Garages zijn er in vele soorten en maten. Die van de 31-jarige Frank van de Kraats heeft echter een bijzondere combinatie, een grote ruimte voor kleine auto’s. Hij is namelijk de eigenaar van Smart Specialist Lunteren, een begrip in de Smart wereld. Vanuit heel Nederland komen Smart eigenaren naar zijn garage voor advies, reparaties, maar ook om de laatste bijzondere modellen in zijn collectie te bekijken. Wij gingen aan tafel met Frank om hem een paar vragen te stellen.
Waarom het merk Smart?
“Mijn zusje ging het huis uit en zij had een goedkope auto nodig. Ze reed in een kever, alleen die verbruikte teveel benzine. Toen stond er een Smart Fortwo te koop bij een collega op het industrieterrein. Daar lag de koppeling uit, dus wij besloten dat wij dat wel even konden repareren.” Dit bleek echter niet van een leien dakje te gaan; “ Zoals wel vaker gebeurt, bleek dit makkelijker gezegd dan gedaan. Na drie keer de bak eruit gehad te hebben, was het eindelijk gelukt. Toen kwamen wij erachter dat de Smart diesels belastingvrij waren en we hebben er een stuk of vijf uit Duitsland geïmporteerd. Deze zijn zo snel verkocht dat er binnen de kortste keren al tien verkocht waren voordat ze überhaupt geïmporteerd waren. Vervolgens kwamen de benzine Fortwo’s, daarna Roadsters en zo is het balletje gaan rollen.”
Wat betekent jouw eigen auto voor je?
”Ik heb niet echt een vaste auto, de ene maand rij ik in een Smart en de volgende maand weer in een Ford Mustang.” Een man met een brede smaak dus. ”Ik rij in de auto’s die ik leuk vind om gehad te hebben. Het maakt niet uit of dit nou een Smart is of bijvoorbeeld een grote Jeep.” Wanneer er gevraagd wordt of er dan toch één auto is die meer voor hem betekent, geeft Frank toch toe: ”Als er echt één is die nooit meer weggaat, dan is het mijn Fiat 600.”
Zou je nog iets willen aanpassen aan je eigen auto?
”Aan mijn eigen auto’s niet zoveel, maar ik heb bijvoorbeeld een Fortwo cabrio aangepast naar gele wielen en gele spiegelkappen, om er mijn eigen accent aan te geven. Het is wel zo dat de auto’s bedoeld zijn voor de handel, maar het moet wel een auto zijn waar ik blij van word.”
Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt met de auto van een klant?
”Een klant wilde met zijn Roadster naar Noordkaap rijden. We hebben zijn auto voorbereid door een reservewiel op de voorkant te monteren, een rek op de achterkant en het halve magazijn aan reserveonderdelen mee te geven. Ook hebben wij een Fortwo omgebouwd naar een echte Tweety auto.” Een behoorlijke diverse groep dus. Frank is het daar mee eens: ”Dat is het leuke aan Smart-rijders, het zijn echte liefhebbers en ze maken er de meest unieke creaties van. ”
Als je iets zou mogen veranderen aan Smart, wat zou het dan zijn?
”De startblokkering. Ik moet iets hebben waardoor de startblokkering er constant vanaf is.”, zegt Frank. ”De Smarts van 2007 tot en met 2014 zijn wel goed, want daar zit een chip in. Alleen de oudere modellen hebben nog wel eens het probleem dat ze niet starten door de startblokkering. Dan moet de auto gesleept worden naar de garage, zodat wij de sleutel opnieuw kunnen inlezen.”
Wat worden de volgende auto’s in de showroom?
”Ik krijg een collector’s editie binnen van de Smart Roadster. Dat is wel een bijzondere versie.” vertelt Frank trots. ” Daarnaast heb ik drie Brabus Roadsters staan, dat zijn de mooiste van Smart zelf.” Wanneer ik de vraag stel of er ook iets anders bijzonders in de showroom komt, zegt Frank: ”Het zullen wel altijd Smarts zijn, want dat is immers ons ding. In de toekomst zullen dat ook elektrische Smarts worden, maar het zal waarschijnlijk nog even gaan duren voordat ze de huidige Fortwo’s en Roadsters hebben vervangen.” Een handig bruggetje naar de laatste vraag in het interview.
Wat is jouw gedachte over de stap naar elektrificering van Smart?
”Wij bereiden ons er voorzichtig op voor. Momenteel komen er geen elektrische Smarts binnen voor reparatie. Daar zijn ook speciale cursussen voor, maar als wij deze gaan doen dan willen wij ook zeker weten dat we er iets mee kunnen, en niet dat we na een jaar de eerste reparatie hebben en de helft vergeten zijn. Daarom wachten we nog even totdat we zeker weten dat het gebruikt wordt, want reparaties aan het accupakket kunnen heel gevaarlijk zijn. We hebben echter wel een elektrische Fortwo cabrio te koop staan en dat proberen we eerst uit.”
Smart Specialist Lunteren is doordeweeks geopend van 08:00 tot 17:30 en zaterdag van 08:30 tot en met 12:30. Frank zal daar voor je klaar staan met een mooi verhaal, een bak koffie en een goede service. Dat weten de mensen in de Smart community echter ook, dus het kan er nog wel eens druk zijn. Gelukkig is er genoeg bijzonders om naar te kijken.