Een elektrische auto. Voor diverse Nederlanders hangen er nog veel vraagtekens omheen. Hoe betrouwbaar is de batterij, wat is hij over een paar jaar nog waard, maar ook, “bevalt het rijden in een EV (Electric Vehicle) me wel? Moet je daarom wel een elektrische auto zelf kopen of kun je hem beter leasen en aan het einde van het contract inleveren? We zetten het voor je op een rij.
Restwaarde van een elektrische auto
Er komen veel nieuwe elektrische auto’s op de markt en die ontwikkeling stop niet de aankomende jaren. Is het nu wel verstandig om zelf een elektrische auto te kopen, want je weet niet wat hij over een paar jaar waard is. Dat blijft altijd koffiedik kijken.
De voorspellingen zijn goed. Volgens het ING Automotive kwartaalrapport van 2019 neemt de restwaarde (tweedehands waarde) de aankomende jaren alleen maar meer toe dan eerst gedacht. Dat komt doordat de vraag van tweedehands elektrische auto’s groter is dan het aanbod. De restwaarde van een EV zal dan ook groter zijn, dan die van een benzine- of dieselauto.
Daarnaast hebben elektrische auto’s 11x minder onderdelen dan een brandstofmotor. Daardoor heb je automatisch ook minder onderhoud dan een benzine- of dieselauto. Tevens komt de overheid en lokale gemeentes met maatregelen om de verkoop van elektrische auto’s te bevorderen.
Private leasen elektrische auto, interessant?
Elektrische auto’s zijn dus goedkoper in het gebruik (o.a. lagere onderhoudskosten), maar in aanschaf wel duurder. Dat komt voornamelijk door de dure techniek, lees: batterij. Men verwacht dat batterijen in de toekomst goedkoper worden, maar de vraag is hoeveel goedkoper en hoe snel zal dat gebeuren?
Die onzekerheid kun je uitsluiten door een private lease contract af te sluiten voor je elektrische auto. Je betaalt dan maandelijks één bedrag per maand en het restwaardrisico en onderhoudskosten zijn voor de leasemaatschappij. Je hoeft zelf alleen nog maar de brandstof… (pardon) stroomkosten te betalen.
Als je ook duidelijkheid wilt over je laadkosten, dan kun je terecht bij een partij zoals Total. Ze leveren groene energie voor een vast bedrag (€ 0,225) per kWh. En zelfs daarin heb je verschillende mogelijkheden. Welk pakket zou het beste bij jou passen? Er is eigenlijk voor iedereen wel wat wils.
Vóór het afsluiten van het leasecontract moet je bekijken hoeveel kilometer je jaarlijks rijdt en moet je bepalen hoe lang je de auto wilt leasen. Als je weinig kilometer rijdt en lang met de auto wilt rijden, dan is je leaseprijs het laagst.
De voor- en nadelen van private lease
Het grootste voordeel van private lease is wel de duidelijkheid die het je biedt. Je betaalt één bedrag per maand en daar zit dan alles bij in. Je hoeft alleen nog maar de laadkosten te betalen. Maar dat moet je ook bij een brandstofauto. Houdt er wel rekening mee dat een private leaseauto bijna altijd geregistreerd wordt bij het BKR en dat je daardoor een lagere maximale hypotheek kunt afsluiten.
Kopen met subsidie
Vanaf 1 juli 2020 kun je als particuliere koper een aanschafpremie/subsidie krijgen bij de aanschaf van een elektrische auto. Voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto krijg je € 2.000,-. Bij een nieuwe elektrische auto is het zelfs € 4.000,-. Wil je hier meer over weten, lees dan goed de voorwaarden voor het verkrijgen van deze aanschafsubsidie.