Het zat er natuurlijk aan te komen dat ook de legendarische Ford Mustang volledig elektrisch ging worden, maar nu schijnt er een jaar bekend te zijn: 2028. Als dat klopt, maakt de grommende V8 al over een paar jaar plaats voor een elektromotor.
S650 Mustang
De volgende generatie Ford Mustang komt pas in 2028 en is volledig elektrisch. Dit zegt tenminste AutoForecastSolutions, een organisatie die voorspellingen doet voor de auto-industrie. Ford zelf hult zich nog in stilzwijgen over de toekomst van de Ford Mustang.
De nieuwe generatie, de zevende sinds de onthulling van de eerste Ford Mustang in 1964, gaat de S650 heten, als opvolging van de huidige S550. De huidige generatie Mustang stamt al uit 2015, met een update in 2018. Deze generatie zou hiermee een looptijd krijgen van 13 jaar, maar dit is niet ongebruikelijk voor de Ford Mustang. De derde generatie, de Foxbody, is ook 14 jaar meegegaan, van 1979 tot 1993.
Eerder zei Ford nog dat de S650 in 2022 of 2023 het levenslicht zou zien. Volgens de nieuwe voorspellingen zou dit dus een half decennium naar achter geschoven worden. Dit komt door de overgang naar een elektrische aandrijving. Niet alleen moet de auto geheel nieuw ontworpen worden, maar de fabriek in Flat Rock, Michigan moet helemaal verbouwd worden. Daarnaast zouden uitdagingen bij het ontwikkelen van het chassis en de corona-crisis bijdragen aan de vertraging.
Lastig parket
Naar verwachting is de nieuwe generatie Ford Mustang niet meer verkrijgbaar met een verbrandingsmotor. Veel liefhebbers zullen dit slecht nieuws vinden: met name de V8 is erg geliefd. Geheel onverwacht is deze beslissing echter niet. Ford gaf ons voldoende hints. Zo presenteerde Ford al de volledig elektrische Ford Mustang Cobra Jet 1400 op basis van het huidige type.
Daarnaast plakte Ford het beroemde rennende paardje op zijn eerste elektrische SUV en noemde hem de Ford Mustang Mach-E – wat veel protest opleverde. De vertraging met de ‘normale’ Mustang brengt Ford in een lastig parket. Als de benzineslurpende Mustang nog zeven jaar naast de elektrische Mach-E blijft bestaan, zal Ford extra zijn best moeten doen om te bewijzen dat de Mach-E echt bij de Mustang-familie hoort.
In de Mustang-traditie
Veel mensen zullen roepen dat een V8 de enige motor is voor een Ford Mustang. De 57-jarige historie van de Ford Mustang bewijst hen echter ongelijk. De Ford Mustang heeft zich in de loop van de jaren steeds aangepast aan de tijd. Zo was er tijdens de oliecrisis twee jaar lang geen Mustang V8 te bestellen. In de huidige generatie is de 310pk sterke 4-cilinder Ecoboost motor onwijs populair.
Een elektrische motor is waarschijnlijk de enige manier voor de Ford Mustang om te overleven. Veel mensen denken dat Mustang-liefhebbers tegen de Ford Mustang Mach-E protesteren omdat die elektrisch is. Dit is niet zo: het gaat erom dat een grote SUV niet past in de traditie van de Ford Mustang. Dit staat dus los van de elektrische aandrijving.
Wat wel een onbeantwoorde vraag blijft, is hoe Ford de emotie van een Ford Mustang in een elektrische sportwagen gaat stoppen. Hard rijden in een elektrische auto is immers heel anders dan hard rijden met een dreunende V8 voor je. Hier zal Ford goed over na moeten denken. Gelukkig nemen ze hier ruim te tijd voor.