De Volvo XC40 is geen onbekende meer. Hij is al vanaf april 2018 op de markt. Eerst met enkel benzine- en dieselmotoren. Maar Volvo gooide het roer om en kondigde aan niet meer in diesel te geloven. In de afgelopen jaren werden de dieselmotoren vervangen door… eigenlijk niets. Wel schrapte Volvo ze uit de prijslijsten. Benzinemotoren kregen alvast elektrische ondersteuning door middel van Plug-in hybride techniek. Én nu is er zelfs een volledig elektrische Volvo, de Volvo XC40 Recharge Pure Electric AWD. Met XC40 P8 begrijpen de meeste mensen wel wat je bedoelt, maar de naamgeving is nog wel een dingetje. Neemt niet weg dat wij hem goed hebben kunnen testen; hieronder lees hier onze bevindingen.
Sterktes | Zwaktes |
+ Sterke EV met hoog trekvermogen | – (nog) geen app én EV-scherm zit verstopt |
+ Veel goede EV-eigenschappen (frunk, niet kruipen, preconditioneren) | – overzichtelijkheid links en rechts achter je |
+ Degelijke, goede afwerking én Volvo veilig | – maar één uitvoering |
Wat is het?
De XC40 P8 is een volledig elektrische auto, waarbij de basis ook geschikt is voor brandstofauto’s. Deze P8 is er maar in één uitvoering en die is voorzien van dezelfde accu (78 kWh) en twee elektromotoren (één op de vooras en één op de achteras, tezamen 408 pk) als de Polestar 2 (rijtest). De XC40 is van nature geen kleine en sportieve auto. Geheel naar de huidige tijdsgeest is het een SUV. Zo’n hoger op de poten staande auto biedt aan de onderkant genoeg ruimte voor de accu’s die in de vloer verwerkt zijn. Het ontbreken van de een brandstofmotor zorgt wel voor ruimte onder de ‘motorkap’: de XC40 is daarom voorzien van een 30 liter grote frunk. Het valt op dat deze frunk afgedekt kan worden met een cover. Eigenlijk wel slim. Stel je voor je dat iets puntigs in de frunk zet en de motorkap dichtgooit, dan voorkomt deze cover een punt in je motorkap.
Hij is er maar in één uitvoering en deze kost ruim 55.000 euro. De prijslijst maakt korte metten met de optie-keuze-stress, want er zijn weinig opties. Er is eigenlijk maar één optiepakket. Wilt u parkeersensoren met of zonder Harman Kardon, of met 360 graden camera én panorama dak? Daarnaast zijn er nog een paar kleine opties waaruit gekozen kan worden; daarvan is de warmtepomp het aantrekkelijkst. Een warmtepomp zorgt er namelijk voor dat de elektrische auto op ingenieuze wijze niet wordt opgewarmd met de elektriciteit uit de accu. De warmte uit de buitenlucht en restwarmte van de elektromotoren worden hiervoor gebruikt. Het grote voordeel hiervan is dat de verwarming niet ten koste gaat van de actieradius. Dit kan zomaar enkele tientallen kilometers actieradius schelen.
Er dient ook nog wel een keuze gemaakt te worden voor een exterieurkleur, maar verwacht daar niet teveel van. Het zijn voornamelijk pasteltinten met als positieve uitschieters rood en blauw.
Lekker laden, maar hoe ver?
De XC40 kan naar de huidige standaarden snel genoeg (snel)laden. Bij thuislaadpalen en openbare laadpalen kan er met 3-fasen 11 kW geladen worden. Langs de snelwegen bij de snelladers kan het met maximaal 150 kW. Deze DC laadsnelheid hebben we getest en ik heb 134 kW op de laadpaal gezien. Onze ervaring met de Polestar 2 (dezelfde basis) leert ons dat hij tot 45% boven de 100 kW kan laden. Dat is gewoon goed!
Alleen hoever kun je nog rijden? Oftewel, wat is de actieradius? Jammer genoeg zie je je actieradius niet in je scherm bij de snelheidsmeter, je ziet alleen het accupercentage. Je kunt wel via het Google Android infotainment vragen naar je range: ”Hey Google, hoe ver kan ik nog rijden?”, maar ideaal is het absoluut niet. Evenals het feit dat je je range niet kan verlengen met het preconditioneren via een app. Aan een app wordt nog gewerkt. Het preconditioneren kan wel via het touchscreen, maar het zit te ver verstopt in het systeem. Je kunt vertrektijden instellen, maar het gemak van een app is is dat je een kwartier voordat je weggaat je auto opwarmt. Dat gaat (nog) niet. Maar deze zaken zijn voornamelijk softwarematig van aard. De introductie kon blijkbaar niet wachten totdat de software klaar was.
Sterke punten Volvo XC40 P8
De XC40 is op zichzelf al een mooi model. Als je daar een elektrische versie van maakt, dan verhoog je zijn aantrekkelijkheid. Mooie bijkomstigheid is dat hij het trekgewicht van 1.500 kg heeft behouden. Al heeft de keuzebeperking wel een nadeel. De brandstofvariant van de XC40 is er vanaf pakweg 38.000 euro. De elektrische vanaf pakweg 55.000 euro. Je hebt dan wel een 408 pk sterke variant van deze hoge Volvo SUV, maar hij is meer gebouwd met focus op het comfortabele dan op het sportieve. Goedkopere EV-uitvoeringen zijn er (nog) niet.
Met deze elektrische auto, die een brandstofauto als basis heeft, laat Volvo zien dat het merk klaar is voor een groot modellengamma van elektrische auto’s. Hij rijdt goed, de accu’s geven een grote actieradius en er kan snel genoeg geladen worden. Verder complimenten voor het easy-to-use wegrijden. Met het sleuteldoosje op zak (later komt er een app) herkent de auto je aanwezigheid en ontgrendelt hij de portieren. Vanaf dat moment hoef je enkel in te stappen, de rem in te trappen en de automaat in D (vooruit) of R (achteruit) te duwen: dan ben je klaar om te gaan. Echt heerlijk! Wat ook heerlijk is, is dat deze EV met één pedaal gereden kan worden. In de one-pedal-drive modus remt hij af tot stilstand. De automaat blijft niet ‘kruipen’.
Zoals het een Volvo betaamt heeft hij een goede afwerking, is hij veilig én zit hij letterlijk goed. Heb je wat langere benen, dan kun je de bovenbenen te rusten leggen op het uitschuifbare zitgedeelte. De achterpassagiers kunnen hun voeten onder de voorstoelen plaatsen en vanwege de hoge daklijn heb je ook genoeg hoofdruimte. De niet geheel vlakke vloer voor de achterpassagiers is jammer, maar niet onoverkomelijk.
Zwakke punten XC40 P8
Naast een aantal sterke EV-punten, laat hij ook wat steken vallen. Geen app en geen range aanduiding in je blikveld zijn de voornaamste. Maar na een paar maanden zou dit zomaar verholpen kunnen zijn. Het zou fijn zijn als de EV-instellingen cq. overzicht minder ver in de infotainment verborgen zaten. Nu kost het een paar klikken teveel om belangrijke zaken in te zien of te wijzigen.
Zijn stoere uiterlijk staat hem goed, maar zorgt wel voor verminderd overzicht links en rechts naar achteren. De dikke en kenmerkende C-stijl is daar de oorzaak van. Zijn vierkante uiterlijk is ook niet de meest gestroomlijnde. Voor een elektrische auto geldt, hoe gestroomlijnder, hoe beter. Ik vind het wel opvallend dat ik nergens de CW-waarde van de XC40 kan vinden.
“Je kunt elke uitvoering kiezen, zolang het maar de P8 is.” Je kunt alleen maar kiezen uit deze wel érg sterk gemotoriseerde uitvoering. Met minder sterke elektromotoren of een kleinere range zou de Elektrische XC40 bereikbaarder zijn voor een grotere doelgroep.
Conclusie rijtest Volvo XC 40 P8
Deze Volvo is mooi, stevig, snel, maar ook duur. Je krijgt wel waar voor je geld, maar door zijn prijs is hij niet voor iedereen bereikbaar. Volvo laat zien dat ze klaar zijn voor een elektrische toekomst. De XC40 is een goed voorbeeld van een bestaand brandstofmodel op de juiste manier elektrificeren. Na wat softwarematige aanpassingen is hij écht klaar voor de EV-rijder.
Het artikel is uit 2021. Het gaat snel in de wereld van EV.
Het artikel is nogal achterhaald.