Fiat 500e La Prima

Fiat heeft al diverse malen de iconische vorm van de originele 500 gebruikt. Het model dat in 2007 de retro revolutie wederom ontketende, zal vanaf vandaag vergezeld worden door een herkenbaar gezicht. De Fiat 500e La Prima moet er voor zorgen dat het iconische rugzakje klaar is voor het komende decennium. Wij hebben alvast een bezoek mogen brengen tijdens de 500e La Prima on Tour bij Stern Houten.

Fiat 500e La Prima, showroom, grijze auto
Fiat 500e La Prima on Tour

Nostalgie en toekomst

Een belangrijk onderdeel van de 500e La Prima is de letter e. Fiat zal net zoals vele andere autofabrikanten hun CO2 uitstoot moeten verminderen. Een goede manier om dat te doen is om één van je best verkochte modellen te elektrificeren. Fiat zet met de 500e La Prima een concurrent neer voor de Honda e en Mini Electric.

Op actieradius verschalkt de Turijnse Topolino ze allebei, met een WLTP van 320 km. Ook de gadgets zijn goed vertegenwoordigd, met Adaptive cruise control, lane assist en 360 graden Drone view. Het gevoel van nostalgie en toekomst zijn daarmee goed met elkaar verbonden.

koplamp, witte achtergrond
Drone View

Fiat 500e La Prima, topmodel

Enige speculatie dat de Fiat 500e alleen als La Prima te koop zal zijn is inmiddels ontkracht. Ons is verteld dat er bij bepaalde vestigingen een business edition te koop zal zijn. Deze heeft dus minder gadgets dan de La Prima, maar ook een lagere prijs. Wat er precies op deze edition zal komen en wat de leaseprijs hiervan is, was vooralsnog onbekend. De eerste exemplaren zijn inmiddels verkocht en zullen binnenkort op de weg te vinden zijn. De business edition zal vanaf begin 2021 samengesteld kunnen worden.

Terug in Turijn

Met een nieuwe generatie 500 komt ook een nieuwe maar bekende locatie. Turijn zal wederom de geboorteplaats worden van de nieuwste 500 modellen. Dat dit een belangrijk aspect is voor de italianen mogen duidelijk zijn. De 500e La Prima staat namelijk vol met referenties naar de beroemde stad. Het Fiat logo prijkt op de stoffen dak en op de stoelen. De skyline van Turijn is verwerkt in het draadloos oplaad vak voor de smartphone, en als klap op de vuurpijl staat er in de deur een klassieke 500 met de tekst: Made in Torino.

Onze eerste indruk is in ieder geval goed. De nieuwe 500e is wellicht iets meer evolutie dan revolutie, maar het design van de 500 is nou eenmaal een klassieker. De gadgets voelen meer op hun plek dan de vorige generatie en ook de ruimte voorin is iets groter geworden. Achterin en in de kofferbak blijft de ruimte beperkt, dat er geen plek is voor de laadkabels is een gemis. Hoe groot dit gemis is, zal moeten blijken uit de (hopelijk) spoedige rijtest.

UPDATE: Inmiddels zijn de prijzen bekend van de Fiat 500e, lees het hier!

De nieuwe Fiat 500e La prima is te koop vanaf €35,900,– , met dank aan Stern Houten voor de introductie.

Categorieën