Mercedes is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van de EQS. Iets wat ze niet onder stoelen of banken gestoken hebben. Aan de ene kant kan de Mercedes EQS gezien worden als de elektrische equivalent van de nieuwe S-klasse. Maar vergis je niet, het is absoluut geen geëlektrificeerde S-klasse. Ondanks dat de afmetingen behoorlijk bij elkaar in de buurt komen, is deze auto vanaf de tekentafel al ontworpen als elektrische auto. De range van maximaal 770 km, snelle DC-laadsnelheid en lage Cw-waarde uit het persbericht bevestigen dit.
Uit één vorm gegoten
De persfoto’s laten enkel een exterieur zien die uit een two-tune kleurstelling bestaat. Deze opstelling verbloemt dat hij enorm aerodynamisch is. Met zijn Cw-waarde van 0,20 zet hij een nieuw record. Geen van zijn concurrenten halen dit getal. Ter vergelijk, de Tesla Model S heeft een Cw-waarde van 0,23. Net als de nog te introduceren Lucid Air. Deze lage waarde van 0,20 behaalt de EQS door zijn dichte grille, enkel functionele luchtinlaten in de bumper en minimale ruimtes tussen het plaatwerk.
Deze hoge standaard zorgt dus voor de lage Cw-waarde met als bijkomend voordeel een laag verbruik (15,7 tot 21,8 kWh per 100 km). Afhankelijk van de gekozen uitvoering, velgmaat en andere aerodynamica verstorende fabrieksopties.
Allereerst twee uitvoeringen
De EQS wordt eerst als EQS 450+ (330 pk) en EQS 580 (524 pk) geleverd. Mercedes-Benz geeft zelf al toe dat er later ook een 762 pk sterke versie komt. Of dit dan de EQS AMG betreft is nog niet bekend gemaakt.
Prestaties en range EQS
Beide versies (450+ en 580) hebben een topsnelheid van 210 km/u en sprinten in respectievelijk 6,2 en 4,3 seconden naar de 100 km/u. Dat is een knappe prestatie als je bedenkt dat de EQS 2.480 tot 2.585 kg weegt.
Exacte actieradiusgegevens zijn nog onbekend. Op dit moment wordt enkel bevestigd dat een actieradius van maximaal 770 km WLTP mogelijk is. Deze actieradius wordt bereikt door het 107,8 kWh grote accupakket met 3-fasen 11 kW op te laden. Optioneel is 22 kW AC mogelijk. Indien je langs de snelweg laadt (DC), dan staat maximaal 200 kW tot je beschikking. In tegenstelling tot andere fabrikanten heeft Mercedes hier geen 800 Volt systeem voor nodig, maar opereert deze EQS op 400 Volt.
Veel glas van binnen
Aan de binnenkant van de EQS zit er meer glas dan je denkt. Het 141cm brede MBUX Hyperscreen staat van links tot rechts over het dashboard tot je beschikking. Achter die glazen plaat zitten drie displays die door het glas met elkaar verbonden lijken tot één scherm.
Opvallende zaken
Kleine draaicirkel voor een grote
Wat verder nog opvalt aan deze nieuwste elektrische loot van Mercedes is dat de achteras mee kan sturen. Standaard kan de achteras tot 4,5 graden stuuruitslag meesturen. Optioneel is 10 graden mogelijk. Dit zorgt ervoor dat je dit slagschip binnen 11 meter een rondje kan laten draaien. Zijn draaicirkel is namelijk 10,9 meter.
Inparkeren als kunst
Inparkeren is in de EQS tot kunst verheven. Je kunt met je smartphone de auto in en uit laten parkeren. Maar er is ook een Automated Valet Parking functie aanwezig. Dat houdt in dat de technologie aan boord is om volautomatisch en bestuurderloos in en uit te parkeren bij een parkeergarage en voor te rijden.
Regenereren op de omgeving
Verder kan hij ook op drie manieren de remenergie regenereren, waarbij one-pedal-drive geen probleem is. Deze werkt intelligent en houdt rekening met de situatie, topografie en het overige verkeer.
Verlichting
Als afsluiting melden we nog dat de koplamptechnologie Digital Light hulplijnen of waarschuwingssymbolen op de weg kan projecteren. Dit kloplampsysteem (klinkt bijna oneerbiedig) geeft ook het begin van de rijstrookwissel aan. Het functioneert met drie extreem krachtige leds in de koplampen, waarbij doormiddel van 1,3 miljoen! microspiegels het licht gebroken en gericht wordt. Ik denk dat je dat eerst moet ervaren om je er iets bij voor te stellen.
Later dit jaar volgt de officiële lancering, maar de toon is wel al gezet. Wauw, wat een topprestatie van Mercedes-Benz! Ik kan niet wachten om hem te zien, rijden, maar ook dat we deze technologie in goedkopere elektrische auto’s (rijtest EQA) van Mercedes-Benz zullen aantreffen.