Laatst zijn we door de commotie rondom het merk Daihatsu in de vrij specifieke line-up van het merk gedoken om te kijken wat ze nu eigenlijk allemaal nog leveren in Japan. Het korte antwoord: kleine auto’s met leuke namen. Voor het lange antwoord kunt u klikken op deze link. Maar, aan de andere kant van de vijver ten westen van ons vinden we nog een ver land met een ander volk. Én andere Volkswagens, zo blijkt. Hieronder een bloemlezing over het verschil tussen onze Volkswagens en die van Amerika.
Waarom is alles zo groot in Amerika?
In de Verenigde Staten van Amerika is alles een tikje (of drie) groter dan in het Europese continent. Denk maar eens aan al die keren dat je een Dodge RAM ziet rijden en er meteen scheuren in huizen ontstaan en de lichtval verandert. Dit komt niet alleen door het feit dat Amerikaanse mensen grote kinderen zijn die ook houden van groot speelgoed. Het heeft daadwerkelijk een reden.
Kijk, Europa bestaat al een tijdje. Nu wil ik niet pretenderen dat het continent Noord-Amerika niet bestond vroeger, maar we wisten er in ieder geval niks van. Toen Amerika werd ontdekt, hadden wij hier in Europa al allemaal steden die al tientallen al dan niet honderden jaren bestonden. Alles was toen klein, krap en smal en wij als mensen van cultuur wilden die binnensteden graag bewaren.
Toen Amerika werd ontdekt, was alles open en ruim. De steden die daar gemaakt werden, begonnen dus ook met niks. Geen oude binnenstad of kastelen waar men omheen moest bouwen. Alles kon breed en rechtoe rechtaan. Zo ook de wegen dus. Er is geen gebrek aan ruimte, dus alle wegen werden breed. Brede wegen geven ruimte voor grote auto’s. Et voila. Nu zijn er natuurlijk nog veel meer redenen, maar dit is geen antropologisch platform, dus we laten het even hierbij.
“Compact cars” en Sedans
Amerika is groot en de auto’s daarin ook. Dus, geheel in de lijn der verwachting zijn er veel kleine volkswagens die wij in Europa wel hebben, niet verkrijgbaar in Amerika. Dit zijn de Up!, Polo, Taigo, T-Cross en de T-Roc (cabrio).
Wel hebben zij een categorie genaamd Compact Cars. Hierin vinden wij een ruim assortiment van de Golf GTI én de Golf R. Voor ieder wat wils, dus. Interessant is dat de Europese GTI met 245pk vier hele pk’s meer heeft dan die in Amerika. Onze R heeft 333pk en die aan de overkant slechts 315.
De volgende kleinste auto vinden we in de categorie genaamd Sedans. In deze categorie vinden we drie auto’s waarvan er twee een Jetta zijn. We zien de normale Jetta, de Jetta GLI en de Arteon.
De normale Jetta wordt aangedreven door de 1.5 turbo-benzine met 158pk. Dat is de enige motor die beschikbaar is. De Jetta GLI daarentegen is een hele andere koek. Die wordt aangedreven door een iets gedowntunede 2.0 vanuit de GTI. Die heeft dan ook 228pk om mee te spelen.
De Arteon is ook op Europees terrein een bekende. In Europa kan je hem alleen bestellen met een 2.0 met 190pk. Niet verkeerd. Hij is hier overigens alleen beschikbaar als Shooting Brake terwijl hij in Amerika alleen te koop is als sedan. In Amerika krijg je overigens dezelfde 2.0 alleen dan komen er 300pk’s uit. Wij weten niet waarom je dat nodig hebt, maar goed.
SUVs
Nu komen we op het terrein van de Amerikanen: grote SUVs. In Europa kunnen we kiezen uit de Tiguan en de Touareg. Die laatste wordt nagenoeg niet gekocht hier, dus die zie je ook weinig. In de VS hebben ze de Tiguan ook en verbazingwekkend genoeg hebben ze ook nog een kleiner model genaamd de Taos. De Taos krijgt de 1.5 met 158pk en de Tiguan de 2.0 met 184pk.
Gek genoeg is de Touareg niet verkrijgbaar in het Amerikaanse gamma. Na de Tiguan wordt meteen een stap of drie overgeslagen en komen we aan bij de Volkswagen Atlas. Dit is een gigantische SUV met, gek genoeg, geen V6. Ook hier houden ze het semi-bescheiden met een 2.0 met 269 paarden. En hout in het interieur, zelfs bij de goedkoopste versie.
Elektische Volkswagens?
Over elektrische auto’s kunnen we kort blijven: ze hebben de ID.4. De ID.3, ID.5 en ID.Buzz zijn niet beschikbaar. Wel azen zij, net als wij, op de ID.7. Die schijnt in 2024 te komen.