In dit artikel vertel ik je meer over de voordelen, te verwachten kosten en andere belangrijke zaken wanneer je thuis een laadpaal wil plaatsen voor je elektrische auto.
Het is financieel aantrekkelijk om thuis op te laden zodat je geen gebruik hoeft te maken van publieke laadpalen. Publiekladen kan namelijk tot 4 keer duurder zijn dan thuis laden.
Buiten het feit dat thuis laden je financieel voordeel oplevert, is het ook gewoon praktisch om thuis elke dag met een volle batterij te vertrekken.
Voordelen thuis laden
Bijna alle elektrische auto’s (EV’s) kun je, met behulp van een speciale noodlaadkabel, opladen via een standaard 230V stopcontact. Dus waarom zou je dan tóch investeren in een laadpaal voor thuis?
Allereerst natuurlijk veiligheid
Hoewel alle noodlaadkabels zijn voorzien van een beveiliging tegen oververhitting en kortsluiting, zijn de kabels en stopcontacten niet gemaakt voor langdurig gebruik op hoog vermogen. Een laadpaal thuis wordt via een aparte groep aangesloten en vermindert het risico op overbelasting en brandveiligheid aanzienlijk.
Veiligheid is de belangrijkste reden
De tweede en een andere belangrijke reden om voor een laadpaal thuis te kiezen is de laadsnelheid.
Met een laadpaal thuis kun je wel tot vijf keer sneller laden. Dit is afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische auto en de mogelijkheden van je elektriciteitsaansluiting.
Technische details Wallbox
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact. Met een noodlaadkabel kan je bijvoorbeeld een Tesla Model 3 LR (75 kWh) opladen in 29 uur van 10 tot 100% (75 kWh / 2,3 kW).
Laadpalen zijn te krijgen met verschillende vermogens. Hoe hoger het vermogen, hoe duurder de installatie . In Nederland zijn er, afhankelijk van je thuisinstallatie (laadpaal), twee vermogens waar je uit kan kiezen: 3,7 kW en 11 kW. Een Renault ZOE (rijtest) kun je bijvoorbeeld met 11 kW lader van 10% tot 100% opladen in slechts 5 uur (52 kWh / 11 kW).
Niet alle elektrische auto’s kunnen op hetzelfde vermogen laden. Het is dus belangrijk om de juiste keuze te maken die past bij de auto en de thuisaansluiting. Je installateur kan je altijd helpen met het maken van de juiste keuze. Voor wie zich verder wil verdiepen in de materie lees dan verder.
Welk vermogen moet ik kiezen?
De batterij van een elektrische auto heeft gelijkstroom nodig (lees ook ons eerdere artikel over AC en DC laden). Het elektriciteitsnet levert echter wisselstroom. Voordat de batterij de wisselstroom kan ontvangen van het elektriciteitsnet, moet dit eerst middels een transformator worden omgezet naar gelijkstroom. Bijna elke elektrische auto beschikt daarom over een ingebouwde omvormer. Het verschilt per autofabrikant hoeveel de ingebouwde omvormer aankan, controleer dit dus voordat je een laadpaal thuis laat plaatsen.
Het vermogen van de laadpaal wordt bepaald door de stroomsterkte (uitgedrukt in Ampère, afgekort A) én of hij eenfase of driefase stroom aansluiting heeft.
1-fase of 3-fase?
Een huishoudstopcontact (230V) is altijd 1-fase en levert tot 16 Ampère. De meeste noodlaadkabels beperken de stroomsterkte tot 10A, waardoor je met een noodlaadkabel 2,3 kW kan laden (10A x 230V).
Een 3,7 kW 1-fase laadpaal levert maximaal 16A (16A x 230V). Een 3-fase laadpaal levert dus een vermogen van 11 kW (3 x 16A x 230V).
Het is dus belangrijk om eerst te controleren hoeveel de omvormer van je elektrische auto aan kan. Als er bijvoorbeeld een 1-fase omvormer in je auto zit, heeft een 3-fase laadpaal geen toegevoegde waarde (tenzij je in de toekomst van plan bent om een andere EV aan te schaffen of regelmatig vrienden met een EV op bezoek komen).
De meeste huizen in Nederland hebben een 1-fase stroomaansluiting. Nieuwbouw is vaak standaard al voorzien van 3-fase. Je kan dit controleren door te controleren hoeveel fasedraden (ieder 230V) de meterkast binnenkomen, een of drie stuks. Wil je van 1-fase naar 3-fase? Neem dan contact op met je netbeheerder. Wil je op een nog hoger vermogen gaan laden dan 11 kW? Dan kan je bij je netbeheerder een verzwaring aanvragen en kiezen voor bijvoorbeeld een 22 kW (3 x 32A x 230V) laadpaal. De stroomkosten voor vastrecht op jaarbasis stijgen dan wel aanzienlijk (ongeveer € 700,- per jaar).
Wat kost een laadpaal thuis?
De gemiddelde kosten voor een laadpaal zit tussen de 1000 tot 2000 euro inclusief BTW inclusief installatie. Maar je hebt bijvoorbeeld ook al een Wallbox voor 599 euro.
Indien er bijvoorbeeld extra werkzaamheden (zoals veel graafwerk) uitgevoerd moet worden, kan de prijs verder oplopen. Wanneer je besluit om voor een 1-fase lader te kiezen kan je wel alvast de 3-fase kabel laten leggen. De meerprijs voor dit is minimaal, maar zo ben je wel voorbereid op de toekomst wanneer je later besluit om een driefase laadpaal te laten plaatsen.
Wil je een afrekening ontvangen van het stroomverbruik? Let dan op bij aanschaf van de laadpaal dat dit mogelijk is.
Bij aanschaf kun je vaak kiezen voor een laadpaal met of zonder vaste kabel aan het laadstation. Het voordeel van een laadpaal zonder vaste aansluiting is, dat je bijna elke elektrische auto makkelijk kunt aansluiten. Handig als er bijvoorbeeld bezoek is met een elektrische auto. Het voordeel van een vaste laadkabel is gebruiksgemak, zodat je niet telkens de laadkabel uit de auto hoeft te halen. Elke laadpaal in Nederland is voorzien van een Type 2 aansluiting. De aansluiting per autofabrikant kan daarentegen verschillen.
Wat kost stroom?
Per 2020 is de energiebelasting over stroom iets gedaald, en kost een kilowattuur (kWh) nu gemiddeld €0,22. Het kost dus omgerekend net geen €17 om een Tesla Model 3 LR met 75 kWh batterij volledig op te laden (75 kWh x €0,2225). Wanneer je thuis zonnepanelen hebt daalt je kilometer kostprijs natuurlijk, omdat je dan zelf de stroom opwekt. Per jaar levert een zonnepaneel gemiddeld 225kWh zonnestroom op. Het financiële voordeel is dus afhankelijk van het aantal zonnepanelen dat je hebt.
Bij publieke laadpalen ligt het stroomtarief vaak tussen € 0,30 tot € 0,59 per kWh. Wanneer je genoodzaakt bent om toch onderweg gebruik te maken van een snellaadpaal moet je denken aan tarieven van €0,59 tot €0,75 of meer!
Conclusie: wel of niet thuis laden?
Let dus goed op de technische specificaties van je elektrische auto en de stroomaansluiting in je meterkast. Pas de keuze van een laadpaal hierop aan en kijk qua kostenberekening naar de wijze waarop je je stroom opwekt of gebruikt. Denk aan zonnepanelen of bijvoorbeeld het gebruik van dag- en nachtstroom (nachtstroom is elektriciteit die tegen een lager tarief geleverd wordt tijdens daluren).