De Smart #1 krijgt een nog goedkopere uitvoering. De zogenoemde Pro uitvoering komt logischerwijs terecht onder de Pro+ in het modellengamma. Dit betekent dat er in totaal zes uitvoeringen zijn van de #1, is dat niet een beetje veel voor een auto waarvan er nog maar 29 verkocht zijn?
De Smart #1 Pro moet het doen met een kleinere accu. De goedkoopste uitvoering krijgt namelijk 49kWh mee, terwijl de Pro+ kan opereren met 66kWh. Dit heeft natuurlijk invloed op de range, Smart schat nu dat je er ongeveer 300km mee kan rijden. Hierbij vertelt Smart ook dat ze de nieuwe uitvoering richten op nieuwe klanten en mensen die in de stad wonen.
Niet alleen de range, maar ook de prijs is gedaald. De Smart #1 Pro wordt 5000 euro goedkoper dan de nu op een na goedkoopste uitvoering. Dat is best fors. Prijzen beginnen dus bij 37.395,- euro. Hierbij krijg je dus 272pk of 200kW. Verder zit alles erop en eraan. Het glazen dakje, kunstleder en interieurverlichting met 64 instelbare kleuren. Belangrijk!
Ideaal voor de stad
De kleinere accu betekent natuurlijk dat je vaker moet laden. Maar, vrees niet! Doordat de #1 130 kW DC-laadvermogen heeft, kan hij in 30 minuten al weer helemaal vol zijn. Dat is ook wel fijn, dan kan je namelijk volop genieten van je dual-zone climate control en je verwarmde stoelen (in de basisuitvoering!).
Smart richt de nieuwe basisuitvoering van de #1 op milieubewuste stadsbewoners die verlangen naar een premium ervaring met goede prijs-kwaliteit verhouding. Waarom Smart deze uitvoering specifiek richt op stedenaren, is voor ons onduidelijk. Er is niets meer of minder stedelijks aan dan een van de andere vijf uitvoeringen. Zou dit een slinkse manier zijn om mensen in de stad, die waarschijnlijk toch niet weinig range nodig hebben, ook een #1 aan te smeren?
Wij zijn benieuwd hoe hard hij gaat lopen, voorlopig komt er niet veel van terecht.