Een aantal weken geleden schreven we over Volkswagen. Hoe één man de autobranche op zijn kop zette. Nu is Toyota aan de beurt. We gaan kijken hoe één bedrijf de autowereld veranderde en hoe de rest werd gedwongen zich te verbeteren. Of ze dat nou zin in hadden of niet.

De Oorsprong: Toyota of Toyoda?

Het verhaal begint aan het begin van de 20e eeuw. Bij Toyoda Automatic Loom Works. Inderdaad, zoals veel andere bedrijven die we nu kennen. Deed Toyota aanvankelijk iets compleet anders dan auto’s maken. Het familiebedrijf werd gebouwd rond de geest van Sakichi Toyoda. Zijn vermogen om technische problemen op ingenieuze wijze op te lossen legde de basis voor een cultuur die tot de dag van vandaag aanwezig is, een van eindeloze nieuwsgierigheid en verbetering.

Deze filosofie werd doorgegeven aan zijn zoon Kiichiro Toyoda. Hij wilde echter iets anders. Hij zag kansen in de opkomende autotechniek. Het toepassen van dezelfde innovatieve denkwijze op de auto-industrie leek een logische zet. Terwijl anderen vasthielden aan traditionele methoden, zag Kiichiro de potentie van motorvoertuigen als een manier om mobiliteit te transformeren en daarmee het dagelijks leven van miljoenen mensen te verbeteren.

Een verzameling van weefgetouwen van Toyota.

Het Begin van Toyota Motor Corporation

In 1937 werd Toyota Motor Corporation officieel opgericht. De overgang van een bedrijf dat textielmachines produceerde naar een autogigant was allesbehalve eenvoudig. De vroege jaren waren gevuld met uitdagingen: beperkte middelen en een nog onervaren industrie vormden een steile leercurve. Maar het bood ook kansen. Iedereen was nog relatief nieuw was in de industrie.

Toyota bleef trouw aan zijn wortels: innovatie, doorzettingsvermogen en een vast geloof in kwaliteit. Terwijl concurrenten nog worstelden met verouderde technieken. Toyota daarentegen experimenteerde al met nieuwe technologieën en methoden. Principes die later als fundament zouden dienen voor een revolutionaire productieaanpak.

Het Toyota Productiesysteem

Geen ander aspect illustreert Toyota’s succes zo goed als het Toyota Productiesysteem. Tegenwoordig is het wereldwijd bekend als lean manufacturing. In plaats van te vertrouwen op grote voorraadreserves en inefficiënte fabrieksprocessen. Introduceerde Toyota een systeem dat gericht was op het minimaliseren van verspilling en het optimaliseren van elke stap in de productieketen.

  • Just-In-Time (JIT): Met JIT wordt er pas geproduceerd wat nodig is. Precies op het moment van vraag, waardoor voorraden tot een minimum beperkt blijven.
  • Jidoka: Dit concept, dat letterlijk ‘automatisering met een menselijke toets’ betekent. Garandeert dat elke afwijking of fout in de productie onmiddellijk wordt aangepakt.
  • Kaizen: De filosofie van voortdurende verbetering spoort elke medewerker aan om kleine cruciale aanpassingen te maken. Die op de lange termijn grote impact hebben.

Deze systemen transformeerden de efficiëntie en kwaliteit van de productie. Waardoor Toyota niet alleen minder verspilde middelen had. Maar ook een ongeëvenaarde betrouwbaarheid in elk voertuig dat de fabriek verliet. Dit vernieuwende proces zou later de standaard worden voor de gehele industrie. En in de Toyota-fabrieken? Daar voelde iedereen zich gewaardeerd, omdat het daadwerkelijk nut had om je hand op te steken en feedback te geven.

Een Andon cord in actie.

Het Andon Cord-systeem

In een van de Toyota-fabrieken in Nagoya ontdekte een assemblagemedewerker tijdens de montage dat een onderdeel net niet voldeed aan de kwaliteitsnormen. In plaats van door te gaan en het probleem terzijde te schuiven, trok hij aan het Andon cord – een systeem dat elke medewerker in staat stelt om het productieproces direct te stoppen zodra hij of zij een afwijking opmerkt.

Toen de lijn tijdelijk werd stilgelegd, kwam er een team samen om het probleem te analyseren. Tijdens deze brainstormsessie werd duidelijk dat een kleine aanpassing in een bevestigingsmethode de oorzaak was van de afwijking. Door deze feedback konden ze het proces snel optimaliseren. Het resultaat was niet alleen een verbetering in de kwaliteit van dat specifieke onderdeel, maar de kleine wijziging leidde uiteindelijk tot een algeheel efficiëntere en betrouwbaardere assemblagelijn.

Dat laat perfect de essentie van Kaizen zien: elke medewerker, ongeacht zijn of haar functie, wordt aangemoedigd om continu te zoeken naar manieren om verbeteringen door te voeren. De kleine stap – het trekken aan die Andon cord – had op de lange termijn een positieve impact op zowel de productiekwaliteit als de efficiëntie van het hele systeem. En daardoor natuurlijk op alle Toyota-voertuigen.

De Uitdaging van Traditie: Toyota tegen de Rest van de Wereld

De innovatie in productie en management gaf Toyota een voorsprong – een die ze konden inzetten tegen traditionele fabrikanten, die vaak vasthielden aan conventionele en bureaucratische productiemethoden. Terwijl deze gevestigde namen moeite hadden met rigide structuren en inefficiënte systemen, gebruikte Toyota haar wendbaarheid om zowel technologische als organisatorische grenzen te verleggen.

Niet alleen in de nazorg en betrouwbaarheid, maar ook in de pioniersgeest op het gebied van milieuvriendelijke technologieën wist Toyota de concurrentie keer op keer te overtreffen. Neem het hybride systeem. Dat werd als een van de eerste moderne systemen geplaatst in – natuurlijk – een Toyota Prius. Tegenwoordig dagen we je uit om een autodealer, ongeacht het merk, binnen te stappen en niet op z’n minst één hybride auto te spotten.

Toyota Prius 2023
De nieuwste iteratie van de Toyota Prius.

De Opkomst van Lexus: Het Luxelabel als Nieuwe Standaard

In de jaren tachtig groeide wereldwijd de wens van consumenten naar luxe en verfijnde technologieën. Toyota, dat inmiddels een reputatie had opgebouwd op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid, besloot een nieuwe uitdaging aan te gaan: de lancering van een luxemerk dat de lat voor comfort, design en technologische innovatie nog hoger legde.

Hoewel ze bekendstonden om auto’s die niet kapot te krijgen waren, werd dat imago door sommigen – voornamelijk de media – als saai gezien. Iets dat je vooral koopt omdat je vier wielen en een stuur nodig hebt.

In 1989 werd Lexus gelanceerd, een merk dat niet alleen luxe belichaamde, maar ook een stille revolutie teweegbracht in de wereld van de high-end auto’s:

  • Design en Innovatie: Waar traditionele luxe vaak werd geassocieerd met oppervlakkige glans, bood Lexus een combinatie van verfijnd design, geavanceerde technologie en ongekende aandacht voor detail. Of je dat mooi vindt, is een tweede, maar opvallend is het sowieso.
  • Betrouwbaarheid en Klantgerichtheid: Net als Toyota bouwde Lexus voort op de fundamenten van betrouwbaarheid. Iedere auto werd vervaardigd met de precisie en het kwaliteitsbewustzijn dat de reputatie van Toyota versterkte – maar dan met een extra laag van comfort en luxe.
  • Impact op de Markt: Lexus dwong gevestigde luxemerken, zoals Mercedes-Benz en BMW, om hun eigen productie- en managementprocessen te herzien. Het betreden van deze competitie markeerde een diepgaande verschuiving in de verwachtingen van de consument over wat luxe werkelijk betekent.

Toyota naar de Toekomst

De erfenis van Toyota en Lexus is niet slechts een verhaal van succes in de auto-industrie, maar ook een verhaal van voortdurende vernieuwing. Terwijl de wereld overgaat naar een tijdperk van duurzaamheid en digitalisering, blijft Toyota investeren in nieuwe technologieën zoals hybride aandrijfsystemen, waterstofvoertuigen en zelfs autonoom rijden.

De filosofie van Kaizen – het streven naar voortdurende verbetering – leeft zowel in de dagelijkse productieprocessen als in de strategische beslissingen gericht op een groenere toekomst.

Bij Lexus blijft het streven naar het uiterste in luxe en comfort. Altijd met het oog op betrouwbaarheid en technologische vooruitgang. Toyota en Lexus tonen daarmee keer op keer aan dat ware innovaties niet stoppen bij de trefzekerheid van de productie. Of het glansrijke aspect van luxe. Er worden bruggen geslagen tussen traditioneel vakmanschap en de toekomst van mobiliteit.

De GR-opkomst

Stel je voor: een stel Toyota-ingenieurs en autoliefhebbers die genoeg kregen van de alledaagse auto’s. Ze besloten in de garage eens flink te knutselen aan wat extra pit. In plaats van te klagen over de file, dachten ze: “Waarom zouden we niets doen met al deze spannende technologie in onze motoren?” Denken we, zeker weten kunnen we het niet.

Zo ontstond de rebelse, ietwat underground spirit van wat we nu kennen als Gazoo Racing. Eén van die underground mensen was enigszins bekend met het bestuur van Toyota – logisch ook. Zijn naam stond immers op de voorgevel. Akio Toyoda was uiteindelijk de persoon die in een persconferentie de onsterfelijke woorden uitsprak: Geen saaie auto’s meer.”

De Japanners hebben een groot aantal testrijders, maar een zeer select gezelschap draagt de stempel MasterDriver.” Dat zijn mensen die beter met een auto om kunnen gaan dan zo ongeveer iedere andere sterveling. Akio Toyoda is een van die rijders, en tot de dag van vandaag rolt er geen Toyota uit de fabriek voordat hij zijn zegen heeft gegeven.

Zie je een GR-logo? Dan is zit er een gelukkige ziel achter het stuur.

De Invloed op de Wereld: Meer dan Alleen Auto’s

Vandaag de dag is de naam Toyota synoniem met kwaliteit en efficiëntie – kwaliteiten die verder reiken alleen de autowereld. Het Toyota Productiesysteem heeft wereldwijd processen beïnvloed in sectoren van elektronica tot gezondheidszorg.

Lexus daarentegen definieert wat luxe betekent in een moderne context. Verfijnd design, uitzonderlijke service en een obsessieve aandacht voor elk detail. Samen laten deze merken zien hoe een sterke filosofie en een dappere instelling niet alleen een industrie. Maar de hele wereld kunnen veranderen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *