Op Autosalon Brussel 2017 heeft Renault het doek gehaald van de verbeterde Kangoo Z.E. Ook een elektrische versie van de Master wordt op de Brusselse autobeurs voorgesteld. Beide modellen verschijnen dit jaar op de Nederlandse markt, het kleinste model rond de zomer en de Master Z.E. in het najaar.
Kangoo Z.E.
De belangrijkste verbetering die bij de Kangoo Z.E. is doorgevoerd, is de nieuwe batterij. De accu heeft een capaciteit van 33 kWh, is in zes uur volledig opgeladen aan de 7 kW Wall Box en heeft een actieradius van 270 km (+100 km t.o.v. voorganger). In de praktijk komt dit neer op een rijbereik van ongeveer 200 kilometer.
Het is ook mogelijk om de batterij één uur via de laadpaal op te laden. In dat geval komt de Kangoo Z.E. 35 km ver.
Tevens verving Renault de bestaande elektromotor. De nieuwe R60-krachtbron produceert 60 pk, en wordt gebouwd in de Renault-fabriek te Cléon (Frankrijk).
Master Z.E.
Ook de Master is voortaan leverbaar als geheel elektrische Z.E. Net als zijn compactere broer, de Kangoo Z.E., is hij uitgerust met een 33 kWh-accupakket. Ook hier geldt een oplaadtijd van zes uur via een 7 kW Wall Box, waarna de Master Z.E. 200 kilometer ver komt.
Onder de kap huist een 75 pk sterke R75-elektromotor, die afkomstig is uit de ZOE. De krachtbron wordt geproduceerd in het Franse Cléon, waar ook de motor van de elektrische Kangoo in elkaar wordt gezet.
De topsnelheid bedraagt 115 km/h, maar kan desgewenst worden verhoogd. Renault laat dan ook weten, dat de Master Z.E. voornamelijk voor bezorging in stadscentra is bedoeld.