Het Franse instituut dat de naam Peugeot draagt is al jaren een hoofdrolspeler in de auto-industrie. Vele iconische auto’s zijn sinds 1889 de fabriek uitgerold met het leeuwenlogo; de bliksemsnelle Peugeot 205 GTI, de prachtige Peugeot 504 cabrio en de innoverende Peugeot 402 Eclipse.
Toch is er één soort auto dat Peugeot nooit in productie heeft genomen, de supercar. Dat betekent echter niet dat ze het nooit geprobeerd hebben. Sterker nog, sommige modellen zouden zelfs de snelste ter wereld geweest zijn als ze het groene licht hadden gekregen. En dat is precies waar ons verhaal begint.
1988 – Peugeot Oxia
Na een tumultueuze periode in de jaren 70 waarin Peugeot bijna failliet was gegaan, wist het met de 205 het tij te keren. De kleine hatchback wist nagenoeg in zijn eentje het merk weer te redden. Dat betekende dat Peugeot in 1984 weer wat geld had om te investeren in de racerij, specifieker gezegd de Groep B rallyklasse. Onder leiding van toekomstige Ferrari formule 1- en FIA baas Jean Todt, wist de Franse Equipe in 1985 en 1986 beide wereldtitels te behalen. Na het verbannen van Groep B ging Peugeot Sport echter helemaal los. Dakar was het volgende grote Franse evenement dat getackeld zou worden, evenals de 24 uur van Le Mans.
In 1988 wist Peugeot alle drie de categorieën te samensmelten in een zeer geavanceerde conceptcar. De Peugeot Oxia was de absolute crème de la crème qua innovatie. Vernoemd naar een regio op Mars, de styling en innovaties van de Oxia waren in 1988 bijna even exotisch als een hedendaagse reis naar de rode planeet. De twinturbo 2,9 liter PRV V6 wist bij 8.200 toeren maar liefst 680 pk te produceren op alle vier de wielen gezamenlijk. Om dit in context te brengen, de eveneens vierwielaangedreven Porsche 959 uit 1986 behaalde ‘slechts’ 444 pk. De Ferrari F40, op dat moment de snelste auto ter wereld, wist met zijn twee turbo’s niet verder te komen dan 478 pk.
In tegenstelling tot de spartaanse Ferrari F40, was de Peugeot Oxia tot de nok toe gevuld met gadgets. Dat begon al bij de manier waarop je de Oxia startte, niet met een traditionele sleutel maar met een plastic sleutelhanger waar je met een druk op de knop de auto ontgrendelt. Vervolgens schuif je de sleutelhanger in het dashboard en klik je op start om de motor te activeren. Naast vierwielaandrijving heeft de Oxia ook een vierwielstuursysteem, dat de achterste wielen tot 3 graden meedraait. De luchtdruk in de banden wordt constant gecontroleerd door een bandenspanningsensor , iets dat de Porsche 959 eveneens heeft. Wat de Duitse concurrent echter niet heeft is zonnepanelen voor de airco, een telefoon, een CD-speler en een heuze inboardcomputer dat met floppy disks een primitieve vorm van navigatie aanbiedt.
Als de Peugeot Oxia in productie zou gaan, dan was het de snelste auto ter wereld geweest zijn. De geteste topsnelheid van 349 km/u is maar liefst 26 km/u sneller dan de Ferrari F40. Het bleef echter bij twee zeer indrukwekkende en volledig functionerende prototypes.
2004 – Peugeot 907
Zestien jaar na de Oxia, probeert Peugeot het nog een keer. Dit maal kiezen ze echter voor een totaal ander concept, een snelle GT. De Peugeot 907 maakte zijn debuut bij de Paris Motor Show in 2004 als een jubileum model. De designstudio in La Garene vierde zijn veertigste verjaardag. Net zoals de Oxia is de 907 een product van zijn tijd, met dezelfde kenmerken als de productiemodellen. Dat betekent onder andere een brede grill en enorme koplampen. Bij de 907 lijkt het geheel echter wat beter te passen dan de wat ongelukkig gevormde Peugeot 307.
De pièce de résistance van de 907 moet toch wel het motorblok zijn. Twee 3,0 liter V6 motorblokken werden samengevoegd om een 6,0 liter V12 te creëren met 500 pk. Op zichzelf al een mooi stukje techniek, maar dat is niet waar het ophoudt. Want de 907 laat deze V12 ook prominent zien dankzij een perspex overkoepeling op de motorkap. Om het geheel af te maken zijn er ook nog eens echte side-pipes gemonteerd, vier in totaal.
Ook dit concept ging helaas niet in productie, maar dat ze de tijdgeest goed te pakken hadden bleek wel. Twee jaar later kwam namelijk de Ferrari 599 GTB uit die opvallend veel vergelijkbare lijnen heeft als de 907 concept.
2012 – Peugeot Onyx
Slechts acht jaar later probeert Peugeot het wederom met een nieuwe conceptcar. De Peugeot Onyx grijpt weer terug naar hetzelfde concept als de Peugeot Oxia. Door net zoals de Oxia gebruik te maken van een variant van de Le Mans motor van Peugeot. Dit keer betreft het echter een 3,7 liter V8 diesel hybride motor die ook in de 2011 Peugeot 908 LMP1 raceauto zat. Met een gecombineerd hybride vermogen van 680 pk gaat de Onyx van 0-100 km/u in 2,9 seconden. De topsnelheid ligt op 360 km/u en is daarmee net iets sneller dan de Oxia uit 1988.
Ondanks de vergelijkbare cijfers en het vergelijkbare concept, heeft de Onyx een ander doel dan de Oxia. Dit concept uit 2012 is namelijk een voorbeeld van de styling die enkele jaren later zou volgen. Denk hierbij aan de grill met het herkenbare leeuwtje in het midden, ook de vorm van de koplampen met het hapje uit de lampen waar de carrosserie doorloopt is overgenomen.
De kleurstelling is geïnspireerd door de Onyx mineralen waarin de kleuren door elkaar heen lopen. In dit geval zijn dat de kleuren koper en mat-zwart, wederom een combinatie die kortstondig terug te vinden was bij de Peugeot 3008 GT-Line uit 2018. In het interieur zien wij de eerste tekenen van wat uiteindelijk het bekende i-Cockpit zou worden. Een klein stuur in combinatie met een display dat diep in het dashboard zit en boven het stuur. Een combinatie van carbon, vilt, wol en iets dat NewspaperWood heet maakt het interieur ook nog eens milieuvriendelijk.
2022 – Peugeot 9X8
En dat brengt ons naar 2022, het jaar waarin Peugeot zijn terugkeer naar Le Mans officieel bekend maakt. Dankzij de nieuwe Hypercar reglementen besloot Peugeot dat het weer eens tijd was om mee te doen aan de bekende Franse klassieker. Er kan hierbij gekozen worden om met een bestaand chassis te werken in de vorm van een Le Mans Daytona Hybrid, of de route die Peugeot heeft gekozen; de Hypercar.
Net zoals de jaren 90 toen de GT1 modellen furore maakte, zou dit het terugkeer van de homologatiemodel betekenen. Inmiddels legendarische straatauto’s als de McLaren F1 GTR Longtail, Porsche GT1 en Mercedes CLK GTR zijn hier onder andere door ontstaan. Echter heeft Peugeot besloten om de route die Toyota en Nissan in de jaren 90 namen ook te bewandelen. Hiervan zijn slechts één a twee “straatversies van gemaakt die eveneens nooit verkocht zijn aan het publiek. Ondanks dat de huidige Hypercar reglementen zeggen dat er 25 productiemodellen moeten komen, lijkt Peugeot hier niet met de 9×8 aan mee te doen.
Of Peugeot uiteindelijk ooit met een echte supercar zal komen blijft vooralsnog de vraag. Maar een blik op de historie van de Franse leeuw laat zien dat ze het zeker in hun hebben. Alle vier de modellen geven een uniek perspectief van wat er allemaal mogelijk is binnen Peugeot. Van een supercar die de snelste straatauto ter wereld had kunnen zijn, tot een compleet nieuw perspectief van hoe een raceauto eruit kan zien zonder achtervleugel. Laten we vooral hopen dat als Peugeot ooit het groene licht geeft voor deze supercar, dat het model minstens even innovatief is als de eerdere vier.