“Accélérez! Accélérez!” Twee Franse jongetjes stopten spontaan met spelen en riepen ons toe toen we met onze Ford Mustang GT langsreden. Dit soort ervaringen maakt je vakantie extra speciaal. Wil je ook wel op vakantie met je hobby-auto? In dit artikel noemen we een aantal zaken om rekening mee te houden.
Unieke ervaring
Het is natuurlijk geweldig om op vakantie te zijn met je hobby-auto. Mooie natuur, fijne wegen en leuke dorpjes zijn zoveel toffer achter het stuur van je favoriete auto. Samen avonturen beleven met je hobby-auto versterkt de band die je ermee hebt. Dit is echter niet het enige dat vakantie met je hobby-auto bijzonder maakt.
Van een man in Wallonië die midden op de weg stopte om uitgebreid te vertellen over een Mustang die hij ooit had gehad, tot de duimpjes omhoog van de bestuurder van een Audi R8 die vele malen duurder was dan mijn auto: het zijn vooral de reacties onderweg die het bijzonder maken. Simpele tankbeurten eindigen in fijne gesprekken met toevallige voorbijgangers. Een bijzondere auto is een magneet voor onvergetelijke vakantieherinneringen.
Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg: wij stuurden onze felblauwe Ford Mustang GT en zijn donkergroene voorganger geregeld over de grens. Zie de foto’s bij dit artikel. Of we nu kampeerden of vrienden bezochten, onze Amerikaanse reisgenoot maakte onze reizen extra bijzonder.
Helaas kun je niet zomaar in je hobby-auto stappen en op vakantie gaan. Niet elke auto en niet elke vakantie is geschikt. Hieronder een paar zaken waar je rekening mee moet houden.
1. Ruimte
Is je hobby-auto een superlage sportwagen of een luxe sedan? Als je op vakantie wil, heb je ruimte nodig voor bagage en inzittenden. In sommige auto’s kun je nauwelijks iets kwijt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je mee wil nemen.
Soms kan een auto je verbazen. Onze Ford Mustang GT lijkt niet erg ruim, maar in de flinke kofferbak past heel wat. Onze bagage voor twee weken Duitsland paste er in, met tent en alles. Een koelbox konden we op de achterbank kwijt. Elke avond kwamen we aan op een andere camping, waar mensen verbaasd opkeken van onze ongebruikelijke auto. Het was soms passen en meten maar alles ging mee.
Wil je kinderen meenemen, dan heb je een extra uitdaging. Naast extra zitplaatsen heb je extra bagageruimte nodig. Aan de andere kant: jaren geleden vertrokken hele gezinnen in kleine Dafjes en Kevertjes over de Alpen, dus waarom zou dat nu niet meer kunnen?
2. Afstand
Ga je per dag flinke stukken rijden? Bedenk dan niet alleen of de auto dat trekt, maar ook of de inzittenden het trekken. Hoe zitten je stoelen na een paar uur rijden? Word je gek van die brommende uitlaat of de loodzware koppeling? Bedenk dit niet alleen voor jezelf, maar ook voor je reisgenoten. Want terwijl jij misschien alles kan verdragen van jouw lievelingsauto, geldt dat misschien niet voor de anderen.
Mocht je bang zijn dat je liefde voor je auto snel bekoelt tijdens een lange rit, ga dan eens een stuk rijden voor de vakantie om te oefenen. Of plan je vakantie zo dat je nooit lange afstanden hoeft te rijden per dag.
3. Betrouwbaarheid
Auto’s zijn gemaakt om te rijden, maar dat wil niet zeggen dat je met elke auto zomaar op pad kunt. Ga alleen met een auto op vakantie die gewend is om flinke stukken te rijden. Auto’s die vertroeteld worden in de garage en alleen buiten komen voor een zondags ritje kunnen het tijdens vakantie ineens laten afweten.
Een andere valkuil is het weer. Veel hobby-auto’s komen alleen buiten bij lekker weer, maar tijdens de vakantie kun je zomaar in slecht weer terechtkomen. Kan de auto daar tegen? Kunnen de banden het aan? De vakantiepret is zo voorbij als het cabriodak ineens niet waterdicht blijkt, of als je achterstevoren staat door aquaplaning met gladde banden.
Twijfel je, of wil je het zekere voor het onzekere? Laat je auto dan voor de vakantie nog eens helemaal nakijken.
4. Pech onderweg
Met je hobby-auto heb je meer kans op pech. Hoe makkelijk is jouw hobby-auto te repareren als er iets kapot gaat? Is de techniek simpel of heb je speciale onderdelen of bijzonder gereedschap nodig?
De techniek van oudere auto’s is vaak simpeler, dus vaak kan een lokale garagist of dealer er wel wat mee. Neem desnoods wat reserve-onderdelen mee, als je bang bent dat ze kapot gaan. Zelfs als je zelf niet handig bent, kun je verder bij pech.
Als ultiem vangnet kun je een abonnement nemen bij een pechdienst, zoals de ANWB. Zij helpen je dan verder bij pech. Heb je recht op een vervangende auto, dan is je vakantie bij pech niet helemaal verziekt.
5. Kosten
Hou er rekening mee dat je vakantie met een hobby-auto duurder is. Tijdens twee weken vakantie in Frankrijk verstookte onze niet echt zuinige Mustang niet minder dan 583 liter benzine. Toch zijn het niet alleen extra brandstofkosten die de vakantie duurder maken.
Parkeer jij je geliefde auto zomaar overal of ben je ineens gebonden aan hotels met een bewaakte en overdekte parkeerplaats? Moet je omrijden omdat de brandstof voor je auto niet overal te krijgen is? Moet je ergens met de taxi of openbaar vervoer heen, omdat er plekken zijn waar je met je hobby-auto echt niet gaat rijden?
6. Milieu
Misschien mag je met je hobby-auto niet overal komen. Zo boekten we ooit een leuk hotel aan de rand van een Duitse stad, om er vervolgens achter te komen dat het hotel in een milieuzone lag waar onze auto niet in mocht.
Steeds meer plaatsen krijgen milieuzones, vooral grote steden. Zoek dit dus goed uit. Heb je een speciale sticker op de ruit nodig? Zijn er plaatsen waar je auto niet mag komen? Het kan betekenen dat je je route moet aanpassen, of soms je auto moet laten staan.
Op vakantie met je hobby-auto?
Je moet met een paar dingen rekening houden, maar laat dit je vooral niet tegenhouden met je hobby-auto op vakantie te gaan. Op vakantie gebruik je je hobby-auto waar hij voor gemaakt is: rijden. De herinneringen die je tijdens je vakantie met je hobby-auto opdoet, wegen ruimschoots op tegen de ongemakken.
Goed verhaal, bedankt voor de tips!