Een enorme recall: Hyundai roept wereldwijd duizenden exemplaren van de elektrische Kona en IONIQ terug naar de fabriek. Het is een flinke tegenslag en een enorme kostenpost voor de autobouwer die zo overtuigend de weg naar elektrisch rijden is ingeslagen. Deze recall van Hyundai bewijst dat de elektrische auto nog in de opstartfase zit.
Ook Nederlandse auto’s
Een enorme operatie is het: Hyundai roept wereldwijd meer dan 82.000 elektrische auto’s terug. De aanleiding is een probleem met de accu. In de LG accu kan kortsluiting ontstaan, waardoor brand kan uitbreken. Tot nu toe zijn er wereldwijd 15 gevallen van brand gemeld, maar Hyundai wil geen risico lopen. Hoewel er in Nederland geen incidenten zijn geweest, treft de recall van Hyundai ook Nederlandse eigenaren.
In Nederland roept Hyundai 5.436 exemplaren van de Hyundai Kona Electric terug, alsook 772 exemplaren van de Hyundai IONIQ Electric. Het betreft hier exemplaren die tussen mei 2018 en maart 2020 zijn gebouwd in Zuid-Korea. De Kona Electric wordt ook gebouwd in de Hyundai-fabriek in Tsjechië: de exemplaren die daar vandaan komen worden niet teruggeroepen. Eigenaren van de getroffen auto’s krijgen binnenkort bericht van Hyundai Nederland.
Hele accu vervangen
Het probleem van de teruggeroepen Hyundai’s zit in de accu van LG. Deze accu moet in zijn geheel worden vervangen. Dat is niet alleen veel werk, het is ook erg kostbaar. Sommige bronnen noemen het één van de duurste recalls ooit. De kosten voor Hyundai zouden oplopen tot bijna 10.000 Euro per auto. Wereldwijd kost de recall Hyundai zo’n 750 miljoen Euro.
Hoe en waar de LG accu’s van Nederlandse Hyundai’s vervangen gaan worden, is nog niet bekend. Hyundai Nederland verzekert ons dat ze de overlast voor eigenaren tot een minimum gaan beperken. In ieder geval krijgen ze hun Hyundai Kona Electric of IONIQ Electric terug met een spiksplinternieuwe accu.
Zwakke plekken
De recall van Hyundai legt een aantal zwakke plekken van elektrische auto’s bloot. De ontwikkelingen bij elektrische auto’s gaan snel, en daar hoort bij dat er dingen mis gaan. Waar recalls vaak gaan over kleine onderdelen of een enkele zwakke plek, gaat het hier over de accu. Dit is het hart van de elektrische auto. Vergelijk het met het vervangen van een complete verbrandingsmotor bij een benzine- of dieselauto: dat komt hoogstzelden voor.
Daar komt bij dat het vervangen van een accu niet is meegenomen in het ontwerp van de auto. Accu’s horen het hele werkzame leven van de auto mee te gaan. Slechts weinig fabrikanten spreken over verwisselbare accu’s. Vaak is de accu ook een essentieel onderdeel van het chassis, dus deel van de hele structuur van de auto. Dit maakt het vervangen van de accu nog ingewikkelder, en daarmee duurder. Deze factoren verklaren de hoge kosten per auto bij deze recall.
Ongetwijfeld leidt deze recall tot veranderingen. Fabrikanten zien dat deze nachtmerrie waarheid kan worden. In de toekomst zullen ze hier bij het ontwerp van elektrische auto’s rekening mee houden. Uiteindelijk zullen elektrische auto’s er beter van worden. Helaas betaalt Hyundai een hoge prijs voor deze vooruitgang.
Openheid van Hyundai
Toch laat Hyundai zich nu, ondanks de zware omstandigheden, van zijn beste kant zien. In het verleden zagen we meestal dat autofabrikanten probeerden om recalls uit het nieuws te houden. Alleen eigenaren van betrokken auto’s worden per brief geïnformeerd en verder geeft men er zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan.
Hyundai pakt het bij de recall van de Kona en de IONIQ anders aan. Het merk geeft volledige openheid van zaken over het probleem, over de hoeveelheid auto’s en zelfs over de kosten van de recall. Dit is ongekend, zeker bij een recall van deze grootte.
Deze aanpak toont Hyundais toewijding aan elektrische auto’s en hun streven naar kwaliteit. Het straalt zelfvertrouwen uit: we hebben een probleem gevonden, en ondanks dat het ons veel geld kost, lossen we het op. De recall van de Hyundai Kona en IONIQ mag dan enkele zwakke punten van elektrische auto’s blootleggen, bij de aanpak van het probleem laat Hyundai ook zien dat de elektrische auto steeds volwassener wordt.
Iedereen komt wel eens in de problemen. De manier waarop je die problemen aanpakt, toont je karakter.
Helaas niet. Deze elektrische auto is ontwikkeld voor deze 64 kWh en kan ook overweg met een 39 kWh accupakket. Er zal geen ruimte zijn voor een groter accupakket. Daarvoor moet echt een nieuw chassis ontworpen worden zoals bij de IONIQ 5.
Zou er ook een grotere accu in kunnen ,dat je meer km kunt maken net als de Hyundai Ioniq 5 ?
Af-fabriek heeft een elektrische auto een 1-,2- of 3-fasen lader/omvormer in de auto. Het is niet mogelijk om deze later nog te wijzigen.
Is het ook mogelijk om gelijk 3 fase boord lader te installeren?