Alle natgeregende bezorgers opgelet! Het Nederlandse Carver komt met een elektrisch alternatief voor de bezorgscooter, namelijk de Carver Cargo. Het bedrijf bekend van de kantelbare Carver, leunt hierbij op de sterk groeiende markt voor elektrische bezorgvoertuigen.
Brommobiel bezorgauto
Als wij even net zo kort door de bocht gaan als de Carver, is de Cargo simpelweg een brommobiel bezorgauto. Het achterste gedeelte van de Carver is vervangen voor een laadruimte van 500 liter. Dat is ongeveer 5 keer zo groot als bij de gemiddelde scooter, maar dat is niet het enige verschil! De Carver Cargo kan namelijk ook voorzien worden van koel- of verwarmingselementen. Hiermee is het mogelijk om etenswaren langer warm of koud te houden tijdens het bezorgen. Tijdens ons gesprek met Carver op de EV Experience, is ons verteld dat er ruimte is voor ongeveer 20 pizza’s of 8 bierkratten!
Bezorgingsdatum Carver Cargo begin 2021
De eerste Carver Cargo’s zijn inmiddels besteld en zullen in januari 2021 geleverd worden. Met een vanaf prijs van €9.990 (excl. btw) heeft de bijzondere shooting brake de juiste prijs. Een Renault Twizy, de auto waarmee de Carver zal concurreren, begint namelijk ook net onder de € 10.000. Sushi take-away Doozo Leeuwarden heeft de eerste 8 orders al geplaatst en ook andere bedrijven beginnen hun interesse te tonen.
Hoe rijdt het?
Op de EV experience mochten wij een kleine proefrit maken met de passagier versie van de Carver. Het bijzondere model is aangedreven door 2 elektrische motoren van 2kW. In combinatie met een accupakket van 5.4 kWH, is het mogelijk om met de Cargo 100 kilometer af te leggen. Deze 100 kilometer worden allemaal met een glimlach gereden, want de Carver leunt namelijk mee in de bochten! Met een maximale hoek van 40 graden geeft de auto het gevoel dat je in een attractie zit die je zelf bestuurd. De 0-45 km/u (top snelheid) is in 8 seconden bereikt maar voelt een stuk sneller door de smalle cabine.
Carver Cargo de nieuwe Piaggio Ape?
De Carver Cargo is als bezorgauto een aantrekkelijk aanbod. Het bereik is ongeveer gelijk aan de Twizy, maar de Cargo valt meer op als mobiel reclamebord. Daarnaast is de beschikbare ruimte groter en is de brommobiel ook nog simpeler in gebruik. Door gebruik te maken van een 230 volt stekker die direct verbonden is aan de auto, kan de Carver zo ongeveer overal opgeladen worden. Ook bij laadpalen kan de Cargo opgeladen worden als de optionele adapterkabel gekozen is, snelladen is echter geen mogelijkheid. Dit is ook het grootste nadeel van de Carver, gezien het opladen tot 80% al meer dan 4 uur duurt. Of de Carver Cargo hiermee de nieuwe Piaggio Ape kan worden zal de tijd ons leren. Een bijzondere toevoeging aan het verkeer is het in ieder geval zeker.