Op een bedrijventerrein in Almere bevindt zich een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in de handel van luxe elektrische auto’s. Op de parkeerplaats staan een Polestar 2 en een Audi RS e-tron GT. Ze vormen samen het uithangbord van LeaseBijtellingVriendelijk.nl. Ik spreek af met Martijn Duivenvoorden voor een gesprek over zijn bijzondere bedrijf.
Tesla voordeliger dan VW Golf
De oorsprong van Martijns bedrijf ligt in een gesprek met Maarten Steinbuch. Hij reed privé een Volkswagen Golf en had onderzocht wat het kostte om de overstap naar een Tesla Model S te maken. “Hij kwam naar mij toe met een kostenvergelijkingssheet. En wat bleek? Volgens de berekening zou de Tesla veel voordeliger zijn dan de Golf. Het zou zelfs bijna niets kosten.” Het was moeilijk te geloven en daarom legde Martijn de sheet nog eens voor aan zijn boekhouder. Ook die bevestigde dat de Golfrijder beter gisteren dan vandaag naar een Tesla of andere fiscaal interessante auto zou kunnen overstappen.
25 Tesla’s in één jaar
Voor Martijn was het onmiddellijk duidelijk dat hij hier geld mee kon verdienen. In 2013 verkocht hij twintig nieuwe Tesla’s. Daarnaast bemachtigde Martijn een vijftal Tesla’s dat beschikbaar kwam door kopers die hun bestelling annuleerden of retourneerden. Hiermee kwam de teller op 25 stuks te staan in één jaar. Naast Tesla’s verkocht Martijn ook Volvo V60 Plug-in Hybrids.
Nieuw verdienmodel
Het werd januari 2014 en de bijtelling voor auto’s zonder uitstoot ging van 0 naar 4 procent, PHEV’s gingen naar 7 procent. “Ik had een goed jaar achter de rug. Maar hoe zou het nu verder gaan? De telefoon bleef stil,” vertelt Martijn. “Totdat een ondernemer mij belde met de vraag of ik hem van een tweedehands Tesla af kon helpen” Het betrof een Model S uit 2013, die dus nog bijtellingvrij was. Martijn verkocht hem voor een hoger bedrag dan de nieuwprijs. In één klap was Martijns nieuwe verdienmodel duidelijk: tweedehands Tesla’s importeren en met winst verkopen.
Van Budapest tot Bergen (Noorwegen)
Martijn pakte het slim aan, door te adverteren met auto’s die al door buitenlandse bedrijven en eigenaren werden aangeboden. “Wanneer iemand een auto wilde kopen, rekende ik twee tot drie weken levertijd. Die tijd gebruikte ik om de auto op te halen en in Nederland te registreren.” Voor Martijn brak een prachtige tijd aan. Hij reisde door heel Europa en kwam op de mooiste plekken; van Budapest tot Bergen (Noorwegen). Bovendien kostte het bijna niets om de auto’s naar Nederland te rijden. Met Tesla Free Supercharging kon je destijds nog gratis gebruikmaken van Tesla’s snelladernetwerk.
LeaseBijtellingVriendelijk.nl aanbevolen door Tesla zelf
Binnen een jaar verkocht Martijn 45 tweedehands Tesla’s in Nederland. In de jaren daarna groeide Martijns bedrijf steeds verder en werd het hét aanspreekpunt voor gebruikte Tesla’s. Tesla Nederland stuurt klanten die hun auto willen verkopen zelfs door naar LeaseBijtellingVriendelijk.nl.
Consignatieverkoop
Zo nu en dan werpt Martijn een blik op de monitor die de beveiligingscamera’s weergeeft. Aan de voorkant van het pand legt een fotograaf één van de nieuwe auto’s in het assortiment vast. LeaseBijtellingVriendelijk.nl genereert een aanzienlijk deel van de inkomsten door consignatieverkoop. “Daarbij verkopen wij auto’s voor klanten, die ermee door kunnen blijven rijden totdat de auto verkocht is,” legt Martijn uit. De verkopende partij krijgt 97 procent van de opbrengst en heeft daarbij geen omkijken naar het zoeken van een koper. Daarnaast houden we 1 cent per kilometer in voor onze garantie-pot. Dat zowel de verkopende als de kopende partijen tevreden zijn, blijkt wel uit de waarderingscijfers: Ruim 200 reviews van tevreden klanten beoordelen het bedrijf met gemiddeld een 9,8.
Volgens Martijn is een van de voordelen van consignatieverkoop dat hij klanten van eerlijk onafhankelijk advies kan voorzien. “Het is niet onze auto en we zijn ook niet verbonden aan één merk. Als een BMW-rijder de overstap naar een Tesla overweegt, dan kunnen we er eerlijk over zijn dat hij qua interieurafwerking waarschijnlijk een stapje achteruit gaat. Maar natuurlijk vertellen we ook dat de kosten lager zijn en dat een Tesla een stuk sneller op de 100 km/u zit.”
Restwaardegarantie
LeaseBijtellingVriendelijk.nl geeft restwaardegarantie op elke verkochte auto. Hierbij hanteert het bedrijf een formule die rekening houdt met het aantal gereden kilometers vanaf de aankoop. In de praktijk heeft er nooit iemand van deze regeling gebruikgemaakt, omdat consignatieverkoop vrijwel altijd meer oplevert. “Je moet het zien als vangnet voor het geval dat je direct geld nodig hebt en wij mogen het bedrag als slotsom bij een financiering gebruiken, zodat de maandlasten laag blijven,” legt Martijn uit.
Exclusief grote en luxe EV’s
LeaseBijtellingVriendelijk.nl handelt vrijwel alleen in grote en luxe EV’s. Martijn legt uit waarom hij zich liever niet aan kleinere EV’s waagt. “De Europese Unie stelt als eis dat elke autofabrikant een bepaald percentage van de totale productie moet elektrificeren. Wat je ziet, is dat grote automerken een elektrische variant van hun kleinste model bouwen en daar grote oplages van produceren. Door de productie-eisen krijgen dealers een overschot aan kleine elektrische auto’s in hun mik geduwd.” Waarom LeaseBijtellingVriendelijk.nl geen kleine elektrische auto’s verkoopt is kortom: het aanbod is te groot en de winstmarge te klein.
Fossielen
LeaseBijtellingVriendelijk.nl biedt ook de mogelijkheid om ‘fossielen’ (brandstofauto’s) in te ruilen. Daarvoor gebruikt Martijn zijn andere bedrijf: SQUAB Automotive B.V. Via dat bedrijf verkoopt hij ingeruilde auto’s als occasions met 6 maanden BOVAG-garantie.
Toekomstvisie LeaseBijtellingVriendelijk.nl
Volgens Martijn ligt er voor zijn bedrijf een toekomst vol mogelijkheden open. “Brussel beboet, dus die elektrische auto’s komen er toch wel: het aanbod blijft groeien. Wij blijven meebewegen met de markt en daarbij houden we goed in de gaten houden waar de meeste vraag naar is.”
Overweeg jij om een gebruikte luxe EV te kopen of verkopen? Bij LeaseBijtellingVriendelijk.nl ben je daarvoor aan het goede adres.
Gaaf om over te lezen!
Thanks Robert!
Mooi geschreven Aart!
Mooi dat het specialiseren in dit specifieke segment heeft geleid tot dit concept Martijn!