Sinds jaar en dag behoren pick-ups in de Verenigde Staten tot de meest verkochte modellen. De populairste pick-up is de F-Serie van Ford. Daar werden vorig jaar maar liefst 896.764 exemplaren van verkocht. Van de nummers twee en drie, de Chevrolet Silverado en Dodge Ram, werden beide meer dan 500.000 exemplaren verkocht. Dat is dus een gigantische markt waar ongetwijfeld ook mogelijkheden zijn voor een elektrisch aangedreven pick-up. Pick-ups worden in Amerika niet alleen gekocht door boeren en bouwvakkers, maar ook door huisvrouwen, studenten en andere mensen die zo’n wagen gewoon een handig vervoermiddel vinden.
Die mogelijkheden wil het Amerikaanse bedrijf Bollinger Motors volop benutten. De elektrisch aangedreven terreinwagens die dit in 2014 opgerichte bedrijf ontwikkelt, doen denken aan een heel moderne, minimalistische variant van de bekende Land Rover Defender. In 2017 introduceerde Bollinger haar eerste model, de B1. De Bollinger B1 komt volgend jaar pas in productie maar er zijn nu al meer dan 10.000 exemplaren van verkocht. Een paar maanden geleden introduceerde Bollinger daarom ook al haar tweede model, dat (hoe kan het ook ander) B2 is genoemd en nu geen gesloten wagen maar een pick-up is.
Qua design is de Bollinger B2 is een logische voortzetting van de eerdere B1 maar wel beduidend langer. Hij biedt dan ook heel wat laadruimte. De B2 is 5,27 m lang, 2,26 m breed, 1,85 breed en heeft een wielbasis van 3,53 cm. Hij weegt rond de 2,3 ton en zijn laadvermogen ligt ook rond dat gewicht. Bovendien mag er een aanhanger van 3,4 ton mee worden getrokken. Omdat er geen motor onder de motorkap ligt, is daar nu een extra bagageruimte. De laadbak is 1,75 m lang maar kan worden verlengd door het neerklappen van de achterbank en opklappen van de achterwand van de cabine.
Het vermogen van 537 pk zal de berijders niet teleurstellen, evenals het koppel van 697 Nm. Daarmee sprint de B2 volgens Bollinger in 6,5 seconden naar 60 mijl per uur (96,6 km/u). De maximum snelheid van 161 km/uur is meer dan de maximaal toegestane snelheid in de Verenigde Staten. De accu van de B2 is in de bodem weggewerkt en heeft een capaciteit van 120 kWh. Deze moet de B2 een actieradius van rond de 300 kilometer geven en kan aan de snellader in 75 minuten volledig worden opgeladen.
Zowel de Bolinger B1 als de B2 worden gebouwd door Optimal Inc. in Plymouth (Michigan). Volgend jaar start de produktie van de B1 en komt er een prototype van de B2. In 2020 gaat ook de B2 in productie. Bollinger wil de voertuigen ook exporteren naar Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en de EU maar zal af moeten wachten of dit vanwege de typegoedkeuring wel gaat lukken. De minimalistisch uitgevoerde SUV’s zijn bijvoorbeeld standaard niet voorzien van airbags.
The post Bollinger B2 gaat in 2020 in productie appeared first on Elektrischeauto.nl.