Mercedes heeft, zoals al eerder aangekondigd, haar eerste in serie geproduceerde, elektrische auto met brandstofcellen gelanceerd. De GLC F-Cell is een SUV die vooralsnog in een heel beperkte oplage zal worden gebouwd. Sterker nog, Mercedes levert hem de eerste maanden alleen aan een selectie groep klanten.
De GLC F-Cell combineert een systeem met brandstofcellen met een elektrische aandrijving. Daarnaast kun je de accu’s, net als bij een plug-in hybride auto, ook extern opladen. Dat betekent dat je altijd met een volledig opgeladen accu op weg kunt gaan. De Mercedes GLC F-Cell heeft twee tanks in de bodem, die samen 4,4 kilo waterstof bevatten. Door de 700-bar-technologie kun je deze in ongeveer 3 minuten opvullen. Bij een verbruik van ongeveer 1 kilo waterstof per 100 kilometer kun je met de GLC F-Cell volgens Mercedes zo’n 430 kilometer rijden (berekend volgens de NEFZ-norm). In hybridemodus en volledig geladen accu’s komen daar nog eens circa 51 kilometer bij.
Vier verschillende rijmodi
Mercedes voert de GLC F-Cell uit met een elektromotor van 155 kW (211 pk). Deze kun je in vier verschillende modi instellen:
- “Hybrid”: Het voertuig haalt zijn energie uit beide energiebronnen. Als er meer vermogen wordt gevraagd dan wordt er vanwege het optimale rendement gebruik gemaakt van de brandstofcellen. Als er incidenteel meer vermogen wordt gevraagd, dan wordt dat opgevangen door de accu’s.
- “F-Cell”: De brandstofcellen houden de accu’s op een constant niveau. Er wordt alleen gebruik gemaakt van de energie van de waterstofcellen.
- “Battery”: In deze modus rijdt de Mercedes GLC F-Cell volledig elektrisch en wordt er uitsluitend gebruik gemaakt van de energie van de accu. De brandstofcellen zijn niet actief.
- “Charge”: In dit geval heeft het laden van de accu de eerste prioriteiten, om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat de accu volledig wordt geladen en zo de actieradius maximaal te houden.
In al deze modi heeft de GLC F-Cell een recuperatiefunctie die bij het uitrollen en afremmen energie terugwint en daar de accu mee oplaadt.
Alleen in regio’s met waterstoftankstations
Naast het kostenplaatje is bij waterstofauto’s vooral de infrastructuur nog een flinke uitdaging. Er zijn nog heel weinig plekken waar je waterstof kunt tanken. De marktinvoering van de Mercedes GLC F-Cell is daardoor beperkt tot bepaalde regio’s waar een bruikbaar netwerk aan waterstoftankstations i, zoals Stuttgart, Düsseldorf, Berlijn, Hamburg, Frankfurt, München en Keulen.
Klanten
Tot de eerste klanten van de Mercedes GLC F-Cell in Duitsland behoren verschillende ministers, medewerkers van de ‘Nationale Organisation Wasserstoff’ (NOW), H2 Mobility alsmede de Duitse spoorwegen (Deutsche Bahn). Nog dit jaar zullen er ook auto’s worden geleverd aan bedrijven als Air Liquide, Shell en Linde AG en aan de steden Stuttgart en Hamburg. Hen wordt een door waterstof aangedreven SUV aangeboden in de vorm van een full-servicemodel, waarbij het onderhoud en eventuele reparaties in het pakket zijn opgenomen. Vanaf voorjaar 2019 kunnen ook andere zakelijke en privéklanten bij een van de zeven Duitse GLC-F-Cell-steunpunten via Mercedes-Benz Rent voor korte of lange tijd een GLC-F-Cell huren.
The post Mercedes GLC F-Cell voorlopig alleen aan selecte klantengroep geleverd appeared first on Elektrischeauto.nl.