Campereigenaren worden steeds vaker geconfronteerd met de bekende milieuzones, waar zij met hun door een dieselmotor aangedreven camper vaak niet mogen komen. Alleen de jongere campers zijn immers voorzien van een Euro 6-dieselmotor. Een elektrisch aangedreven camper zou dan dé oplossing zijn. Die zijn de afgelopen jaren ook op de diverse beurzen te zien geweest maar bevonden zich nog in een experimenteel stadium.
Gewicht versus actieradius
Met name de actieradius en het gewicht zijn bij een camper, die doorgaans ook aardig een behoorlijke windvang heeft, een beste uitdaging. Een elektrische camper is vanwege het accupakket een stuk zwaarder. Omdat je met een normaal rijbewijs een voertuig van maximaal 3500 kilo mag besturen, doen camperbouwers er alles aan om gewicht te besparen en de campereigenaar op die manier nog redelijk wat laadvermogen te kunnen bieden. Een zware accu, nodig voor een beetje redelijke actieradius, is dus niet echt ideaal tenzij er wordt uitgegaan van een zwaardere camper voor een C(1) rijbewijs.
Iridium camper
Die stap zette de in het Duitse plaatsje Weilheim an der Teck gevestigde camperbouwer Wohnmobil Outlet Factory (WOF). Op de CMT, de grote vrijetijdsbeurs in Stuttgart, presenteerde WOF een elektrisch aangedreven camper met een bescheiden actieradius van zo’n 200 kilometer die al zo ‘af’ leek dat hij bijna gereed was voor serieproductie. De actieradius was helaas nog te beperkt om hem écht interessant te maken. Uiteraard woog hij meer dan 3500 kilo dus een groot rijbewijs is een vereiste. De elektrische camper van WOF kreeg de merknaam Iridium. Zoals bij de meeste campers wordt een bedrijfswagenonderstel met breedspoorchassis tot camper omgebouwd. Dit gebeurt door de Zwitserse specialist Maurer. Klanten kunnen zelfs kiezen tussen een klassieke sandwich-bouwwijze en een monococque-opbouw met Monoshell-techniek. De elektrische aandrijflijn komt van de gerenommeerde ombouwspecialist Elektrofahrzeuge Stuttgart (EFA-S).
Tweede generatie: actieradius 400 kilometer
Op de volgende grote recreatiebeurs, de Caravan Salon in Duitsland, kunnen we de volgende generatie van de Iridium camper bewonderen. Deze heeft aan actieradius van 400 kilometer, een afstand die voor de meeste camperaars zonder meer acceptabel zal zijn. Bovendien is dit model inderdaad zo goed als klaar voor serieproductie. Ook de tweede generatie van de Iridium camper wordt door EFA-S voorzien van een synchroonmotor. Het voordeel van dit type motor is het hoge koppel, het draaimoment is al vanaf nul toeren beschikbaar. De motor levert 150 kW/204 pk en een koppel van maar liefst 730 Newtonmeter waarmee de prestaties voor een camper bovengemiddeld zullen zijn.
Accu’s
EFA-S heeft voor de camper een speciaal accumanagementsysteem ontwikkeld. Bij de tweede generatie wordt er gebruik gemaakt van een moderner accupakket van 108 kWh accu met een veel hogere energiedichtheid. Dit is dan ook de reden van de grotere actieradius. De accu’s kunnen worden geladen via een normale contactdoos, een 22 kWh Wallbox of via de CCS-aansluiting van een snellaadstation van maximaal 50 kW. Men is trouwens voornemens om de laadsnelheid in de nabije toekomst te verhogen naar 100 kW.
Serieproductie
De vernieuwde camper, die we volgende week in Düsseldorf kunnen zien, krijgt ook een completere basisuitrusting. Eind dit jaar of begin volgend jaar wordt de eerste serie van 30 eenheden gebouwd. Hiermee is de Iridium de eerste in serie gebouwde elektrische camper.
The post Iridium wordt de eerste in serie geproduceerde elektrische camper appeared first on Elektrischeauto.nl.