De allergoedkoopste EV van dit moment is de Dacia Spring. Met een vanafprijs van €20.850,- is het echter niet voor iedereen bereikbaar. Tegelijkertijd is het ombouwen van een benzine- of dieselauto naar een elektrische aandrijving ook niet goedkoop. Echter, voor €15.000,- ben je wel goedkoper uit dan een Dacia Spring. De opdracht was daarom simpel: Welke auto zou jij om laten bouwen naar een EV, voor minder dan een Dacia Spring? Het budget, maximaal €5.850,-. De keuzes? Divers.
Daan – Toyota Corolla GL
Het ombouwen van een reguliere auto naar een elektrische auto zal redelijk wat gewicht met zich meebrengen. Het is dus van belang dat de gekozen auto van origine niet te zwaar is. Maar, veel lichte auto’s zijn ook relatief sportief, dan is de extra snelheidsbonus die met elektrificatie komt niet meer bijzonder. Dus, mijn idee is: koop een lichte auto die ook niet erg snel is, dan wordt het past echt leuk.
Zie hier, mijn keuze: een Toyota Corolla GL uit 1987. Normaliter geleverd met een 1.3 met 75 pk, dus niet snel. Ook ziet hij er helemaal niet snel uit (maar wel heel erg cool). Daarnaast is het lege gewicht nog ruim onder de 900 kg. Elektriciteit erin, vering afstellen dat hij op normale hoogte staat en iedereen eruit rijden bij het stoplicht. In je metallic beige Corolla.
Danny – Fiat Barchetta
Elektrisch rijden kan een hele andere beleving geven dan je gewend bent van een auto. Ja, het geluid en de vibratie van de motor valt weg, maar je krijgt er wel een directe acceleratie en serene omgeving voor terug. Wat dat betreft is het een perfecte aanvulling voor een toerauto, dat in mijn geval een Fiat Barchetta moet zijn.
Van alle compacte cabrio’s uit de jaren 90, doet de Barchetta mijn hart het snelste kloppen. Een eigenwijze maar prachtige styling in combinatie met strak weggedrag, zorgen voor een verleidelijke combinatie. Vul dit aan met de power van een elektromotor en je hebt het beste van twee werelden. Voor ongeveer €5.000,- zijn er diverse exemplaren te koop, met of zonder cycloop achterlicht. Doe maar een versie voor de facelift, het liefste in geel.
Arjan – BMW 3 serie
Voor mij valt de kleuze op de BMW 3-serie. Uiteraard van de eerste generatie, met interne fabriekscode e21. Er is staan er in Nederland enkele te koop voor rond het maximale budget. Beter is het echter om de goedkoopste te pakken die je kunt vinden. Als we dan toch bezig zijn om een oldtimer te voorzien van een accupakket, kun je het beter maar goed aanpakken ook.
Dus houdt wat geld achter de hand voor roestpreventie. De vering is te slap om het zware accupakket te ondersteunen, dus een nieuw schroefsetje is ook geen overbodige luxe. Uiteindelijk blijft er dan wel een auto over die perfect voldoet aan de wensen. Een Europees gelijnde oldtimer, die de binnensteden nog in mag en met moderne rijeigenschappen. En zeg nou zelf, die oude sharknose is toch een stuk mooier dan het huidige BMW biggenneusje?
Eric – Fiat Tipo
Tsja, welke auto wil je voor een totaal bedrag van € 20.850 geëlektrificeerd hebben. Even nog los van het feit of elektrisch nu echt de definitieve toekomst heeft, is er in mij ogen één auto die dit echt verdient: de Fiat Tipo 2.0 16v, beter bekend als de Fiat Tipo Sedicivalvole, wat dan weer staat voor 16 kleppen. In mijn ogen de vertegenwoordiger van de toen betaalbare sportieve middenklasser, die naast zij sportieve aspiraties ook heel goed als gezinsauto was in te zetten. Echt iets voor de brave vader die, als de kinderen even op bed liggen, helemaal los wil gaan op bochtige landweggetjes!
Voorwiel aangedreven door een 2.0 liter motor zonder turbo, 147 pk onder de rechtervoet, aangepaste grill voor betere koeling, sideskirts, speciale velgen en een sportief interieur (optie Recaro) met grijs/zwart rood geblokte bekleding maakte hem tot de top van Tipo serie. Hoewel de huidige vraagprijzen de pan uit rijzen, zijn deze met een beetje onderhandelen nog net wel te vinden voor ongeveer € 5.000.
Maarten – Ford Thunderbird
Het klinkt als heiligschennis: de V8 uit een Amerikaan verwijderen en vervangen door een elektrische aandrijving. Laat het me uitleggen! De Ford Thunderbird uit de jaren ‘90 is nooit een muscle car geweest: het is meer een doorontwikkeling van de luxo-barges uit de jaren ‘70. Een enorme slee gericht op persoonlijk comfort. Dat past prima bij een EV!
Bovendien was die zuipende V8 dan wel groot, maar niet erg krachtig. Met een elektrische aandrijving wordt dit alleen maar beter. En bovendien: in welke auto heb je meer ruimte voor accu’s dan in een tweepersoons Amerikaanse slee van 5 meter? Duizend kilometer bereik gegarandeerd!
Dat is onze redactiekeuze voor een EV goedkoper dan een Dacia Spring. Nog meer redactiekeuzes lezen? Klik dan hier!