Door het hele jaar heen zijn er al verschillende redactiekeuze artikelen geweest. Vaak gaat dit om hypothetische vraagstukken waar wij als redactie dan een serieus (maar meestal semi lollig) antwoord op verzinnen. Te denken valt dan aan de beste vakantie auto voor €1000 of een EV voor minder dan een Dacia Spring. 2022 willen we echter afsluiten met een terugblik. Door het hele jaar heen testen wij verschillende auto’s, waardoor de redactiekeuze voor nu is: Rijtest van het jaar 2022.
Bij de keuze voor rijtest van het jaar 2022 gaat het overigens niet per sé om de beste auto die is gereden. Iedere redacteur heeft een keuze moeten maken wat zijn meest memorabele rijtest was. Dit kan dus inderdaad de meeste bijzondere auto zijn, of juist niet. Misschien gebeurde er juist tijdens de test wel iets bijzonders, of bleek een fatsoenlijke middenklasser juist een verademing. Lees snel verder voor een mooie terugblik op 2022!
Arjan – Rijtest Citroën ë-C4
Voor mij is de meest bijzondere test die met de Citroën ë-C4. Waarom? Zo bijzonder is de auto namelijk niet. Het klopt dat deze elektrische middenklasser van Citroën niet de meest bijzondere of unieke auto is. Voor mij was het echter wel de eerste keer de grens over met een EV. De reis met de bestemming Belgische Ardennen kan niet echt een wereldreis genoemd worden. Toch lag de uiteindelijke bestemming verder dan de actieradius. Laden in België dus! In de praktijk iets minder spannend dan verwacht, ondanks meerdere falende snelladers. We zijn veilig aangekomen, maar duidelijk is wel dat België qua laad infrastructuur minder ver is dan Nederland. Eveneens duidelijk is dat Citroën ë-C4 een fijne reisauto bleek.
Daan – Rijtest Mercedes-AMG SL63 Roadster
Hoe kan het ook anders: mijn favoriete rijtest van het jaar bevat dit monster. Ik heb veel auto’s getest dit jaar, waarvan er veel erg memorabel waren. De Suzuki Swift Sport was net een raceauto, de Mercedes-Benz EQE was een fantastische comfort-oase, de Hyundai Santa Fe was de beste allrounder en de Land Rover Defender spreekt voor zich. Maar, hetgeen wat me het allermeest is bijgebleven is toch wel de SL63. Dak open, de ronkende en brullende V8 op sportstand, rondjes gereden met al mijn vrienden en familie en allemaal een gigantische glimlach op hun gezicht (en op mijn gezicht). Mijn 100e auto ooit gereden en mijn eerste V8, ik zal het nooit vergeten. Ik ga denk ik nog even naar de buurtsuper om een staatslot te kopen, je weet het nooit!
Danny – Rijtest BMW iX xDrive50
Mijn meest memorabele rijtest is gemaakt in een auto die de meeste autofans ook wel memorabel zullen noemen, om de verkeerde redenen. De BMW iX50 EV-SUV heeft bij mij – neus en al – de grootste indruk achter gelaten. Een roadtrip naar Berlijn en terug liet mij zien hoe indrukwekkend een EV wel niet kan zijn. Niks sparen van de accu, gewoon linkerbaan Autobahn richting de 200 km/u. Na vier uur wist een korte stop van 30 minuten bij een DC-lader ons zo weer 300 kilometer verder te brengen. De luchtvering bracht ons na vele comfortabele kilometers uitgerust de stad in, waar de iX ons wederom wist te verrassen. Ondanks het grote formaat, blijft de BMW overzichtelijk in het stadsverkeer dankzij een scherpe draaicirkel en uitstekend zicht rondom. Het grootste compliment dat ik dan ook kon geven, is dat je vergeet dat je onderweg bent met een EV.
Joeri – Rijtest Vinfast VF8
2022, een memorabel jaar. Afgelopen jaar was het jaar waarin ik voor het eerst Airmiles ben gaan sparen en niet met onverdeeld resultaat. Sinds jaren weer Europa uitgevlogen en wel naar Vietnam voor Vinfast. Het was meer de week van onderdompeling in de Vingroup cultuur, het kon niet op, dan een daadwerkelijke rijtest! De directe aanleiding was de Vinfast VF8 introductie, maar die ervaring was slechts één dagdeel waarbij op een afgesloten eiland een route van pakweg 5 kilometer meerdere malen afgelegd kon worden. Veels te kort voor een goede beoordeling, maar lang genoeg voor een eerste indruk. Het was, achteraf, duidelijk dat het meer ging om de Vietnamese cultuur én de bevestiging dat Vinfast niet een one day fly is. Samenvattend: de boodschap is overgekomen.
Maarten – Rijtest MG5
Het afgelopen jaar was vooral het jaar van tijdgebrek. Dit zorgde bij rijtesten voor de nodige stress. Zo kwam er voor de Mazda CX-5 geen video, dankzij weigerend apparatuur. De Ford Focus had ik maar een paar drukke dagen. De 2,5 uur die ik had voor het maken van foto’s en de video van de Honda HR-V liepen zo stroef, dat het vooral ontaarde in veel gevloek en getier. Wat dat betreft was de rijtest van de MG 5 een verademing. Deze eerlijke, ongecompliceerde elektrische auto bracht rust. Natuurlijk, ik stond nog steeds in de avonduren zuchtend een video te maken tot het echt te donker was, maar de MG 5 toonde dat niet alles moeilijk hoeft. Na deze rijtest deed ik er een half jaar geen meer: de MG 5 heeft me overtuigd ook mijn eigen leven wat minder gecompliceerd te maken.
Dan rest ons voor nu niets anders dan u nog een fijne tweede kerstdag en een fijne jaarwisseling te wensen. Hopelijk leest u volgend jaar ook weer met ons mee.