Nio ET7

Het Chinese merk Nio trok deze week de doeken van hun nieuwste elektrische paradepaardje: de Nio ET7 sedan. De auto ziet eruit als een opgefriste Tesla, maar de specificaties zetten zelfs de beste Tesla in de schaduw. Is de Nio ET7 een serieuze bedreiging voor Tesla, of is het de zoveelste gevalletje gebakken lucht?

Enorm bereik

De Nio ET7 belooft heel wat. Toch zijn het niet de verwisselbare accu, de verregaande autonomie of het grote vermogen waar de meeste aandacht naartoe gaat. Nee, dit is het bereik: volgens Nio heeft de ET7 een bereik van maar liefst 1000 kilometer. Dat is heel wat meer dan andere elektrische auto’s: Tesla biedt momenteel 610 kilometer bereik en zelfs de Lucid Air komt niet verder dan 832 kilometer.

Nio ET7

Om dit bereik te halen, beschikt de Nio ET7 over een 150kWh accu. Eerlijk is eerlijk, deze accu is nog in ontwikkeling. In eerste instantie is de ET7 alleen leverbaar met een 70kWh of een 100kWh accu, goed voor een bereik van respectievelijk 500 of 700 kilometer. Nog een kanttekening: deze getallen zijn volgens NEDC, terwijl normaal de strengere WLTP-waarden gebruikt worden.

De 150kWh die Nio belooft, heeft veel meer capaciteit dan de nu verkrijgbare accu’s. Het is bijvoorbeeld twee keer zoveel dan de door ons geteste Polestar 2 en bijna drie keer zoveel dan de Volkswagen ID3  1ST. Volgens Nio kunnen klanten later de kleinere accu eenvoudig wisselen voor een 150kWh versie als deze uitkomt in 2022 – een unicum voor elektrische auto’s.

Autonoom rijden

Niet alleen de grote accu zorgt voor het grote rijbereik, ook de extreem lage luchtweerstand van 0.23Cd zorgt hiervoor. Deze is even goed als de Tesla Model 3. Sowieso is het bij de Nio ET7 duidelijk dat de makers heel goed naar deze Tesla hebben gekeken: ze lijken wel heel erg op elkaar. Nio heeft er door het toevoegen van een vleugje BMW en Audi een mooi, vertrouwde auto van gemaakt.

Nio ET7 autonoom

Net zoals Tesla gaat Nio ook erg ver op het gebied van autonoom rijden. Het bedrijf stelt dat de Nio ET7 voldoet aan niveau 4 van autonoom rijden. Dit betekent dat de auto in bijna alle omstandigheden zelfstandig kan rijden. Deze claim moet zeker met een flinke korrel zout genomen worden, want op dit moment is er geen enkele auto die dat kan. Tesla’s Autopilot blijft steken op niveau 2, waarbij de bestuurder altijd klaar moet zitten om in te grijpen.

Niet minder dan 33 sensoren zitten verstopt in de auto. De Nio ET7 beschikt over 11 camera’s, 5 radars en LIDAR. Dat laatste zit weggewerkt in een uitstulping boven de voorruit van de Nio ET7. Volgens de fabrikant genereren al deze systemen zo’n 8GB aan data per seconde.

Tweede huiskamer

Uiteraard mag de Nio ET7 ook niet achterblijven op het gebied van prestaties, als je het wil opnemen tegen Tesla. Maar liefst 644pk heb je tot je beschikking. Een sprintje van 1 naar 100 trek je dan in 3,9 seconden, zo stelt Nio.

Nio ET7 interieur

Het interieur van de Nio ET7 is als een tweede huiskamer, zo stelt Nio bescheiden. Ook hier is het niet het 12,8-inch scherm of de 1000Watt geluidsinstallatie die de show steelt: deze eer gaat naar een klein zwart bolletje midden op het dashboard. De Nio ET7 is namelijk voorzien van een echte robot, NOMI genaamd. Deze intelligente assistent kan je overal mee helpen.

Bedreiging voor Tesla?

Een enorm rijbereik met een accu die nog in ontwikkeling is? Autonoom rijden op veel hoger niveau dan we tot nu toe kennen? Ongekend rijbereik? Robot op het dashboard? Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. En de geschiedenis van de elektrische auto leert ons: als het klinkt als te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook.

Ondanks de korte geschiedenis – het bestaat sinds 2014 – kent Nio dan ook hoogte- en dieptepunten. Het bedrijf kende een vliegende start met de Nio EP9 uit 2016. Deze elektrische supercar heeft meerdere snelheidsrecords op verschillende circuits op zijn naam staan. Sindsdien is het merk Nio in China groot geworden met de verkoop van elektrische SUV’s.

Nio ET7 bedreiging Tesla

Daar tegenover staat dat het merk in 2019 grote verliezen maakte door het instorten van de markt in China. Een noodgedwongen kapitaalinjectie in 2020 behoedde het bedrijf van de ondergang, maar het leidde ook tot verregaande veranderingen in het bedrijf. Miskleunen zijn het bedrijf niet onbekend.

Het bijzondere aan Nio is dat ze zelf geen enkele autofabriek bezitten – al het productiewerk is uitbesteed aan andere fabrieken.  Naar verwachting worden de eerste Nio ET7 in 2022 geproduceerd en geleverd in China. Steeds meer Chinese auto’s vinden hun weg ook naar ons kikkerlandje, maar het is niet bekend of Nio plannen heeft om naar Europa te komen. De toekomst zal ons leren of de Nio ET7 een echte bedreiging voor Tesla gaat zijn.

1 REACTIE
Reageren

  1. Potnio schreef:

    Zeepbel ?

    Nio heeft nog geen enkele zeepbel geproduceerd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *