Als je het vroeger over de meest luxe auto’s had die je kon kopen van een bepaald merk, ging het al snel over de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse, en later overigens ook over de Audi A8. Nu we in het elektrificatie tijdperk zitten in combinatie met veel liefde voor SUV’s moesten er zaken veranderen. BMW biedt, een soort van op basis van de 7 Serie, de iX aan. Uiterlijke verwantschap tussen de i7 en iX is in naam en uiterlijk ver te zoeken. Bij Mercedes-Benz is dat overduidelijker. Je hebt de traditionele S-Klasse, de elektrische variant heet EQS en is qua uiterlijk het gladgetrokken familielid. En als laatste aanvulling heb je de SUV-variant van de EQS die simpelweg EQS SUV heet.
Sterktes | Zwaktes |
+ (optionele) hyperscreen | – duur |
+ ruim, al ziet hij er niet zo uit | – té comfortabel voor mij |
+ nieuwe actieradius standaard! | – geen one-pedal drive |
Oud geld S-Klasse
Degene, met oud geld, die graag alles bij het oude willen houden kunnen hun hart ophalen bij de Mercedes-Benz S-Klasse met zijn brandstof c.q. dieselvarianten. Hierbij valt het op dat enkel benzine met PHEV als combinatie mogelijk is. Terwijl Mercedes in andere modellen dieselmotoren tezamen met PHEV én snellaadmogelijkheid aanbiedt, gaat deze techniek jammerlijk aan de S-Klasse voorbij.
Wat is de EQS SUV?
Uiteraard is het een SUV variant van de hatchback EQS, die er overigens meer uitziet als een sedan. De SUV-look is gecreëerd door hem slechts 20 centimeter hoger te maken. De lengte is een flinke 5,13 meter, maar verbazingwekkend genoeg komt hij niet groot over. Het is allemaal keurig in proportie. Zo keurig zelfs dat je een professional autospotter moet zijn om een EQE SUV en van een EQS SUV te onderscheiden. Of dat een vloek of een zege is, is niet aan mij.
Een bijna standaard feature op elke elektrische auto van ruim 5 meter lang zijn meesturende achterwielen, net als bij de BMW iX en 7 Serie. Ondanks dat de overhang voor de voorwielen en achter de achterwielen beperkt is, is de ruimte tussen de wielen zodanig groot dat meesturende achterwielen wel verplicht moeten zijn om deze EV nog een normale draaicirkel mee te geven. Standaard sturen de achterwielen 4,5 graden in (= draaicirkel van 11,9 meter), maar optioneel is dat 10 graden (= draaicirkel van 11 meter).
Hoe rijdt deze elektrische SUV?
Zacht! De standaard aanwezige luchtvering is je ideale metgezel op de snelweg. Waar bij andere auto’s standaard aanwezige 21 inch wielen je zouden doen laten stuiteren, zorgt de luchtvering voor een bootgevoel. Flink gas geven betekent neus omhoog, stevig afremmen betekent voorbumper omlaag. Al cruisend wordt de weg door de luchtige vering gladgestreken. Als je eenmaal de afrit gepakt hebt, dan adviseer ik om de Sport-stand te activeren. Deze naam ‘sport’ zorgt voor een meer normaal comfort. Wil je een écht sportieve elektrische Mercedes, dan moet je niet kijken naar een model met SUV in de titel, maar één met AMG in modelnaam.
Wij reden in de 580 uitvoering die 544 pk tot zijn beschikking heeft. Alleen voelt het niet zo aan. Zoals ook bij andere Mercedes-modellen wordt het vermogen softwarematig keurig opgebouwd. Indien gewenst snelt hij in 4,2 seconden naar 100 km/u, maar zo snel voelt het niet aan. Is dat een vloek of een zegen? De minst sterke EQS SUV heeft 360 pk waarmee de standaardsprint in 6,7 seconden afgerond wordt. In alle gevallen is de topsnelheid afgeregeld op 210 km/u, wat een slakkengang lijkt in deze cocon van comfort.
Laten we laden
Het accupakket is bruto 120 kWh groot en netto 108 kWh, wat een behoorlijk grote marge betekent. Thuis en openbaar opladen gaat met minimaal 11 kW en optioneel met 22 kW, waarbij je deze optie zeker niet standaard hoeft aan te vinken. Er zijn maar weinig openbare laadpalen of huizen die gekozen hebben voor een jaarlijkse vastrechtverhoging om met 3-fasen 22 kW te kunnen opladen.
Bij snelladers gaat het opladen met maximaal 200 kW, waarbij Fastned heeft laten zien dat deze maximale laadsnelheid tot 35% vastgehouden kan worden. Daarna bouwt deze langzaam af. Het is een goede DC laadsnelheid, maar we hadden we meer verwacht van Das Haus. Een hogere maximale snelheid of dat hij deze langer vasthoudt. Bij de introductie van de EQS gaf men aan nog niet voor 800 volt te kiezen omdat met 400 volt de laadsnelheid langer vastgehouden kan worden. Nou…
Sterke punten EQS SUV
Indien je voor het optionele Hyperscreen kiest a bijna 9.000 euro, dan heb je een echt indrukwekkend scherm. Over de volledig breedte van het interieur is een 141 cm brede glasplaat geplaatst waarachter drie schermen verborgen liggen en die door de glasplaat met elkaar verbonden zijn. Tijdens onze testperiode moest er een software update uitgevoerd worden die ongeveer een werkdag zou duren, dus ten volle hebben we het scherm niet kunnen gebruiken. Daardoor konden we ook geen gebruik maken van het intelligente navigatiesysteem, dat automatisch oplaadstops op de route incalculeert, waardoor er van range-anxienty geen sprake is.
Van buiten lijkt niet hij supergroot, maar schijn bedriegt. Tijdens onze testweek reden we met 4 volwassenen 400 km enkele reis naar Duitsland voor een ontmoeting met XBUS en Evetta. De twee nieuwe modellen die straks bij VDL in Born gebouwd worden. De roadtrip werd moeiteloos afgelegd én met meer dan genoeg ruimte over. De USP van de SUV is de 3e zitrij (net als de EQB). Redelijk groot, maar niet volwaardig voor volwassenen op vakantie, maar met de 3e zitrij neergeklapt is er maar liefst 645 liter beschikbaar.
Zijn comfort zal veel huidige Mercedes-rijders aanspreken. Het zal geen BMW-rijders over de streep trekken, maar of die nu allemaal zo blij worden het uiterlijk van de iX… De EQS is wel heel glad en kaal, maar daar dankt hij ook zijn WLTP actieradius van 594 – 635 km aan. In de winter is dat ongeveer 420 km en zomers 555 km. Dat zijn wel echt nieuwe standaarden! Met dank aan de Cw-waarde van 0,26. De ‘platte’ EQS laat maar liefst een Cw van 0,20 zien.
Zwakke punten EQS SUV
Met een vanafprijs van 120.000 euro zet de EQS SUV ook gelijk een nieuwe (dure) standaard. Het accupakket is voor die prijs wel 108 kWh (netto) groot. Aan luxe ontbreekt het je dan uiteraard aan niets.
Zijn extreem doorgevoerde comfort kan mij niet bekoren. Het bootgevoel zorgt in dorpen/steden niet voor meer comfort, maar voor meer onrust door zijn deinen en overhellen.
Onder effectief regenereren verstaat de doorgewinterde EV-rijder one-pedal drive én sterk kunnen afremmen op de elektromotor. Dat komt de efficiëntie en dus actieradius ten goede. Helaas kan deze ster dat niet. Je hebt wel verschillende standen waaronder ook een automatische regeneratiestand, maar je zult altijd voor het stoplicht je voet op de rem moeten houden. Je kunt ook het rempedaal even doorduwen en dan zet je hem op zijn handrem.
Conclusie rijtest Mercedes-Benz EQS SUV
Het neusje van de zalm, dat moet elke S-Klasse van Mercedes zijn. De EQS SUV is dat ook zeker wel. In opperste comfort en met een overweldigende vorm van luxe zul je je verplaatsen. De afwerking, het dure maar prachtige Hyperscreen, motorvermogen alles is perfect op elkaar afgestemd. Je dient echter wel een liefhebber te zijn van het Mercedes comfort. Het feit dat one-pedal drive niet mogelijk is, is voor mij wel belangrijk. Maar door zijn ijzersterke andere eigenschappen zou ik deze eis zomaar door de vingers kunnen zien. Er zijn in ieder geval duidelijk keuzes gemaakt bij deze opperklasse elektrische auto. Aan jou of die keuzes een vloek of een zege zijn.
Fotografie: Brain den Blaauwen