Elektrische auto haalt in de praktijk niet de WLTP actieradius en daarom dient een Volkswagen dealer de verkochte Volkswagen e-Golf terug te nemen, aldus een Oostenrijkse rechter.
De actieradius van een elektrische auto wordt aangegeven in een Europese WLTP waarde in kilometers. Deze WLTP-opgave van de range van een elektrische auto komt niet overeen met de praktijk. Weet, dat het echt wel mogelijk is om deze actieradius te halen, maar dat zal dan enkel onder ideale omstandigheden kunnen, bijvoorbeeld: in de zomer, zoveel mogelijk snelweg vermijdend, zo sterk mogelijk regenereren, preconditioneren terwijl de EV opgeladen wordt etc.
De WLTP-waarde is wel de Europese waarde waar de autofabrikanten zich aan vasthouden en communiceren. Zo geschiedde ook bij de verkoop van een Volkswagen e-Golf. In 2018 kocht een Oostenrijker uit Mühlviertel een Volkswagen e-Golf die een WLTP actieradius van 230 km heeft, volgens de verkoopboekje. Echter, het gebied in Oostenrijk is erg heuvelachtig en in de winter hoef je deze actieradius al helemaal al niet te verwachten. Doordat de e-Golf niet de ‘beloofde’ actieradius haalde werd er een advocaat ingeschakeld om het recht te laten zegevieren.
expert oordeelde: e-Golf is omgebouwde brandstof auto
Advocaat Michael Poduschka smeedde de degens en had zelfs een heuze ‘expert’ ingeschakeld. Deze constateerde dat de Volkswagen e-Golf een omgebouwde benzineauto was met een kleine accu. Dit in combinatie met het feit dat de koper niet geïnformeerd was over het feit dat diverse factoren van invloed zijn op de actieradius van een elektrische auto, zoals een heuvelachtig gebied, de temperatuur en natuurlijk zijn rechtervoet. In de praktijk was de actieradius nog maar 110 tot 120 kilometer.
Volgens de woordvoerder van Porsche Oostenrijk, de Oostenrijkse importeur, hebben zij voldoende informatie gegeven. Op het moment van levering was de e-Golf vrij van gebreken en up-to-date. Daarnaast was deze elektrische Golf nog gebaseerd op een oud platform en niet op Volkswagens nieuwe MEB-platform speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s.
30.288 euro terugbetalen
Het mocht allemaal niet baten. De Oostenrijkse rechtbank verklaarde het vonnis gegrond. De verkopende partij diende 30.288 euro – aankoopprijs minus een gebruiksvergoeding – te betalen aan de eigenaar in ruil voor het terugnemen van de elektrische auto.
Hoger beroep van importeur
Porsche Oostenrijk laat het hier niet bij zitten, “dit vonnis is niet definitief”. De beslissing van de rechter is ook niet juist, de auto is zonder gebreken afgeleverd en daarom verwachten we dat deze beslissing in hoger beroep vernietigd zal worden.
Bron: derStandard
Interessante case. Lijkt me sterk dat dit in hoger beroep stand houdt. Overigens geldt voor de meeste ICE-auto’s hetzelfde; het opgegeven verbruik wordt alleen gehaald met fluwelen rechtervoet onder ideale omstandigheden.