De toekomstige elektrische modellen van Jaguar Land Rover zullen voor een groot deel worden gebouwd op een nieuw platform. Dat is wordt niet specifiek ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijvingen, het zal ook geschikt zijn voor plug-in hybrides en milde hybrides. Het nieuwe platform, dat Modular Longitudinal Architecture (MLA) heet, zal naast het voor de Jaguar I-Pace ontwikkelde platform worden ontwikkeld. Jaguar Land Rover (JLR) zal overigens ook dat platform waarschijnlijk verder ontwikkelen. In tegenstelling tot de MLA-architectuur is het platform van de I-Pace specifiek voor EV’s ontwikkeld. Het MLA-platform moet ook ruimte bieden voor de verbrandingsmotoren van hybride aandrijflijnen.

Verschillende aandrijflijnen

Het hoofd van de ontwerpafdeling van JLA, Ian Callum, is er namelijk een voorstander van om ook het I-Pace platform verder te ontwikkelen. Hij betwijfelt het nieuwe MLA wel de mogelijkheden kan bieden om daar alle toekomstige auto’s op te kunnen bouwen. Hij benadrukt dat Jaguar in het komende decennium mogelijk wordt omgevormd tot een merk dat uitsluitend elektrische voertuigen ontwikkelt en bouwt. Op dit moment is men nog van plan om in 2025 van elk model drie versies aan te bieden, waaronder een hybride en elektrische variant. Dit plan was er al eerder maar tot op heden niet tot uitvoer gebracht.

Premium sedan en grote SUV

Vooralsnog heeft JLR een grote premium sedan en een grote SUV op stapel staan. Waarschijnlijk zal de Jaguar Xl volgend jaar al worden opgevolgd door die nieuwe sedan. Het 90,2 kWh accupakket geeft de auto een van om en nabij de 470 km. Dit accupakket zal ook worden gebruikt voor de andere elektrische voertuigen die JLR op het MLA-platform zal bouwen. Aansluitend op de sedan komt er ook een grote SUV uit, de Range Rover Sport. Deze zal in 2021 eerst als plug-in hybride worden uitgebracht. Met een 13,1 kWh accupakket heeft de SUV in volledig elektrische modus een actieradius van maximaal 50 kilometer. Er zal ook minstens één volledig elektrische Range Rover worden ontwikkeld.

Modular Longitudinal Architecture

JLR wil met de nieuwe MLA-architectuur de kosten van de ontwikkeling van nieuwe modellen reduceren en zo de marge van het bedrijf vergroten. Nick Rogers, hoofd van de productontwikkeling, vertelt dat de toekomstige voertuigen op het MLA-platform in de fabriek in het Engelse Solihull zullen worden gebouwd.

Flexibiliteit qua architectuur

Een flexibele architectuur is van groot belang voor JLR. Productieleider Wolfgang Stadler benadrukt dat het gevaarlijk is om een relatief klein bedrijf zoals JLR helemaal in dienst te stellen van elektrisch aangedreven voertuigen. Het is immers nog niet duidelijk of elektrische aandrijvingen in de toekomst leidend zullen worden. Stadler bevestigt verder dat JLR klaar is om de productielijnen om te bouwen naar het nieuwe platform en dat dit gaat gebeuren zodra de nieuwe architectuur gereed is.

The post Opvolger Jaguar XJ wordt op nieuw platform gebouwd appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën