We kunnen natuurlijk sceptisch zijn over nieuwe automerken op de Europese (bestel)automarkt, maar laten we eerlijk zijn: zo groot is de keuze nu ook weer niet. Tenminste, niet in bestelautoland. Zeker niet als we de gedeelde platformen bij elkaar optellen. In het compacte segment kon je lange tijd uit slechts twee platformen kiezen waar zeven merken gebruik van maakten. Op platform 1 stonden de Renault Kangoo, Mercedes-Benz Citan en de Nissan Townstar, terwijl de anderen, inclusief Toyota, gebruikmaakten van het platform van Stellantis.

Het is allemaal te verklaren hoor. Europese ondernemers hebben andere wensen en eisen ten opzichte van Amerika en Azië. Je kunt niet zomaar een model bestelauto bouwen dat geschikt is voor alle drie de continenten.

Dat gezegd hebbende, zet dat de deuren open voor nieuwe automerken? Fabrikanten zoals FLYNTH BV, die – zoals ze zelf zeggen – een bestelauto hebben ontwikkeld met Europa in het achterhoofd. Of ze helemaal aansluiten op wat we willen, is nog de vraag. Echter, in het geval van FLYNTH lijken de eerste berichten die we ontvangen behoorlijk hoopgevend. Ze komen – hoe kan het ook anders – met een volledig elektrische bestelauto in het grote segment. Dit voorjaar kunnen we al kennismaken met de eerste exemplaren en ze beloven heel wat moois.

Dit is wat we nu weten

De eerste elektrische bestelauto van FLYNTH is speciaal ontworpen als een volledig elektrisch platform. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar dat is bij slechts een handvol andere modellen ook het geval. En dat heeft best wat voordelen.

  • 8,7 tot 16,5 kubieke meter laadruimte: ontworpen om 28% ruimte-efficiënter te zijn dan de belangrijkste concurrenten.
  • Actieradius tot 500 km: Een accu die een actieradius tot 500 km levert op het topmodel, bij een onwaarschijnlijk laag energieverbruik van 20 kWh/100 km. FLYNTH biedt drie keuzes in accutypes: de instap- en middelgrote modellen hebben geavanceerde lithium-ijzerfosfaat (LFP)-accu’s, terwijl het topmodel is uitgerust met een 100 kWh nikkel-kobalt-mangaan (NCM)-accu.
  • Optimaal opladen: 22 kW op wisselstroom. Dit betekent dat je bij opladen op het bedrijf net iets meer dan vijf uur nodig hebt om van 0 naar 100% op te laden, zonder enorme investeringen in dure DC-laadstations. Moet het toch sneller? Dan kun je langs de snelweg opladen met een vermogen van 220 kW DC – een absoluut record in het concurrentieveld.
  • Lage eigendomskosten (TCO): FLYNTH belooft lage TCO door een concurrerend totaalpakket, met lagere energiekosten en aanzienlijk verminderde onderhoudskosten.
  • Geavanceerde technologie: Bestuurders mogen rekenen op de bekende rijhulpsystemen (ADAS), ergonomische functies en wagenparkbeheertools om veiligheid, comfort en operationele efficiëntie te verbeteren.

Het beste van twee werelden?

De kern van de onderneming is een partnerschap met MiracoMotor Technology (Guangzhou) Co. Ltd., de ontwikkelaar en fabrikant van de elektrische bestelauto’s. FLYNTH zal de bestelauto’s distribueren onder zijn eigen merk via een verkoop- en aftersalesnetwerk. Ze zetten een one-stop verkoop- en service-ecosysteem op, inclusief partnerschappen met lokale marktleiders en een centraal onderdelenmagazijn in Europa.

De bestelauto zal officieel worden gelanceerd in West-Europa, met de eerste prototypes die arriveren in de eerste helft van 2025. De eerste klantleveringen beginnen in de eerste helft van 2026.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *