Mercedes-Benz vertrouwt op het gebied van e-mobiliteit niet alleen op volledig elektrische auto’s maar ook op plug-in hybrides. Deze hebben in volledig elektrische modus weliswaar een beperktere actieradius maar zijn vanwege de aanwezigheid van een verbrandingsmotor ook zeer geschikt om langere afstanden mee te rijden.
Het bestaande gamma van de hybride voertuigen va Mercedes met “EQ Power” wordt nu ook uitgebreid naar het lagere segment. Binnenkort zullen ook de A- en B-klasse met plug-in hybride technologie verkrijgbaar zijn. De Mercedes A 250 e en A 250 e Limousine kunnen nu al in Duitsland worden besteld voor prijzen vanaf ongeveer 13.000 euro. De verkoop van de B 250 e zal naar verwachting over enkele weken van start gaan. Of ze ook in Nederland worden uitgebracht is nog niet helemaal duidelijk maar dat zal waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn. Beide compacte plug-in hybriden zullen nog dit jaar worden gelanceerd. Bijzonder aan deze modellen dat het de eerste Mercedes-modellen waarbij de verbrandingsmotor wordt gestart door de elektromotor gestart. Er is dus geen aparte startmotor.
Aandrijflijn
De A 250 e en B 250 e zijn uitgerust met hetzelfde aandrijfsysteem. Daarin wordt een 1,3-liter benzinemotor van 118 kW (160 pk) gecombineerd met een 75 kW (102 pk) elektromotor. Het totale systeemvermogen is 160 kW (218 pk) bij een koppel van 450 Nm. In de A 250 e duurt het 6,6 seconden om van nul naar honderd te accelereren, in de A 250 e Limousine 6,7 seconden en in de B 250 e 6,8 seconden. De actieradius van al deze modellen zijn over het algemeen voldoende om enkele dagen woon-werkverkeer in een stedelijke omgeving in volledig elektrische modus af te leggen. De topsnelheden zijn respectievelijk 235, 240 en 235 km/uur. De topsnelheid in volledig elektrische modus is 140 km/uur. Het trekvermogen van de compacte hybrides is met 1.600 kg (geremd) niet gering.
Speciale uitlaatconstructie
Bij de compacte plug-in hybrides van Mercedes wordt de uitlaat niet naar het einde van het voertuig geleid, maar stroomt deze centraal onder de voertuigbodem. De achterste geluiddemper wordt in de middelste tunnel ondergebracht. Door de brandstoftank ter hoogte van de achterad te plaatsen wordt er onder de achterbank ruimte voor de accu gecreëerd. Volgens Mercedes is het volume van de kofferbak daardoor amper kleiner dan dat van de niet-hybride modellen.
Actieradius
Volgens de recente WLTP-standaard is het bereik van de A 250 e in volledig elektrische modus maximaal 68 kilometer. Het brandstofverbruik volgens NEDC is 1,5 l/100 km. De A 250 e Limousine kan tot 69 kilometer volledig elektrisch rijden. Het brandstofverbruik van deze auto bedraagt 1,4 l/100 km. Volgens de WLTP-norm kan de Mercedes B 250 e maximaal 67 kilometer in volledig elektrische modus rijden. Het brandstofverbruik volgens de NEDC-norm is 1,6 l/100 km.
Watergekoeld accupakket
Het voor de A 250 e en B 250 e gebruikte accupakket is watergekoeld. Het accupakket weegt ongeveer 150 kg en heeft een capaciteit van 15,6 kWh. De accu kan worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. De laadaansluiting bevindt zich aan de rechterzijde van de auto. Op een 7,4 kW AC-aansluiting zou de accu in amper twee uur met ongeveer 90% kunnen worden opgeladen. Snelladen kan ook, in ongeveer 25 minuten kan de accu van 10 tot 80 procent worden bijgeladen.
Rijprogramma’s
Nieuw zijn ook de rijprogramma’s “Elektrisch” en “Batterijniveau”, welke beschikbaar zijn voor de A 250 e en B 250 e modellen. Bij “Elektrisch” wordt de verbrandingsmotor alleen ingeschakeld als de bestuurder het gaspedaal in de stand “Kickdown” zet. In dit programma kan de sterkte van de recuperatie ook via peddels achter het stuurwiel worden geselecteerd. Met de rijmodi “Comfort”, “ECO” en “Sport” kan elektrisch rijden indien gewenst de voorkeur krijgen.
Elektrische airco
De A 250 e en B 250 e hebben een elektrische aircocompressor waardoor het interieur van de voertuigen voor de start kan worden gekoeld. Deze functie kan gemakkelijk via een smartphone worden geactiveerd.
The post Plug-in hybride aandrijving voor Mercedes A- en B-klasse appeared first on Elektrischeauto.nl.