Ondanks nogal wat publiciteit rond eventuele softwareproblemen is de vraag naar de volledig elektrische Volkswagen ID.3 erg groot. Er zijn er al veel besteld en er staan ook flink wat kandidaat-kopers op wachtlijsten. Dit jaar worden alleen de ID.3 ST-uitvoeringen geleverd, de ruim aangeklede eerste versies. Als door de fabrikant de spanning rond de auto zo wordt opgebouwd en je nog een paar maanden op levering moet wachten, wil je ‘m natuurlijk graag een keer zien. Daarom organiseerde Volkswagen Nederland een exclusief preview event voor dealers en hun klanten. Gedurende een tiental dagen kon je in Leusden alvast kennismaken met de veelbesproken vijfdeurs hatchback, de auto die na de Kever en de Golf fabrikant Volkswagen nieuw succes moet brengen en het dieselschandaal moet doen vergeten. Wij reden even naar Leusden om ook kort de auto te bekijken. Fijn dat dat kon. En eerlijk is eerlijk: hij is geweldig!
Volkswagen start in september met de levering van de ID.3 1ST waarvan de Duitse fabrikant in totaal 30.000 exemplaren produceert. Deze eerste versie onderscheidt zich door ID.3 1ST badges, LED-koplampen en -achterlichten, verwarmbare voorstoelen, Lane Assist, Adaptive Cruise Control, een 100 kW-snellaadfunctie en een 58 kWh-accupakket. Dat is het middelste van straks drie leverbare pakketten. De auto in Leusden, uitgevoerd in Moonstone Grey, een van de vier leverbare kleuren op deze First Edition, was nog een voorserieauto en het had één voorziening die straks als optie op de ‘gewone’ ID.3’s leverbaar is, lijsten en velgen uitgevoerd in koperkleur zoals bijvoorbeeld ook Hyundai die toepast op haar elektrische modellen.
ID.3 is een extra ruime Golf
Eerste en meest overheersende conclusie: dit is een auto die lastig fotografeert, want hij is ‘live’ groter dan je op basis van de foto’s zou denken. Volkswagen repte over een Golf-formaat met de binnenruimte van een Passat. Dat is overdreven, maar het is van buiten inderdaad een wat meer gestroomlijnde Golf en van binnen een extra ruime Golf, zeker de beenruimte achterin. De neus is kort en onder de voorklep vind je de 12 volt accu, de koeling van de batterij en de klimaatregeling. De motor is achterin gemonteerd, en mooi laag, want de vloer van de bagageruimte zit ongeveer op normale hoogte. Knap gedaan. Die bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter, als de rugleuning van de bank in twee delen wordt neergeklapt ontstaat er een vlakke laadvloer voor veel grote spullen. De ID.3 is 4,26 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog en de wielbasis is 2,77 meter. Dat is lang en daarvan heb je binnenin profijt.
Drie versies
De basis ID.3 heeft straks een batterij van 45 kWh die standaard met 50 kW kan laden en een WLTP-range biedt van 330 km. Dan heb je de versie met 58 kWh zoals in de ID.3 ST, met een WLPT-range van 420 km, driefase laden en 100 kW bij de snellader. En de topuitvoering krijgt 77 kWh voor 550 km en kan met 125 kW laden.
Een winnaar
Wij kregen bij Pon te horen dat er in een goede week al zo’n 1.000 gasten de auto hadden bekeken en dat iedereen met een big smile weer vertrok. Dat geloven we best. Officieel is deze eerste editie uitverkocht; wij schatten echter in dat sommige dealers nog wel zullen kunnen leveren. Ga je best doen! Je kunt kiezen uit drie uitvoeringen: de ID.3 1ST van circa 38 K, de ID.3 ST Plus van circa € 44.000,- met o.a 19-inch lichtmetalen velgen ‘Andoya’ en een achteruitrijcamera en de ID.3 ST Max van circa € 49.000,- met ook nog een glazen dak, 20 inch velgen, een augmented reality head-up display (wordt later geïnstaleerd), Beats audio, elektrisch verstelbare stoelen en nog wat fijne zaken. Dit is eigenlijk de versie die je wilt. Overigens krijgt elke ID.3 ST een Performance Upgrade waardoor je ca 2 sec sneller op de 100 km/u zit, 100 kW DC snelladen en driefase 11 kW AC laden en de grappige Play en Pauze pedalen. LED-koplampen en adaptieve cruise control zijn ook altijd standaard op deze versies.
In alle eerlijkheid: wij hadden ingeschreven voor een ID.3 en moesten concluderen dat die mede dankzij COVID-19 niet uitkwam. Toen we de auto vandaag live zagen was dat wel slikken.
Volkswagen heeft beslist een winnaar in huis. En dan te bedenken dat er op hetzelfde onderstel straks ook nog extra luxueuze en extra snelle versies van merken als Audi en Seat gaan komen.
Ere wie ere toekomst: de ID.3 is het kind van topman Herbert Diess en hij heeft iets moois gebaard dat in welke boardroom van andere autofabrikanten tot veel zorgen zal leiden. Overigens, Pon neemt al een voorschot op de elektrische toekomst: er wordt bij het pand in Leusden een immens aantal laadpalen geplaatst.