de mercedes op een haven

Ik heb als eerste auto ooit een oude Mercedes-Benz 280S uit 1971 gekocht (typeaanduiding W108). Ik heb er geen moment spijt van gehad en ik beleef elke dag weer nieuwe avonturen. De 2.8 liter zes-in-lijn en de vierbak brengen mij overal. Maar, het is misschien moeilijk voor te stellen hoe het nou is om te leven met een dagelijkse auto van 50 jaar oud. Dat ga ik nu vertellen.

Het onderhoud

Bij een auto van een halve eeuw oud, hoort natuurlijk een regelmatige onderhoudsbeurt of reparatie. Wij kunnen dat thuis gelukkig zelf. Dat betekent dat we thuis het probleem opsporen, uitvogelen wat we nodig hebben, de onderdelen bestellen en ook monteren. Dat scheelt een hele boel geld, vooral aangezien garagetarieven al snel de pan uitrijzen.

Onderdelen zijn relatief goed te vinden, het model is redelijk populair geweest. Er zijn in de periode tussen 1965 en 1972 ruim 383.000 auto’s van het type W108 van de band gerold in Stuttgart. Een aanzienlijk deel daarvan is naar Amerika verscheept, wat soms de zoektocht wat vermoeilijkt.

Soms koop je onderdelen voor een schijntje van een cent, maar andere dingen zijn dan weer ongelooflijk duur. De grootste kostenpost op het gebied van reparaties is de roestbestrijding. Als je dit bij een garage laat doen, ben je zo duizenden euro’s kwijt. Gelukkig heb ik een lasser en automonteur als vader.

De Mercedes wordt te pas en te onpas gerepareerd
De Mercedes wordt te pas en te onpas gerepareerd

De kosten

Qua kosten valt het bezitten van een klassieke auto erg mee. Laat ik even voorop stellen dat ik hier niet de onderhoudskosten bij reken. Wegenbelasting betaal je niet meer als de auto ouder dan 40 jaar is, de mijne is net 50 geworden.

De verzekering kan zo gek zijn als je het zelf wil, ik heb zelf alleen een WA-oldtimer verzekering en ik betaal nu rond de 70 euro per jaar. Natuurlijk is het ook een optie om hem te laten taxeren en hem all-risk en tegen diefstal te verzekeren, dan ga je wel wat meer betalen natuurlijk. Ik heb gekozen om het niet te doen.

Op dit moment rijdt de Benz alleen op LPG. De vorige eigenaar heeft het benzinesysteem laten verloederen, het opnieuw inbouwen hiervan staat op mijn lijstje van wensen. Ik rijd op LPG ongeveer 1 op 4, dat is niet geweldig, maar LPG is natuurlijk ook heel goedkoop. Voor een volle tank betaal ik rond de 35 euro en daar kan ik dan een spectaculaire 250 kilometer mee rijden.

Regelmatig rijdt hij mee in tours en staat hij te pronken bij shows.
Regelmatig rijdt hij mee in tours en staat hij te pronken bij shows.

De ervaring

Om te rijden in zo’n oude, grote sedan is geweldig. Hij is niet snel, hij stuurt als een boot en verbruikt evenveel als de rest van ons wagenpark bij elkaar. Maar, het is een ervaring op zich. Alles is groot en zwaar, het stuur is enorm en de halen die je met de pook moet doen zijn te vergelijken met roeien in een roeiboot.

De pedalen kunnen enorm ver worden ingedrukt, wat de zitpositie een beetje vreemd maakt. Je moet namelijk dichtbij het stuur zitten om het eind van de slag te halen met je voet. Maar, je kan niet té dichtbij zitten want dan zit je tegen het stuur.

Daarnaast zit het stuur ook scheef, gewoon, vanuit de fabriek. De gehele stuurinrichting staat iets schuin naar buiten gericht, waarschijnlijk om makkelijker bij de stuurstangen in het onderstel te komen.

Het enige wat mij soms even laat schrikken is de grootte van het geheel. De auto is een kleine 5 meter lang, wat soms nog wel eens voor uitdagende situaties zorgt. Zoals bijvoorbeeld bij parkeren in Rotterdam, of in parkeergarages, of eigenlijk overal. Maar, met een beetje steken en een hele boel enthousiasme zet ik hem overal neer.

Alle dagen gaat hij mee op pad, ook in de sneeuw.
Alle dagen gaat hij mee op pad, ook in de sneeuw.

De toekomst

Dingen die ik er nog graag aan wil veranderen zijn bijvoorbeeld de hiervoor genoemde benzinetank en -leidingen. Die zijn nu niet meer aanwezig en die wil ik er graag weer inbouwen. Daarnaast begint de koppeling van 50 jaar oud (!) het te begeven, dat mag ook wel na al die tijd. Dus, als we toch bezig zijn, kan een nieuwe bak dan ook geen kwaad natuurlijk.

Verder zijn er nog wat kleine dingetjes, zoals roest op het voorspatbord en achter bij de dorpel. Het is geen showroommodel, maar ik gebruik hem ook dagelijks. Hij staat lekker buiten, banjert met mij mee door de sneeuw en de regen en staat hele dagen met zijn ramen open in de zon te koken. Ik zal ermee blijven rijden, blijven repareren en blijven genieten. Op naar de volgende 50 jaar!

1 REACTIE
Reageren

  1. Cc schreef:

    Mooi

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *