De Tour de France is één van de grote sportevenementen van 2020 die niet geannuleerd hoefden te worden. Na enkele “corona”-aanpassingen, is het toch gelukt om het grootste wielren-event te laten starten. Skoda besloot ook met de tijden mee te gaan en koos met de Skoda Enyaq iV de eerste elektrische auto om aan het kop van de peloton te rijden. Met de Corrida rood gekleurde elektrische auto laat Skoda zien dat alternatieve aandrijvingen prima passen binnen de Tour.
Alternatieve voertuigen zijn er echter altijd geweest in de Tour de France, daarom komen wij met vijf voorbeelden van bijzondere voertuigen in de Tour.
Renault 5 Pattex
Waar de kop van het peloton de afgelopen 17 jaar voorzien is van een Skoda, rijden voor hen uit de “voiture publicitaire”. Deze rijdende reclameborden hebben een lange historie met de Tour, Vitabrill in 1950 en Kickers in 1989 zijn hier goede voorbeelden van. Onze voorkeur gaat echter naar een simpel maar krachtig idee van Pattex. In tegenstelling tot de bovenstaande creaties besloot het Duitse merk namelijk om de vorm van de simpele Renault 5 aan te houden. Echter werd er boven op deze 5 een identieke 5 op “gelijmd”, simpel maar effectief.
Volkswagen New Beetle Credit Lyonnais – Tour de France
Credit Lyonnais kan in deze lijst niet ontbreken, als grote Franse bank doen zij al enkele jaren mee in de reclame-stoet. De bank met de Franse leeuw heeft gezeten op een buggy en op een Smart, maar zijn meest herkenbare voertuig kwam in de vorm van de Volkswwagen New Beetle. Met een gigantische gele renner bovenop de auto, is deze inzending nauwelijks te missen. Credit Lyonnais heeft van 2005 tot 2013 zijn wielrenner met succes de Tour de France uit laten rijden ;).
Fiat 500C Senseo
Dat de cabriolet zich perfect uitleent als reclamevoertuig is inmiddels al bewezen in de Tour de France. De C3 Pluriel van la vache qui rit of Teisseire of Bic (Frans…) bewijzen dat wel. Wij kiezen echter voor de in 2019 gebruikte Fiat 500C van Senseo. Italië en koffie, een perfecte mix. Zo dacht Senseo er ook over en dus besloten zij om de 500C om te toveren tot een aanrecht, soort van. De auto heeft naast de bijzondere koffie-wieldoppen ook een groot Senseo apparaat op het dak zitten. Of de koffie hierdoor ook een Italiaanse smaak heeft gekregen is niet bekend.
Citroën Jumper/Type H
Dat de Fransen trots zijn op hun historie is inmiddels algemeen bekend. Dat ze hierop worden aangesproken door de Italianen, ligt wat minder in de lijn der verwachting. Toch is dat precies gebeurd door het Italiaanse Fabrizio Caselani, die de Citroën Jumper ombouwden tot een retro Type H bus! Deze ombouw-kit leent zich uiteraard perfect voor de Tour de France. De Franse mosterd fabrikant AMORA vond dat ook en zij besloten om hun Citroën Jumper nog wat scherper te maken met een ombouw-kit. De retro kleurstelling gepaard met de klassieke wieldoppen complimenteren de Jumper goed. Het voorstel na de Tour om een verpakking op het dak te plaatsen, kwam als mosterd na de maaltijd.
Sky Jaguar F-type & F-Pace
Wanneer wij ons terug laten zakken in het peloton blijkt de creativiteit van de volgauto’s helaas minder te worden. Niet heel gek natuurlijk, want deze voertuigen zijn er om de rijders te assisteren met alles wat ze nodig hebben. Voldoende praktische ruimte is een vereiste, het gebruik van een Skoda is hier dus ook Simply Clever. De Sky ploeg dacht echter outside de Tsjechische box en besloot om in 2014 voor de snelle tijdrit een Jaguar F-TYPE te gebruiken. De snelle coupe met ruimte voor twee reservewielen en twee reservefietsen was echter niet praktisch genoeg voor de gehele Tour. In 2015 was daarom voor het eerst de Jaguar F-PACE te bewonderen. Tijdens de proloog in het prachtige Utrecht was de auto voor het eerst te zien zonder camouflagemateriaal, een volle 9 maanden voordat de auto arriveerde bij de eerste kopers.