In juni schreven we over het ‘Puppystyle’-evenement, georganiseerd om de revaliderende chauffeur Wilfred een hart onder de riem te steken. Dit artikel werd op prijs gesteld door Wilfred en organisator Martin van Veldhuizen. Zodoende ontving www.dagelijksauto.nl een exclusieve uitnodiging om aanwezig te zijn bij Familia Camioneros: de #anderhalvemetertruckshow.
Truckshow Harskamp
Na het succes van ‘Puppystyle’ in juni bleef het kriebelen bij Martin van Veldhuizen. De chauffeurs stonden te springen om weer iets anders te doen met hun vrachtwagens dan werken. Normaal is er elk weekend wel ergens een truckshow in het land, maar door de corona-crisis ging door alles een streep. Zo ontstonden de plannen voor Familia Camioneros: de eerste en misschien wel enige truckshow van 2020.
Uit de geïnteresseerden werden 48 vrachtwagens geselecteerd uit binnen- en buitenland. Zij zouden allen op vrijdagavond aankomen in Harskamp, zodat zij hun vrachtwagens konden poetsen en met z’n allen gezellig een hapje konden eten. Op zaterdag gingen de poorten open voor het publiek: in drie tijdvakken mochten vooraf aangemelde bezoekers naar binnen.
(tekst gaat verder onder de afbeeldingen)
Binnenrijden
Als één van de weinigen mochten wij op vrijdag het terrein op, om zo het binnenrijden van de chauffeurs van dichtbij mee te maken. Dit gaf ons de unieke kans de vrachtwagens van dichtbij te bekijken en foto’s te maken zonder publiek.
Eén van de eerste aanwezigen was de nieuwe Volvo van David Garnham uit Groot-Brittannië. De vrachtwagen was pas sinds augustus op de weg, maar hij had al vier prijzen in de wacht gesleept, waaronder die van mooiste vrachtwagen van Groot-Brittannië. Zodra een vrachtwagen op zijn plaats stond, kwamen de poetsspullen tevoorschijn. Want glimmen moet hij!
(tekst gaat verder onder de afbeeldingen)
Spotters
Vanaf het eind van de middag druppelden de deelnemers binnen. Buiten de poorten stonden tientallen spotters: veelal jonge gastjes met grote camera’s. Elke keer als er een vrachtwagen verscheen, ontstond er enorme consternatie en werd er geschreeuwd en gerend. De chauffeurs waren niet te beroerd om hun vrachtwagen even stil te zetten voor een goede foto en om de luchthoorn of de motor te laten klinken.
(tekst gaat verder onder de afbeeldingen)
Chaos
De echte drukte begon pas toen het al donker begon te worden. De meeste chauffeurs hadden de dag gewoon gewerkt en konden pas komen nadat de vrachtwagen was gepoetst. Sommige chauffeurs kwamen van ver. Naast deelnemers uit Zeeland en de Hoekse Waard waren er vrachtwagens uit België, Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland.
Al snel ontstond er een opstopping voor de poort. Automobilisten werd gevraagd om even om te rijden, omdat de straat vol stond met vrachtwagens. Eén automobilist vond dat hij er luid toeterend toch door kon, maar dat leidde slechts tot gefronste wenkbrauwen en een wedstrijdje wie de luidste toeter had. De automobilist droop al snel af.
(tekst gaat verder onder de afbeeldingen)
Lichtfeest
Op het terrein werden de vrachtwagens tot op de millimeter nauwkeurig geparkeerd. De verschillende merken werden bij elkaar geparkeerd. Uiteraard was Scania het meest vertegenwoordigd. Zowel oude als nieuwe modellen, veelal met een grote V8, stonden bij elkaar. DAF en Volvo waren ook goed vertegenwoordigd, maar ook een enkele opvallende Renault en de nieuwe MAN TGX waren aanwezig.
Terwijl de laatste vrachtwagens binnenreden, werden alle lichten ontstoken. Het leidde tot een waar lichtfeest. Anders dan je zou verwachten, kregen de chauffeurs geen bal gehakt of andere ongezonde maaltijd voorgeschoteld, maar konden ze uit meerdere gezonde gerechten kiezen. Het was al laat voor de laatste lichten uitgingen en de chauffeurs zich terugtrokken in hun cabines.
(tekst gaat verder onder de afbeeldingen)
Verkiezing
Op zaterdag was de truckshow voor het publiek geopend. Zij konden in drie tijdsvakken naar binnen, waarbij elke keer zo’n 250 mensen binnen waren. Tussen de tijdsvakken werd het hele terrein gedesinfecteerd.
Tevens was de verkiezing van de mooiste vrachtwagen op zaterdag. De hoofdprijs ging naar William Pringle, chauffeur van de monsterlijke Scania van Philip Judge. Dit enorme rode gevaarte, geladen met houtvezels, is rijkelijk voorzien van verlichting en volledig beschilderd met landbouwtaferelen. Mocht je hem toch nog over het hoofd zien, dan trekt het geluid van de V8 uit de enorme uitlaat wel de aandacht.
De Familia Camioneros truckshow op anderhalve meter is dan wel uit nood geboren, maar dit zeer geslaagde evenement vraagt om een nieuwe editie volgend jaar!
Foto’s: Maarten van der Westen. Het is niet toegestaan de foto’s te gebruiken zonder toestemming.