De overstap naar elektrische bedrijfswagens is voor veel bedrijven niet zo eenvoudig. Er gaat immers vaak een flinke investering mee gemoeid. Daarom heeft een Duits consortium onder leiding van het Fraunhofer-Institut für Produktionstechnik IPT in Aken onderzocht of lichte elektrische bedrijfsvoertuigen goedkoper zijn als ze modulair worden samengesteld.
Lagere kosten voor aanschaf, distributie en exploitatie
Door het gebruik van een basisvoertuig, waarop verschillende opbouwen kunnen worden geplaatst, kunnen de voertuigen volgens de uitslag van het onderzoek inderdaad goedkoper worden geproduceerd. Bovendien biedt het concept ook mogelijkheden om de kosten voor de distributie, exploitatie en het parkeren te verminderen.
Er zijn wel meer dan dit soort projecten geweest, zoals de Snap Motion en Micro Snap van het Zwitserse Rinspeed, maar die gaan vooral uit van gecentraliseerd stedelijk vervoer door middel van autonoom rijdende voertuigen. Het consortium gaat juist uit van zelfstandig rijdende elektrische bedrijfswagens, zoals ZZP’ers en andere bedrijven gebruiken.
Streetscooter
Een van de partners in dit project is dan ook de in Aken gevestigde producent van de StreetScooter, de compacte elektrische bedrijfswagens die onder anderen door DHL worden gebruikt. Dat houdt ook in dat er een partner bij het project betrokken is die daadwerkelijk over praktijkkennis van kleine elektrische bedrijfswagens beschikt. Ook Fraunhofer-IPT, medeverantwoordelijk voor het concept van de Streetscooter, is een internationaal hoog aangeschreven organisatie op het gebied van e-mobiliteit.
Bouwpakket
De bedoeling van het project was om een soort van universeel bouwpakket voor lichte bedrijfsauto’s te ontwikkelen. Niet een voertuig dat door de koper helemaal in elkaar moet worden gezet, maar een voertuig dat door de ondernemer zelf kan worden omgebouwd. Dat kan door middel van het omwisselen van bijvoorbeeld de platte laadbak voor een gesloten cabine. Anderzijds is het ook mogelijk om zowel de opbouw als het basisvoertuig met andere ondernemers te delen. Uit het onderzoek is gebleken dat er op die manier aanzienlijk op de kosten kan worden bespaard. De totale aanschaf is lager, de voertuigen staan minder vaak en minder lang stil en ook de exploitatiekosten zijn op die manier een stuk lager. Bovendien kunnen ondernemers met dit concept altijd over een voertuig beschikken dat perfect past bij wat zij op dat moment nodig hebben.
Een passende opbouw voor iedere klus
De gebruikers kunnen dan steeds een opbouw kiezen die het beste past bij de klus die ze onder handen hebben. Winkelinrichters kunnen de ene dag beschikken over een platte opbouw om de grote elementen van de nieuwe inrichting van een winkel te vervoeren, de volgende dag kunnen ze beschikken over een volledig ingerichte opbouw voor de timmerlieden die de winkelinrichting verder af moeten bouwen. Andere ondernemers zoals bloemenwinkels kunnen op hun beurt weer beschikken over bijvoorbeeld een gesloten cabine met koeling om verse bloemen bij de veiling op te halen.
Voortgang
Het project lijkt op het eerste gezicht nog in een vrij prematuur stadium te zijn. Het is echter al in 2017 opgestart en dit voorjaar afgerond. De partners hebben echter wel het modulaire concept voor het “bouwpakket” ontwikkeld, de technische implementatie uitgezocht en ook een kostenraming gemaakt. Ook is er een compleet prototype ontworpen en geconstrueerd alsmede een concept voor de productie ontworpen. Het geconstrueerde prototype van het modulaire bedrijfsvoertuig is ook op een testlocatie getest.
Foto’s: © Fraunhofer-Institut für Produktionstechnik IPT
The post Duits consortium ontwikkelt modulair systeem voor elektrische bedrijfsauto’s appeared first on Elektrischeauto.nl.