De elektrisch aangedreven Centoventi moet een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het merk worden. Fiat, een merk dat mobiliteit voor iedereen van oudsher hoog in het vaandel heeft staan, biedt in de vorm van de Centoventi een betaalbare elektrische mobiliteitsoplossing voor iedereen.
Individueel aanpasbaar
Met de Centoventi, die als conceptcar op de Autosalon van Genève werd gepresenteerd, kunnen de ruimte in de auto, de interieurstijl en de accessoires aanpassen aan de hand van hun smaak en behoeftes van dat moment. Zo kunnen ze telkens opnieuw hun eigen unieke auto creëren. Zelfs het accupakket kan worden aangepast. Dit is modulair samengesteld. Door simpelweg meer accu’s te kopen of huren kan de gebruiker het rijbereik van uitbreiden van 100 tot 500 km.
Een kleur, maar vele stijlen
De Centoventi is een soort van ‘blanco’ auto: hij wordt in slechts één kleurstelling geproduceerd. Klanten kunnen hem personaliseren door middel van het ‘4U’-programma. Hierbij hebben ze keus uit bijvoorbeeld vier verschillende daken, vier bumpers, vier wielsierdeksels en vier wrappings voor het exterieur. Bovendien is er direct vanaf de introductie een aanbod van 120 accessoires beschikbaar waarmee de gebruikers hun auto nog meer kunnen personaliseren. Om gebruikers elkaar te laten inspireren, wil Fiat ook een ware Centoventi-community doen ontstaan. Ook is er gedacht over een nieuw businessmodel.
Innovatief dak
Standaard wordt de Fiat Centoventi met een open dak geleverd. Dit kan uiteraard ook worden gesloten. Hier is keuze uit diverse opties: een tweekleurige hardtop van polycarbonaat, een canvas softtop, een hardtop met geïntegreerde dakkoffer en zelfs een dak met een zonnepaneel.
Accessoires grotendeels zelf te monteren
Het nieuwe concept is ontwikkeld in samenwerking met Mopar – het aftersalesmerk van FCA. Er zijn zes accessoires die alleen bij de dealer kunnen worden gemonteerd. Dat zijn de bumpers, polycarbonaat dak, exterieur wrappings, Lingotto-instrumentenpaneel, aanvullende accupakketten en de achterklep met digitaal display). De andere 114 specifiek door Mopar ontworpen accessoires kunnen ook online worden aangeschaft en door de klant zelf thuis worden geïnstalleerd. Dit gaat ook om wat accessoires als bijvoorbeeld. Er kunnen bijvoorbeeld opbergvakken voor het dashboard en de portierpanelen, speciale stoelzittingen en zelfs een hifi-systeem worden besteld en zelf worden gemonteerd. Sommige eenvoudige accessoires, zoals een bekerhouder en een documenthouder, kunnen met behulp van een 3D-printer worden geprint. Dit kan bij de klant thuis gebeuren, bij een dealer of bij een gespecialiseerde printshop.
Modulair interieur
Het inzittendencompartiment van de Centoventi heeft een modulaire lay-out. Het interieur biedt plaats aan maximaal vier personen maar gebruikers hebben de vrijheid om de beschikbare ruimte zelf in te delen. De stoelen hebben een kaal frame, dat is voorzien van kussens en hoofdsteunen die door de gebruikers eenvoudig kunnen worden vervangen door exemplaren met een andere kleur of stof. De passagiersstoel kan worden vervangen door een opbergbox of kinderzitje. De wegklapbare zitting en voorover neerklapbare rugleuning van de achterbank maken het mogelijk om de bagageruimte te vergroten.
Gepatenteerd dashboard
Ook het dashboard biedt mogelijkheden voor personalisatie. Het dashboard bevat bijvoorbeeld diverse openingen waarin allerlei extra componenten met verschillende vormen en functies kunnen worden gemonteerd. Ook de portierpanelen zijn op deze manier vsn openingen voorzien. Er wordt gebruik gemaakt van een gepatenteerd bevestigingssysteem waarvan de functionaliteit een beetje aan de bekende Lego-blokken doet denken.
Innovatieve materialen
Fiat maakt in de Centoventi gebruik van innovatieve technologische oplossingen en unieke productieprocessen. De frames van de stoelen zijn vervaardigd van een innovatieve, duurzame kunststof op basis van polyolefin-harsen en geproduceerd met behulp van een exclusief, gepatenteerd productieproces. Het materiaal is driemaal lichter is dan andere vormbare kunststoffen, zoals schuimstoffen. Bovendien ziet het er aantrekkelijk uit, voelt het zacht aan en kan door-en-door worden gekleurd in een oneindig aantal tinten. Voor de bekleding wordt gebruik gemaakt van een 3D-brei-technologie, zoals we ook wel bij sneakers zien. De bekledingsstoffen voor de rugleuningen en hoofdsteunen zijn vervaardigd uit 100% gerecyclede garens.
‘Lingotto’-instrumentenpaneel
Het revolutionaire instrumentenpaneel is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De eerste uitvoering is specifiek afgestemd op de millenniumgeneratie waarbij de smartphone het hart van het systeem is. In aanvulling op het hoofddisplay van 10 inch kan de bestuurder zijn eigen smartphone of tablet op het dashboard vastklikken om zonder extra kosten gebruik te maken van de navigatie-, muziek- en berichtenfuncties ervan. De andere uitvoering is meer traditioneel en heeft een eigen tweede display. Dit zogenaamde ‘Lingotto’-instrumentenpaneel is volledig digitaal paneel en heeft een breedte van 20-inch. Het is ondergebracht in een gestileerde steun die qua vorm doet denken aan Fiats historische Lingotto-fabriek in Turijn. In deze steun zijn diverse functies en verklikkers geïntegreerd. De achterzijde van het ‘Lingotto’-scherm is naar de voorruit gericht. Hier bevindt zich een extra display waarop bijvoorbeeld informatie over carsharing kan worden weergegeven.
Digitaal display in achterklep
De achterklep van de Fiat Concept Centoventi bevat een digitaal display met social media functionaliteit. Hiermee kun je berichten met de buitenwereld delen. Terwijl de auto rijdt, toont het display om veiligheidsredenen alleen het Fiat-logo. Maar wanneer de auto stilstaat, kan de bestuurder overschakelen naar de ‘Messenger’-modus. In die stand kan het display worden gebruikt voor het delen van persoonlijke berichten of als digitaal ‘reclamebord’ dienen. Je zou het ook kunnen gebruiken om het gebruik als deelauto te promoten of het verhuren aan adverteerders om bijvoorbeeld de parkeerkosten terug te verdienen.
The post Fiat presenteert Centoventi ter gelegenheid van 120-jarig bestaan appeared first on Elektrischeauto.nl.