We mochten langere tijd een Hyundai KONA Electric aan de tand voelen om te bepalen hoe deze elektrische auto bevalt, als je ál je afspraken ermee moet afleggen. In dit artikel gaan we niet in op de ‘normale’ rijtesteigenschappen (daar hebben we de rijtest voor), maar we bepalen hoe specifieke eigenaardigheden wel óf niet bevallen. Bepaalde zaken vallen namelijk pas op als je de auto voor een langere periode gebruikt. In deze duurtest lees je alles wat opvalt aan de Hyundai KONA Electric.
Van buiten naar binnen
Net zoals in de dagelijkse praktijk, werken we van buiten naar binnen. Te beginnen met zijn uiterlijk. We beginnen minder positief. Dat komt doordat we maar niet kunnen wennen aan zijn koplamp/mistlamp combinatie. De mistlampen zijn van het ouderwetse H7 soort. Deze hebben meer ruimte nodig en daarom zijn de lampunits groter uitgevoerd. De koplamp bestaat uit LED’s, waardoor deze weer klein uitgevoerd zijn. We kunnen er maar niet aan wennen. Bij de nieuw te introduceren KONA hebben ze naar onze kritiek geluisterd in Zuid-Korea. 😉
Als de KONA Electric en ik na de eerste kennismaking letterlijk nader tot elkaar zijn gekomen, dan detecteert de auto de aanwezigheid van de sleutel in je zak en begroet hij je vriendelijk met openklappende buitenspiegels. De deuren ontgrendelen zich niet automatisch, en eigenlijk is dat wel fijn. Vaak loop ik bijvoorbeeld langs de auto, die dan op de oprit staat, en dan wil ik niet dat hij elke keer automatisch ontgrendelt.
Van binnenuit
Eenmaal in de auto zittend komt het interieur in eerste instantie druk over. Er zijn veel knoppen waarvan je natuurlijk niet direct de functies kent. Dat geldt vooral voor degenen die hiervoor geen Hyundai reden. Maar al snel voel je de logica van de knoppen. In de deur zitten uiteraard de raambedieningsknoppen. Links op het stuur heb je de volume en telefoon opneem- en ophangknoppen en rechts op het stuur de cruisecontrol knoppen. Tussen de voorstoelen tref je de mooi verzilverde plastic knoppen van de automaat, stoelverwarming (en in ons geval ook stoelventilatie), maar ook de airconditioningknoppen. Heerlijk om te zien dat Hyundai de trend van minimalisme overgeslagen heeft. Met fysieke knoppen stel je de gewenste temperatuur sneller in.
Het duurde trouwens wel even voordat we doorhadden dat de twee bekerhouders in de middenconsole van verschillend formaat waren. Afwisselend plaatsen we daar koffie of verschillende flesjes water in en dan bewijst zich het nut zich van de grootteverschillen. Nimmer hadden we een waterballet in de auto.
Het infotainmentsysteem bestaat uit een combinatie van twee draaiknoppen, acht drukknoppen en een 10,25 inch groot touchscreen. Vooral de grote volumedraaiknop is heerlijk. Zonde dat andere automerken met schuifjes, drukknoppen of handgebaren werken. Dat werkt altijd minder snel en intuïtief, en het leidt minder af van de weg. Heel handig is de ‘ster’ knop die als favoriete knop werkt. Je kunt hier je gewenste pagina aan vast maken. Bij ons is dat de elektrificatie-pagina. Je ziet in één oogopslag hoe ver je nog kunt rijden, je accupercentage en je kunt er de preconditioneerfunctie instellen. Dus hoe laat je je KONA opgewarmd of gekoeld wilt hebben. Dit kun je trouwens ook via de app instellen.
Noemenswaardige zaken
Het klinkt gek, maar sommige zaken zijn bij zoveel automerken verkeerd uitgedacht, dat je het onderhand als ‘normaal’ ervaart. Denk aan de achterste zijruiten die niet helemaal in achterportieren zakken. Als je erop let, dan is het stiekem erg vervelend, maar ook gevaarlijk.
Ze zeggen wel eens dat kinderen geen gevaar zien. Ik merk het zelf ook dat onze 5 jaar oude zoon Jort gemakkelijk op een geopend raam hangt. Als het volledig geopende raam nog vijf tot tien centimeter boven het portier uitsteekt, dan voel ik het glas al bijna barsten als hij er tegenaan leunt. Bij de KONA heb ik nimmer dat gevoel gehad! Het raam valt namelijk HELEMAAL weg in het portier. Nou ja, op een halve centimeter na. Die halve centimeter laten ze van Hyundai vermoedelijk expres zien, zodat je weet dat er een raam in zit.
KONA Electric aan de stekker
Zijn elektrische eigenschappen mogen we natuurlijk niet vergeten. De laadklep zit op de juiste plek, in zijn neus. Hiermee heb je de grootste flexibiliteit qua laadpaal-laadklep positionering. Het zal je misschien niet opvallen, maar dat is vaak het geval met zaken die je als positief ervaart. Extra handig is dat de laadklep naar de zijkant scharniert én dat de laadklep bovenin de bumper zit en niet onderin. Hierdoor hoef je niet te bukken als je gaat stekkeren. Én doordat de gekleurde statusring helemaal rondom de laadaansluiting geplaatst is, heb je ook ’s avonds voldoende licht. Nu we toch in de pietleutstand zitten, de afdekdop van de Mennekes en CCS-aansluiting is gelukkig van iets harder kunststof en niet van zacht rubber. Omdat rubber veel beweeglijker is, druk je hem minder makkelijk in de aansluiting. Hyundai geeft met al deze zaken hun ervaringsvisitekaartje af.
Stekkeren cq. opladen hoeft trouwens niet al te vaak. Ongeacht of je kiest voor de 39 kWh KONA met 305 km actieradius of de 64 kWh met 484 km rijbereik, de actieradius is echt goed genoeg. In de praktijk hoef je vaak maar om de X-aantal dagen te laden. Voor het behoud van de accu is het ook goed om maar tot 80% te laden. Bij de 39 kWh versie kwamen wij qua range nog niet in de problemen en bij de 64 kWh voelt je actieradius nog steeds overvloedig.
Opladen in een p..p en een sch..t
Sinds zomer 2019 is de KONA leverbaar met een 3-fase oplaadsysteem. Dat betekent dat bij een thuis wallbox of bij een (semi)-publieke laadpaal met maximaal 11 kW geladen kan worden. Bij een snellader kan dat met 50 of 80 kW. Dat is weer afhankelijk van je keuze voor de 39 of 64 kWh versie. De DC laadsnelheden zijn aangepast aan de accugrootte. Tijdens onze duurtest hebben we geen één keer range anxiety ervaren met de Hyundai KONA Electric. Volgens mij zijn we niet eens onder de 20% accucapaciteit gekomen. Voor een grote rit zorgden we dat onze 64 kWh KONA van tevoren volledig opgeladen was. En nimmer hebben we ervaren dat de af te leggen afstand groter was dan onze range. We hebben dus nooit langs de snelweg hoeven laden.
Uiteraard zijn we wel regelmatig gestopt, omdat het na een paar uur rijden altijd prettig is om een kwartier te rusten c.q. benen te strekken. Gebruik dat kwartier om tegelijkertijd de auto op te laden, als dat nodig is. En geloof me, op deze manier behaal je altijd je bestemming.
Conclusie duurtest Hyundai KONA Electric
Na een duurtest van een aantal weken met de Hyundai KONA Electric is het ons te meer duidelijk waarom al zoveel Nederlanders voor de KONA Electric hebben gekozen. Het is werkelijk een allemansvriend! Op bepaalde punten is hij de beste van zijn klas en op (bijna) alle overige zaken scoort hij mooie voldoendes. Als enige nadeel kunnen we noemen dat hij geen frunk (front trunk) heeft. Dat zien we vaker bij modellen die hun basis delen met een brandstofauto. Bij de nieuwe IONIQ 5 laat Hyundai zien dat ze dit ‘probleem’ ook opgelost hebben. Wordt het leven saai, als er niets te klagen valt? Nee, integendeel. Het wordt juist elektrisch genieten.
Foto’s: Aart de Winter