Vanmiddag (23-03-2023) werd het Nio House te Rotterdam officieel geopend en daar waren wij als Dagelijksauto.nl natuurlijk bij! Het Nio House bevindt zich op de Meent in Rotterdam, op steenworp afstand van de Volvo en Polestar Studio’s. Hoe die opening verliep, lees je hieronder!

Van buiten een hippe bedoeling

Den beginne

Bij binnenkomst werd mijn jas aangenomen en naar een garderobe genomen. Die garderobe bleek achteraf een jassenrek twee meter verderop te zijn, maar goed. De hoofdruimte is een soort grote U, met aan de gesloten kant van die U nog wat losse ruimtes. Als de goede journalist (en nieuwsgierig aagje) die ik ben, heb ik die ruimtes even grondig onderzocht.

In de hoofdruimte staan de drie Nio modellen, namelijk de ET5, ET7 en EL7. Daarnaast bevind zich in de hoofdruimte het Nio Café, ‘het forum’ en een hoek met Nio Life merchandise zoals jassen, truien en flessen. De prijzen hiervan vielen mij vies tegen. Het forum is een vergaderruimte, die door midden van een tafel aan het plafond en een verschuifbare glazen wand, midden in de ruimte kan worden bewerkstelligd.

Spullen in overvloed
Tom Dixon heeft spullen voor Nio ontworpen
Een drukke bedoeling
Snel verstoppen achter de ET7

Achter de hoofdruimte bevinden zich meerdere vergaderruimtes die heel creatief zijn vernoemd naar plekken in Rotterdam. Ook is er een open ruimte die bedoeld is voor kunstexpositie, nu staat er een lokale kunstenaar die geüpcyclede kunstwerken maakt. Daarnaast is er een kleurrijk ingerichte kinderspeelruimte.

De namen Blaak en Hofplein op de deur
Kunst in overvloed
Ook de kleinsten zijn voorzien

De speech

Terwijl ik aan het klungelen was met de automatische achterklep van de ET7, werd mij verteld dat ‘het’ ging beginnen. ‘Het’ bleek al snel een speech te zijn van de Nederlandse General Manager en een co-founder genaamd Jihong. Zij vertelden een hoop specificaties en een paar interessante dingen.

Zo vertelde ze dat er nu in Nederland vier actieve accuwisselstations zijn, twee zitten er in de planning. Er zijn wereldwijd al 1.6 miljoen accuwissels uitgevoerd, het systeem is dus schaalbaar, aldus Nio. Een interessant feitje is dat er zo’n 100 Nio’s op de Nederlandse wegen rijden op dit moment, maar dat al ruim 14.000 mensen de Nio app hebben gedownload in Nederland.

Met deze app kan je punten sparen en die spenderen in een van de Nio Houses op onze aardbol. Hiermee kan je bijvoorbeeld merchandise kopen of een kopje koffie bestellen. Geinig hoor. Tijdens de speech grapte en verwees de sprekende persoon meerdere malen naar nieuwe modellen. Zo zei meneer Jihong dat hij hoopte dat ze snel een performance auto gingen maken. Ook zei een ingenieur dat ze alleen nog maar de 5 en de 7 hebben gebruikt, dus dat er nog wel ruimte is voor meer.

Jihong heeft me gespot

Overige interessante dingen

Nio zegt vooral blij te zijn met hun concurrentie, ze stellen dat ze samen concurreren, maar toch ook samenwerken om te wereld groener te maken. Ook zeggen ze dat Tesla meer gericht is op massaproductie en standaardisering, terwijl Nio meer is gericht op klantcontact en de ultieme ‘ervaring’.

Over de groene wereld gesproken. Nio gaat géén eigen service-locaties a la Tesla starten. In plaats daarvan gaan zij een samenwerking aan met Kwik-Fit, zij worden officiële Nio-reparateurs. Dit niet alleen omdat het duurzamer is, het is ook een logische stap, zegt het merk. De eerste servicebeurt bij een goed-werkende Nio is namelijk pas na 200.000 kilometer. De rest van het onderhoud zal bestaan uit ruitenwissers, cabinefilters, banden en motorolie… Oh nee, die laatste niet.

Nio wil dat hun Nio House een plek wordt voor iedereen. Zo mag iedereen naar binnen en hoeft die persoon niks met Nio te willen doen. Je kan er een vergaderruimte huren, eventjes lekker bijkomen met een koffietje of een gebakje, je verjaardag vieren (ik maak geen grap). Alles mag en kan bij Nio, de ruimte is ook van de Rotterdammer, melden ze. Ik weet waar ik mijn volgende kinderfeestje ga vieren in ieder geval.

Openen die handel!

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *