Voordat de brandweer, maar ook andere veiligheidsdiensten, ergens ter plekke komt, dan moet de omgeving veilig gesteld worden. Met een elektrische auto of Plug-In Hybrid auto is dat lastiger om te bepalen. Met de Emergency-plug kan de auto veilig gesteld worden.
De situatie is nu als volgt: als de brandweer ergens ter plaatse komt dan moet de omgeving eerst veilig gesteld worden alvorens men mag beginnen met hulpverlening. Met de huidige elektrische auto’s en PHEV’s is het lastig om te bepalen of de (elektro)motor van de auto nog aan staat. Om exact die reden is de Emergency-plug van Total Safety Solutions ontwikkeld. Dit ‘veiligheidsapparaat wordt al gebruikt in Amerika.
Er zijn in Amerika al twee brandweerkorpsen die er mee werken. De interesse voor deze Nederlandse uitvinding is groot. Amerika, het land waar veiligheid en rechtszaken hand in hand lopen en vaak ook voor de rechter uitgevochten worden, worden dit soort producten met open armen ontvangen. Het brandweerkorps van Massachusetts twittert er vol trots over.
Nederlandse uitvinding
Deze Nederlandse uitvinding uit 2019 komt uit de koker van Ralf Adams en Jan Wijnans. Deze Brabanders en tevens brandweerlieden uitte tijdens een kroeggesprek hun zorgen over de gevaarlijke werkomstandigheden voor de medewerkers van de veiligheidsdiensten wanneer men diende om te gaan met een elektrisch voertuig. Dit gesprek, onder het genot van een biertje, leidde tot de oprichting TTS, Total Safety Solutions waar de Emergency-Plug onder valt. Deze stekker die voorzien is van een type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes) stekker is niet alleen geschikt voor brandweer en politie of andere veiligheidsdiensten, maar ook interessant voor garagebedrijven waar er aan voertuigen gewerkt wordt. Dat niet eerder iemand op dit idee is gekomen…
Hoe werkt deze veiligheidsstekker?
“In elke auto is wereldwijd softwarematig geregeld dat wanneer een auto laadt, deze niet weg mag kunnen rijden.”, staat te lezen op de website van de Emergency-plug. Je simuleert dat de auto opgeladen wordt en dat er dus niet mee gereden kan worden.
Bij elektrische auto’s, maar ook (Plug-In) hybride auto’s kan er gemakkelijk gedacht worden dat de motor niet aan staat. Je hoort namelijk geen motor draaien. Maar de elektromotor kan ook aangezet worden door enkel op de bestuurdersstoel plaats te nemen. Er komt niet altijd een startknop of sleutel bij kijken.
De interesse voor deze plug is in een stroomversnelling geraakt door een gevaarlijke situatie in New York City. Een PHEV was betrokken bij een ongeval. De brandweer kroop onder de auto om hulp te verlenen aan de bestuurder, maar plotseling begon de auto te rijden waardoor de brandweerman gewond raakte. De New York fire department was dan ook de eerste die de plug in Amerika ging gebruiken.
Of zoals Phillip McCully van de Newton Fire Department aangaf: “Als het een ‘normale’ verbrandingsauto is, kun je een soort van anticiperen op de gevaren,”. “Met een elektrisch voertuig, omdat ze zo stil rijden, kun je bijna niet anticiperen op plotselinge voertuigbewegingen.”
Goed dat hij er is
De wereld is met deze stekker een stuk veiliger geworden. En dan vooral voor de veiligheidsdiensten die te maken hebben met ‘gevaarlijke’ situaties waar PHEV’s of EV’s bij betrokken zijn. De Emergency Plug is nog lang niet uitontwikkeld aldus de makers. Dus verwacht in de nabije toekomst meer mogelijkheden om de situatie eventueel nog veiliger te stellen.