Porsche breidt de Cayenne familie verder uit met de Cayenne Coupé. Dit is een sportievere variant van de Cayenne zoals we hem kennen. Het is niet gek dat Porsche de lijn van SUV’s uitbreid. De Macan en de Cayenne zijn de best verkopende auto’s van het automerk en de vraag naar SUV’s blijf groot.

Tegenwoordig hebben veel automerken een SUV of een cross-over met een coupé daklijn. Bij Porsche ontbrak een model als deze nog. Met de coupé kunnen ze concurreren met de BMW X6 en de nieuwe Audi Q8.

De Cayenne Coupé is qua techniek bijna gelijk aan de huidige Cayenne. Hij heeft een dynamischer design gekregen met wat nieuwe technische details. De grootste verandering is het achterste deel van de auto. Deze is helemaal nieuw met scherpere lijnen en een aflopende daklijn. Ook zit er een adaptieve achterspoiler op de auto die uit klapt vanaf 90 km/u. De voorruit en de A-stijl liggen wat platter dan bij de Cayenne doordat de dakrand ongeveer 20 millimeter is verlaagd. De spatborden zijn ook nog eens 18 millimeter breder. De kentekenplaat is net als bij de Macan geplaatst in de bumper en zit dus lager dan bij een Cayenne. Hierdoor lijkt de kont van de auto lager en breder.

Het dak is standaard een panoramisch glazen dak, maar er kan ook een optioneel carbon dak gekozen worden. Het is ook mogelijk het carbon dak met contouren te kiezen. Dit is vergelijkbaar met de Porsche 911 GT3 RS en benadrukt weer het sportievere karakter wat Porsche wilt creëren met de Cayenne Coupé.

Op de achterbank heeft de Porsche twee afzonderlijke stoelen die drie centimeter lager zijn dan bij de huidige Cayenne. Dit compenseert de mindere hoofdruimte die de coupé daklijn met zich mee brengt een beetje. Standaard biedt de coupé dus plaats aan vier personen, optioneel kan je wel gratis de drie-zits achterbank bestellen. Op de bagageruimte moet je met de coupé ook flink inleveren. De Cayenne heeft 770 liter bagageruimte in de kofferbak, de coupé heeft 625 liter.

Motorisering Cayenne Coupé

Voor nu wordt de Cayenne Coupé alleen in twee varianten geleverd. De “standaard” Cayenne Coupé met een drie liter zescilinder turbomotor. Deze levert 340 pk en een koppel van 450 Nm. Met het Sport Chrono-pakket is de sprint van 0-100 km/u haalbaar in 6,0 seconden en heeft een topsnelheid van 243 km/u. De Cayenne Turbo Coupé zal een vier liter V8 motor hebben met twee turbo’s. Dit levert dan 550 pk en 770 Nm koppel. Sprint van 0-100 km/u moet lukken in 3,9 seconden en de topsnelheid is 286 km/u.

Of  er ook een Cayenne Coupé gaat komen als plug-in hybride is nog niet bekend. Porsche is wel aan het ontwikkelen op gebied van elektrische auto’s. Ze komen dit jaar nog met de volledig elektrische Taycan. Het zou dus maar zo kunnen dat ook de Cayenne Coupé leverbaar wordt als plug-in hybride.

The post Porsche brengt Cayenne Coupé appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën