Laadpaal

Het lijkt ideaal, je elektrische auto thuis nog sneller opladen. Als je thuis met 11 kW kunt laden zou 22 kW ook geen probleem moeten zijn, toch?

Eerder adviseerde we je al waarom dat het verstandig is om te investeren in een laadpaal voor thuis. Deze keer leggen we je uit waarom je thuis niet sneller wilt laden dan 11 kW met je laadpaal. Wil je toch graag je elektrische auto opladen aan een 22 kW laadpaal? Houd dan rekening met extra hoge kosten.

Meterkast verzwaring vanwege vastrecht

Wanneer je energie afneemt bij een leverancier, betaal je kosten aan de netbeheerder. Nieuwe huizen worden tegenwoordig allemaal standaard voorzien van een 3-faseaansluiting (3 x 25A), oudere huizen hebben vaak nog een 1-faseaansluiting (vaak rond de 1 x 35A). Om op 3-fasen op te kunnen laden terwijl je een 1-fase meterkast hebt, moet je een elektricien de meterkast laten aanpassen en de aansluitwaarde laten aanpassen door de netbeheerder, a 275 euro. Voor 3 x 25 (afgezekerd op 3 x 16A) betaal je geen jaarlijkse vastrechtverhoging. Met een aansluiting van 3 x 25A kun je maximaal 11 kW opladen.

1-fase 3 fase aansluiting huis elektrische auto
Bron: nissanelectricclub.nl

Om een auto met 3-fasenlader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x35A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden. De kosten om je aansluitwaarde aan te passen verschillen per netbeheerder, reken op eenmalig ongeveer 250 tot 300 euro. Daar bovenop komt nog wel de vastrechtverhoging van een kleine 1.000 euro per jaar. Oftewel, een dure investering om 2 x zo snel op te laden. Dus denk er goed over na of je echt een upgrade van 11 kW naar 22 kW nodig hebt.

Laadpaal thuis installeren. Hoe?

Een laadpaal thuis installeren is werk voor professionals. Bij ons heeft 50Five de installatie verzorgd. Zie hier het complete videoverslag van de installatie van onze Wallbox Pulsar Plus. De Wallbox Pulsar Plus kun je in kleur, kabellengte en laadsnelheid aanpassen.

Netbeheerkosten

Kies je voor een verzwaring van meer dan 3 x 25A, dan moet je naast de eenmalige 250 – 300 euro, nog rekening houden met jaarlijks extra kosten. Als je besluit om te verzwaren naar een 3x32A- of 3x35A-aansluting moet je rekening houden met een kleine 1.000 euro extra per jaar aan vastrecht kosten. Besluit je om nog een verder te verzwaren naar 3x63A of 3x80A, hou dan rekening met een 2.000 euro per jaar. Elke zwaardere stap moet je namelijk voor betalen. Dat maakt het opladen van je elektrische auto thuis met 22 kW financieel gezien gelijk een stuk minder interessant…

Bron: Tariefbladen netwerktarieven Enexis

Waarom wel kiezen voor 3-fasen?

Nu de ontwikkeling en verkoop van elektrische auto’s een vogelvlucht neemt krijgen steeds meer elektrische auto’s standaard een 3-fase lader. Omdat het vermogen bij een 3-fase systeem over drie fasen wordt verdeeld, is de kans op overbelasting veel kleiner. Daarnaast kun je een elektrische auto met een 3-fase lader veel sneller opladen dan met een 1-fase lader.

Laadkabel Smart EQ Fortwo

Een 1-fase 3,7 kW AC laadpaal wordt gevoed door (1 x 16A x 230V = 3.680Watt = 3,7 kW). Een 3-fase 11 kW AC laadpaal levert 3 x 16A x 230V (= 11.040 Watt = 11 kW), drie keer zoveel dus. Als je hoofdaansluiting 3 x 25A is, houd je bij een 3-fase laadpaal van 3 x 16A dus voldoende over voor andere huishoudelijke apparatuur. Zou je een 22 kW AC lader (3 x 32A x 230V) plaatsen pakt hij over elke fase 32A, te veel voor je standaard hoofdaansluiting van 3 x 25A dus.

laadpaal thuis elektrische auto 22 kW laadpaal Wallbox Pulsar Plus

Wel of niet 22 kW doen?

Voor je überhaupt gaat nadenken over een 22 kW laadpaal thuis is het belangrijk dat je controleert met wat voor een lader je elektrische auto is uitgerust. Want kies je thuis voor zo’n lader ben je gelijk al het financiële voordeel kwijt. Rij je bijvoorbeeld in een Tesla Model 3? Dan kun je toch maar tot 11 kW thuis AC laden. Daarnaast moet je jezelf afvragen of het de extra kosten waard zijn, want na een nacht laden zit elke elektrische auto met een 3-fase lader toch wel vol. Voor het opladen bij bedrijven is het overigens wel aantrekkelijk om te kiezen voor een 22 kW aansluiting, omdat daar de elektrische installatie vaak is voorbereidt op hogere ampères. Dus je elektrische auto met 22 kW oplaadsnelheid is bij zo’n bedrijf sneller opgeladen.

Charging 11 kW of 22 kW
Categorieën

3 REACTIES
Reageren

  1. Harpert schreef:

    Als je even Zinnig na zou denken, dan is met 11kW laden vaak al veel te snel.
    Zelfs een “lege” auto van tussen de 50 en de 80 kW kan in een avond / nacht met minder Ampere volledig vol laden.

    Een slimme eigenaar kijkt naar zijn plannen. Het is lang niet altijd nodig (en vaak ook onverstandig) de auto weer vol te willen laden als deze maar kort gereden heeft, of maar kort hoeft te rijden.

    Hoe hoger het aantal kWh laden hoe meer energie er omgezet wordt in (nutteloze) warmte. Zelfs dikke 6mm2 kabels worden warm bij 3x 32A aan stroom.

    Verreweg de meeste auto’s van nu kunnen Ruim toe met 11kW.
    Als je zonnepanelen hebt is het verstandig Niet “s nachts na 23u te gaan laden (goedkoop tarief) want je kan (tot 2023) beter eerst je eigen opgewekte stroom “op gebruiken” middels salderen.

  2. Merijn Messemaeckers van de Graaff schreef:

    Ha Jan, dank voor je reactie.

    Dit artikel is inderdaad puur vanuit een technisch en financieel oogpunt geschreven. De gemiddelde particuliere Nederlander rijdt inderdaad 35 km per dag ongeveer. De 7.4 kW laadpaal is misschien wel de gemiddelde laadsnelheid maar het is financieel niet interessant om met een enkelfase 7.4 kW te laden thuis, aangezien je dan moet gaan verzwaren.

    Het kan geen kwaad om een 22 kW laadpaal aan te schaffen voor thuis, zolang die maar afgeregeld staat op 11 kW. En verzwaren naar meer dan 3x25A is misschien wel eenvoudig, maar financieel gewoon niet interessant voor thuis. Dat is de boodschap die we mensen mee wil geven.

    Fijne feestdagen in ieder geval en dank voor je toevoegingen.

  3. Jan van Tiggelen schreef:

    Via LinkedIn ook al even deze reactie achtergelaten… De insteek van dit artikel is puur technisch bekeken vanuit de laadpaal en de infrastructuur. n de praktijk, met een maximale gemiddelde afstand woon-werk van 35 km (bron: CBS, 2018), kan zo ongeveer iedere elektrische auto binnen 2 uur weer volledig bijgeladen worden. De langzaamste laadsnelheid ligt meestal rond 35 km/h (enkelfase 7,4kW), de snellere auto/ladercombi krijgt tot zo’n 60 km/h naar binnen gepompt. Een beperkt aantal wagens weet de 22kW laadpalen ook volledig te benutten.
    Kwestie van ‘it all depends’. Met goed luisteren naar de klant en het realistisch inschatten van de huidige en toekomstige situatie is er een prima keuze te maken tussen 1-fase of 3-fase. Dus: wat wil de klant, en wat is er al aanwezig. Omzetten van 1-fase naar 3-fase kan een relatief kleine ingreep zijn. Verzwaren van de aansluiting naar meer dan 3x25A is nog eenvoudiger.
    Daarbij leveren de fabrikanten tegenwoordig steeds vaker de 22kW als standaard, die dan software-matig afgeregeld wordt op 11kW. En de communicatie tussen auto en laadpaal zorgt vaak al voor een goed afgestemd laadvermogen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *