Ook de sterke arm der wet, de politie, moet er aan geloven. Hun auto’s moeten (deels) geëlektrificeerd worden. Dat blijkt uit de aanbestedingspapieren van de politie, waarop partijen zoals auto-importeurs hun voorstel kunnen indienen. Het doel is hetzelfde als voor de burger, met de elektrische auto’s zorgen voor minder broeikasgassen.
Uitzonderingen worden nog wel gemaakt. Het deel van het wagenpark dat op brandstofmotoren rijdt, moet benzine of mild-hybride worden. Aldus de politie.
Opvallend
Opvallend hieraan is dat bij de personenauto’s diesel uitgesloten wordt, maar voor de elektrische personenbusjes wordt nog wel gebruik gemaakt van diesels omdat het aanbod te beperkt is. Dat terwijl er tegenwoordig elektrische bestelauto’s zijn die tegen de 400 km (WLTP) actieradius hebben.
Tweede opvallende punt is dat men het heeft over mild-hybride. Dat is een aandrijfvorm waarbij het kleinst mogelijke accupakket in de auto zit. Deze accu kun je ook niet opladen en je kunt zelfs niet volledig elektrisch een x aantal kilometers afleggen. Bij een Plug-in Hybride variant kun je de auto opladen en verder CO2 vrij rijden. Hier tussenin zit een full hybrid. Deze heeft een iets grotere accu dan de mild hybrid én je kunt er enkele kilometers elektrisch mee rijden. Oftewel, geruisloos de boeven benaderen…
Uiteraard staat veiligheid voorop, maar een bijdrage leveren aan duurzaamheid is volgens projectleider Pim Miltenburg erg belangrijk, zo geeft hij aan bij de NOS.
Vanaf 2030 het hele politie wagenpark elektrisch
2030, het jaartal waarop er enkel nieuwe volledig elektrische auto’s verkocht mogen worden, geldt ook voor de politie. Om daarop voorbereid te zijn worden er vanaf heden drie politie-eenheden een jaar lang voorzien van elektrische politiewagens. Er wordt dan gekeken of deze auto’s voor het werk geschikt zijn en of de accu het ook volhoudt. Rekeninghoudend met een gemiddelde dagelijkse actieradius van 100 km voor een politieauto in combinatie met de actieradius van de huidige elektrische auto’s, zal de politie aan het einde van de dag niet stil komen te staan.
Welke auto’s rijdt de politie nu?
- de politieauto, bijvoorbeeld de 177 pk sterke Mercedes-Benz B 220d, dus diesel. Deze is dus straks sowieso verleden tijd.
- de politiebus is het tweede type. Veelal is dat nu de Merces-Benz Vito 116 CDI, wederom een diesel. Deze kan volgens de politie nog niet vervangen worden door een personenauto. Al vinden wij dat de Mercedes-Benz EQV daar wel voor geschikt is.
- het snelle interventievoertuig. Dat is onder andere de Audi A6 3.0, wederom diesel. Qua snelheid kan deze gemakkelijk vervangen worden door een snelle elektrische auto.
In de huidige tijd van leveringsproblemen wil de politie werken met twee leveranciers (automerken) van elektrische auto’s werken. Vanaf 1 januari 2025 kun je de eerste elektrische politiewagens op de weg verwachten.