Begin oktober kondigde de overheid aan dat de subsidiepot voor de aanschaf van elektrische auto’s (SEPP) door particulieren stopgezet zou worden. Daar is nu duidelijkheid over. Vanaf aanstaande 30 oktober 2020 is het namelijk niet meer mogelijk om de subsidie van een elektrische auto die je dit jaar (2020) aanschaft en in 2021 afgeleverd krijgt, te claimen. Aldus de aankondiging in de Staatscourant.
In de praktijk houdt dit in dat je vanaf 1 november alleen nog maar de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kunt aanvragen voor het kalenderjaar waarin je de overeenkomst aangegaan bent.
Begin dit jaar was SEPP aangekondigd en leek er daardoor een vertraging in de particuliere aanschaf op te treden tot het moment dat de regeling inging. Alleen contracten vanaf 1 juni konden namelijk meegenomen worden in de regeling van € 4.000,- subsidie op een nieuwe elektrische auto of € 2.000,- voor een gebruikte elektrische auto. Deze regeling geldt voor auto’s afgeleverd vanaf 1 juli 2020. Echter, het subsidiepotje was op 9 juli al leeg.
De tweede ronde, die op 1 januari 2021 ingaat raakte ook al snel vol. Op 5 oktober 2020 werd dan ook aangekondigd dat de 2021 subsidieronde op korte termijn al zou sluiten. De exacte datum was nog niet bekend, maar er werd aangedrongen op “haast je”.
Die definitieve datum is nu dus wel bekend gemaakt. Vanaf 30 oktober 2020 is het niet meer mogelijk om de subsidie naar voren te halen. De doorschuifregeling noemen ze dat.
Vanaf 1 november kun je dus alleen nog maar een aanschafsubsidie aanvragen in het kalenderjaar waarin je de overeenkomst aangegaan bent. En omdat alle aanvragen van 2020 al afgehandeld zijn, worden de aanvragen van 1 november tot 31 december 2020 januari geweigerd.
Wat moet je nu doen?
De subsidieaanvragen die vóór 30 oktober worden ingediend, worden nog wel in behandeling genomen, maar of ze toegekend worden hangt af van de subsidiepot. Oftewel, hoe vol deze nog is. Je kunt dus NU nog wel een aanvraag indienen voor 2021, maar of je in aanmerking komt voor de subsidie is onzeker.
Overeenkomsten vanaf 1 januari 2021 kun je wel indienen, maar eigenlijk is al aangegeven dat het 2021 potje vol zit (of eigenlijk leeg is). In de praktijk komt het er op neer dat je pas weer vanaf 1 januari 2022 in aanmerking komt voor de nieuwe subsidieronde.
Vereniging Elektrische Rijders is boos over het stopzetten van de aanvragen voor de aankoopsubsidie. Het doel was om particulieren enthousiast te maken voor elektrisch autorijden en nu dat de goede kant op gaat, worden de regels aangescherpt en aangepast. Het enthousiasme van particulieren voor de aanschaf van een elektrische auto houd je zo niet vast!
Indien je als particulier verder vooruit wilt plannen met je aanschaf voor een elektrische auto, houd dan rekening met de volgende subsidiebedragen per jaar.
Nieuwe elektrische auto | Gebruikte elektrische auto | |
2020 | € 4.000,- | € 2.000,- |
2021 | € 4.000,- | € 2.000,- |
2022 | € 3.700,- | € 2.000,- |
2023 | € 3.350,- | € 2.000,- |
2024 | € 2.950 – | € 2.000,- |
2025 | € 2.550,- | € 2.000,- |