grote fabriek staan. Naast de productie, worden hier modellen ontworpen, ontwikkelt en getest. Wij kregen letterlijk een kijkje in de World of Volvo!

Gothenburg op wielen

Ondanks dat Geely veel invloed heeft op de koers die Volvo vaart, merk je daar weinig van in Gothenburg. Op het vliegveld staat de EX30 al tussen de bagagebanden te pronken. In de omgeving van Gothenburg zijn een aantal mooie wegen langs de kust en door de bossen. Er is niks mooiers om in zo’n idyllisch landschap te rijden met een aantal nieuwe modellen van de trots van de stad. De rijimpressies van de elektrische EC40 en EX30 zijn overwegend positief. Desalniettemin is het verschil tussen de EC40 en EX30 enorm en dat ligt niet alleen aan de afmetingen. Kijk op EV Update voor een uitgebreide beschrijving van de rijimpressies van deze populaire Volvo’s.

De Volvo EC40 black edition was de transfer van het vliegveld naar het hotel, zeker geen straf!

Er blijft ook veel vraag naar plug-in hybride voertuigen, daarom zijn die ook nog volop in de markt. We zijn met de XC90 T8 op pad geweest en stonden weer verbaasd te kijken naar de kofferbakruimte, je kan er bijna in wonen! Het is een grote SUV, die stuurt en aanvoelt als een cross-over. Oneffenheden in het wegdek zijn bijna niet te voelen, het onderstel verwerkt dit goed en zorgt voor een comfortabele rit. Het interieur is volledig in stijl met de XC60, het zit prettig en je voelt dat het een reisauto is.

De XC90 in zijn thuishaven Gothenburg.

Onze rit was helaas te kort om een goed oordeel te vellen over bijvoorbeeld het verbruik en de hybride aandrijflijn. De Volvo XC90 rijtest geeft een beter beeld van de grootste SUV van het Zweedse merk. Op het fabrieksterrein zagen wij de elektrische tweelingbroer staan, de EX90. De kans is groot dat je de EX90 dit jaar nog rond ziet rijden op de Nederlandse wegen.

World of Volvo

14 April is een bijzondere datum voor Volvo. Op deze dag in 1927 rolde de eerste auto uit de fabriek, genaamd ÖV4. Dit jaar is op 14 april de World of Volvo in Gothenburg geopend. Een gebouw met een bijzondere architectuur, gebouwd van voornamelijk hout uit de Zweedse bossen. Voor de liefhebbers van het merk is dit zeker een bezoek waard. Er staan Volvo’s met een bijzonder verhaal en er worden een aantal allerlaatste exemplaren van verschillende modellen tentoongesteld. Het conceptmodel YCC uit de beginjaren van deze eeuw staat er ook. Het is een auto met vleugeldeuren en speciaal ontwikkeld voor de vrouwelijke klanten. Helaas is dit prototype nooit in productie gegaan. Daarnaast staan er vrachtwagens van allerlei bouwjaren en kun je oefenen op graafmachines.

Eén van de bijzonderste exemplaren is toch wel de P1800 met ruim 3,2 miljoen mijlen op de teller! Irv Gordon kocht de rode Volvo in Alaska. Vanaf 1966 heeft de Amerikaan er ongeveer een halve eeuw in gereden, met een record kilometerstand tot gevolg. Uiteraard kon een 850 T5-R sedan in cream yellow niet ontbreken. Het design is tijdloos en bij veel Volvo liefhebbers nog steeds erg populair. Kortom, genoeg te zien en te beleven bij World of Volvo.

De Volvo P1800 met een record aantal kilometers op de klok.

Fabrieksbezoek

De automotive is met de elektrificatie een nieuw tijdperk ingegaan. Batterijpakketten zijn cruciaal en moeten in alle klimaten goed kunnen functioneren. Er is een grote investering gedaan om dit mogelijk te maken. Zo zijn er veel klimaatkamers gebouwd om het gedrag van de batterijpakketten en cellen te analyseren in verschillende condities. Temperaturen van -30 tot 70 graden Celsius en verschillende percentages luchtvochtigheid worden gesimuleerd in deze klimaatkamers. Het batterijpakket van de EC40 en de EX90 stonden hier ook tentoongesteld. De batterij van de EC40 bestaat standaard uit 23 losse modules. Bij de longrange variant voegen ze er vier toe, zodat de capaciteit en dus ook de actieradius toeneemt.

Het batterijpakket van de nieuwe Volvo EX90. Dit platform is opnieuw ontwikkeld, dus de batterij ook.

Het ontwikkelen van een nieuw platform kost zo’n vijf tot zeven jaar. Gelukkig wordt er al veel gefinetuned in simulatieomgevingen. Zo heeft de engineeringsafdeling de beschikking over een simulator waar met parameters de afstelling van de auto wordt verbeterd door verschillende weersomstandigheden en locaties te simuleren.

Voordat er een auto de weg op gaat, hebben de engineers al maanden werk verricht in de simulator.

Prototypes testen in de windtunnel is ook onderdeel van het ontwerpproces van een nieuw automodel. Hier wordt geschaafd aan de aerodynamica en het waterdicht maken van het voertuig. Als er dan een pre-productiemodel klaar is, wordt deze onderworpen aan de welbekende crashtests. Er wordt elke dag minstens één auto vernietigd met deze crashtests. Helaas mochten we daar geen beeldmateriaal maken, maar gelukkig kun je het overal op internet vinden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *