De tijd dat je bij elektrische auto’s het advies kreeg om langzaam te rijden lijkt men dit weekend in Zandvoort even te zijn vergeten. Tot en met zondag 4 oktober kan iedereen verschillende elektrische auto’s ervaren op Nederlands F1 circuit (met de nieuwe kombocht, de Arie Luyendykbbocht). Het circuitpark staat namelijk dit weekend in het teken van elektrische auto’s én waterstofauto’s op de EV Experience.
Naast het rijden met elektrische auto’s over het circuit, is er ook veel informatie bij de verschillende stands te behalen. Denk daarbij aan: informatie over laadpalen, energiemanagement systemen voor thuis en het bedrijf, leasemogelijkheden, elektrische (motor)fietsen, maar ook de Carver met de introductie van hun nieuwe Carver Cargo. Voor ieder wat wils!
Het zal je niet verbazen dat het rijden over het F1-goedgekeurde circuit veel belangstelling trok. Vanuit de pitboxen kon je je aansluiten in de rij, uiteraard op 1,5 meter afstand, voor diverse automerken. Denk daarbij aan onder andere de MINI Electric, BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen ID.3, maar exclusievere auto’s zoals de Lexus UX 300e. Die nog niet in Nederland geïntroduceerd is.
Hetzelfde geldt voor de opvallend ruime AIWAYS U5. De AIWAYS is pas volgend jaar in Nederland verkrijgbaar, maar nu al beschikbaar voor een snelle ronde over het circuit. Één elektrische auto mocht natuurlijk niet ontbreken, en dat is de Tesla Model 3, waarvoor de rijen dik stonden. Met zijn elektrische vermogen was dit voor velen reden genoeg om er lang voor in de rij te staan.
Naast elektrische auto’s waren ook waterstofauto’s aanwezig. Toyota had flink uitgepakt. Je kon met twee Toyota Mirai’s over het circuit scheuren, pardon rijden. Maar dat was niet het enige Toyota-spektakel. Toyota Nederland (Louwman & Parqui) had namelijk ook de 2021 Toyota Mirai meegenomen. Een Europese primeur, maar zo mochten ze het niet noemen. Zal wel iets met ‘politiek’ te maken hebben…
Zonder concurrentie was ook Lightyear aanwezig met hun ONE. Ook al zie je hem meerdere keren, hij blijft prachtig! Vooral de aandacht voor het interieur en de details is iets waar we als Nederlander trots op mogen zijn.
Zo’n eerste evenement is altijd spannend, hoe zal het verlopen, hoe zijn de reacties etc. Maar we kunnen de organisatie complimenten geven. Ze hebben een goed, gevarieerd en dynamisch programma neergezet, met in achtneming van de huidige coronamaatregelen. Dat is niet makkelijk, maar gezien het enthousiasme van de bezoekers mag er zeker een volgende editie van de EV Experience komen.
Enige ‘fout’ in de EV line-up was de BMW 330e, een plug-in hybride auto. Máár deze uitzondering bevestigde de regel, dat je niet perse brandstof nodig hebt om te kunnen genieten van elektrisch rijden.