Elektrisch rijden wordt meer en meer gestimuleerd. De oplaadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond en elektrisch rijden wordt zelfs genoemd in het concept-Klimaatakkoord. Maar hoe duur is elektrisch rijden nu daadwerkelijk? En wat zijn de mogelijkheden die er nu zijn? Hieronder een klein overzicht.
Aanschafprijs
We weten allemaal dat een elektrische auto een hogere aanschafwaarde heeft dan een ‘normale’ auto. Zo is bijvoorbeeld de Jaguar I-Pace te verkrijgen met een basisprijs vanaf ruim € 80.000. Een meer alledaagse elektrische auto als een Volkswagen e-Up! Kost al gauw €25.000 en een e-Golf is voor net iets minder dan €40.000 te koop. Deze twee elektrische Volkswagens zijn al gauw twee keer zo duur als hun niet-elektrische variant.
Ondanks de prijs was de Jaguar I-Pace afgelopen december met 2621 exemplaren de best verkochte auto van Nederland. Hoewel het zeker een doorbraak is, past er ook enige extra informatie bij. Zo had deze piek te maken met de fiscale regels voor zakelijke rijders. Tot het eind van het jaar gold voor auto’s zonder CO2-uitstoot namelijk de gunstige 4% bijtelling over het hele aankoopbedrag. Sinds 1 januari geldt dit tarief alleen voor de eerste 50.000 euro. Voor een dure auto als deze valt het resterende bedrag onder de 22% bijtelling. Verwacht wordt dan ook dat er een dip te zien is in de verkoop van duurdere elektrische auto’s.
Wel meer elektrische auto’s
Toch verwacht onder andere Bovag dat het aantal verkochte elektrische auto’s komend jaar toe gaat nemen. De voornaamste reden hiervoor? Er komt steeds meer keuze aan elektrische auto’s onder de € 50.000 en dit is voor zakelijke rijders gunstig vanwege de lage bijtelling. In tegenstelling tot elektrische auto’s blijft de lage bijtelling bij waterstofauto’s wel over het hele bedrag gelden. Echter, voor dergelijke auto’s zijn de voorzieningen nog erg karig, er zijn namelijk weinig tankstations en er zijn ook maar twee waterstofauto’s te koop in Nederland.
Verwacht wordt dat er in 2021 een grote vraag zal zijn naar elektrische auto’s vanuit particulieren. Dit vanwege de € 6.000 aanschafsubsidie die er komt voor emissieloze auto’s. Nu hebben veel mensen nog de gedachte ‘eerst zien dan geloven’, voornamelijk vanwege de duurdere aanschaf en de wisselende verhalen over de actieradius van verschillende modellen. Toch blijft vooral het aanbod van elektrische auto’s stijgen, waardoor uiteindelijk ook het aantal CO2-vrije rijders jaarlijks blijft stijgen.
Elektrische autoverzekering
Zoals je je wel kunt voorstellen heeft een elektrische auto kostbare apparatuur in de auto. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de prijzige accu die natuurlijk niet in auto’s die rijden op diesel of benzine zit. Vanwege de hogere waarde van de auto en de systemen is het logisch dat er ook voor de autoverzekering een hogere premie betaald moet worden. Met je elektrische auto kan je bij de meeste verzekeraars terecht. Sommige verzekeraars kiezen ervoor om geen elektrische auto’s te verzekeren vanwege de prijs.
Op Autoverzekering.nl kan je jouw kenteken invullen en je autoverzekering afsluiten. Je ziet direct op basis van jouw persoonlijke gegevens de goedkoopste autoverzekering voor jou.
Wegenbelasting
De motorrijtuigenbelasting (MRB) is de belasting op het bezit van een auto, motor of vrachtwagen. De hoogte van de Motorrijtuigenbelasting hangt af van drie factoren. De provincie waar je woont, het gewicht van het voertuig en voor elektrische auto’s het belangrijkste: de soort brandstof. Dit jaar zijn volledig elektrische auto’s (dus 0 gram CO2-uitstoot per kilometer) nog vrijgesteld van wegenbelasting. Voor plug-in hybrides (1-50 gram CO2-uitstoot per kilometer) is er een halftarief.
Doorrekenen alle kosten voor elektrisch rijden
Als je serieuze interesse hebt in elektrisch rijden is het handig om de verschillen tussen diesel, benzine en elektrisch rijden door te rekenen. Denk hierbij behalve aanschafprijs dus aan het onderhoud, brandstofkosten/stroomkosten, wegenbelasting en dus de autoverzekering. Als particulier lijkt het voor nu nog het handigst om tot 2021 te wachten tot de aanschafsubsidie. Maar als je nu al elektrisch wilt rijden is er in ieder geval steeds meer keuze.
The post Is het nu de tijd voor een elektrische auto? appeared first on Elektrischeauto.nl.