Mahindra Racing, één van de tien teams die al sinds de begindagen bij Formula E betrokken zijn, denkt dat de rol in de autobranche snel groter zal worden. Het verwacht veel technieken te gaan leveren waar alle consumenten op korte termijn plezier van gaan hebben. Dit is nu al zichtbaar aan het worden.
Concept
In de conceptcar waar Mahindra op dit moment hoge ogen mee gooit op verschillende beurzen is al veel terug te vinden uit de racesport. Het gaat om de PF-Zero. Daarin zijn allerlei technieken opgenomen die zijn ontwikkeld door de racetak van de Indiase fabrikant. Door de snelle groei denkt de fabrikant hier op korte termijn alleen maar meer profijt van te hebben. Het gaat dan om verschillende zaken.
Vol elektrisch
De verhouding met elektrisch rijden van Mahindra is er tot nu toe één van haat en liefde geweest. Het is al vanaf het begin betrokken bij de raceklasse, maar op de openbare weg is de koers al enkele keren gewijzigd. Van vol op hybride terug naar brandstof en van brandstof werd weer overgestapt op elektrisch. Die laatste stap lijkt nu met volle overtuiging te zijn gezet. Waardoor er daadwerkelijk veel aan gedaan kan worden om het raceteam en de productielijnen meer op elkaar af te stemmen. Hier kan dan veel voordeel uit gehaald worden door de fabrikant.
Batterij
Mahindra verwacht vooral veel op het gebied van batterijtechnologie uit de raceklasse Formula E te halen. Dit seizoen is het voor het eerst mogelijk om een gehele race van 45 minuten in één auto te rijden. in het verleden moest halverwege van auto worden gewisseld vanwege de beperkte kracht van de batterij. Dat dit nu niet meer hoeft is een enorme stap voorwaarts waar ook productieauto’s in grote mate profijt van gaan hebben. Dit geldt zeker wanneer de techniek nog verder ontwikkeld wordt in de komende twee tot drie jaar.
The post Mahindra denkt Formula E techniek sneller in productieauto’s te kunnen stoppen appeared first on Elektrischeauto.nl.