Net nu het nieuws naar buiten is gekomen dat de Nederlandse overheid ruim €125 miljoen uittrekt, om waterstof te promoten, komt Renault met een event om ook waterstof te promoten. Dit doet het Franse bedrijf overigens niet alleen, maar in samenwerking Hyvia. Van 2 tot en met 12 oktober is er dus dat event, waar Renault dus extra gas geeft op het waterstof project!

Hyvia en Renault

Nu denk je misschien: “Hyvia? Nooit van gehoord!”. Dat kan wel kloppen, maar dat wil niet zeggen dat het een kleine speler of start-up is in de waterstofmarkt. Stiekem is Renault namelijk eigenaar en mede verantwoordelijk voor de oprichting in 2021. Renault heeft voor het waterstoftraject daarnaast de hulp ingeroepen van Plug. Een bedrijf dat al ruim twintig jaar ervaring heeft in waterstofoplossingen. Het doel van deze samenwerking is om de klanten een totaaloplossing aan te bieden.

Bedrijfswagens

In de basis is dit project voor de consument nog niet heel interessant, daar het samenwerkingsverband zich met name richt op bedrijfswagens. Hierbij gaat Renault echter wel uit van een totaaloplossing. Dus niet een waterstofauto verkopen en maar hopen dat er iemand (de overheid) zorgt voor tankstations. Renault mikt een stuk hoger en biedt, wat zij noemen, een compleet ‘H2-ecosysteem’ aan. In de praktijk komt dit neer op het aanbieden van de auto, tankoplossingen, onderhoud en financiering. Daarnaast richt het totale samenwerkingsverband van deze drie partijen zich op de productie van brandstofcellen en koolstofarme waterstof via elektrolyse.

In Nederland

Voor wie denkt dat er in twee jaar tijd niets is neergezet en het alleen bij loze beloftes en vage concepten blijft, heeft het in dit geval mis. Renault heeft al verschillende klanten. Uiteraard in Frankrijk, waaronder telecombedrijf Orange en energiebedrijf Engie. In Nederland zijn er echter ook al bedrijven in zee gegaan met dit concept. Waaronder GP Groot en Warmtebouw en Pot Verhuizingen.
Dealerondersteuning is overigens ook al voldoende, waaronder vanuit Stam Amersfoort, Terwolde Groningen, Bochane Arnhem en Van Mossen in Rotterdam.

Uiteindelijk is het een interessant route die Renault hier kiest. Voor persoonlijk vervoer kiest het Franse merk namelijk nadrukkelijk voor batterij elektrische auto’s. Terwijl het voor zakelijk vervoer of zwaarder transport dus de keuze lijkt te maken voor waterstof elektrische auto’s. Hoe dit in toekomst uitpakt, is nog even afwachten. Prettig is in ieder geval om te zien dat er een fabrikant kiest voor dit concept en hierbij ook kijkt naar de tankoplossing, zonder te wijzen op het kip-ei verhaal.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *