Zeekr 001 wit zwart dak rijtest
Zeekr 001 voorkant wit

Nieuwe automerken en pre-productie auto’s testen, het blijft een interessant gegeven. Bij onze eerste kilometers met de Zeekr 001 waren we niet alleen benieuwd of de 001 een goede elektrische auto is, maar ook waar het nieuwe Geely merk ‘Zeekr’ voor staat. Naast de rijtest met de 001, stonden we ook oog-in-oog met de Zeekr X. Al met al waren het twee enerverende dagen in Zweden.

grijze Zeekr X en Zeekr X graffiti
de rechter Zeekr X was een stunt, maar wordt gelimiteerd geleverd

Wat is de Zeekr 001?

Van het merk zul je misschien nog niet gehoord hebben, maar van zijn broertjes Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus etc vast wel. De gemeenschappelijke deler is Geely. Dat Chinese bedrijf is eigenaar van al deze automerken, en zelfs nog een paar meer die enkel in China blijven.

De 001 was eerst in september 2020 als Lynk & Co conceptcar gepresenteerd, maar de grote bazen bij Geely vonden het model te ‘premium’ voor Lynk & Co en daarom werd er zelfs een apart automerk voor opgericht ‘Zeekr’. De naam bekt lekker, maar waar staat het eigenlijk voor? Het bleek een aardige zoekopdracht, maar dit is de officiële verklaring: de Z staat voor Zero, het startpunt van oneindige mogelijkheden, de EE staat voor de ontwikkeling van het elektrische tijdperk (Electric Era), de KR staat voor Krypton een edelgas dat oplicht als er elektriciteit doorheen gestuurd wordt. De drie verschillende onderdelen hebben verder weinig met elkaar te maken.

dashboard Zeekr 001

De Zeekr 001 ziet er modern uit, bijna futuristisch. Vooral de koplampen en de achterlichten zijn directe verwijzingen naar Lynk & Co. Niet alleen zijn uiterlijk ziet er goed uit, ook zijn interieur. Een stukje leder op het dashboard doet het altijd goed voor het premiumgevoel, want dat is zeker iets wat ze willen benadrukken. Het materiaalgebruik is tot onder aan de portieren in orde. Het middenconsole scherm is even groot als mijn laptop, 15 inch. Achter het stuur een handig klein scherm voor de hoofdtaken en dan ook nog een kleine 15 inch Head Up Display. Het kan niet op. Iets wat zeker ook geldt voor de uitrusting.

achterlichten Zeekr 001
koplampen en achterlichten zijn van Lynk & Co (geen toeval)

Uitrusting van de 001

Wat krijg je vanaf 60.491 euro? Dat is namelijk de vanafprijs van de Zeekr 001. Je krijgt in ieder geval een 100 kWh accu. Volgens mij kun je nergens een goedkopere auto met een soortgelijk groot accupakket kopen. Vaak kost dit 100.000 euro of meer. Reken er niet op dat er daardoor beknibbeld is op de uitrusting. Standaard een panoramadak, matrix verlichting, 3 schermen van 2 x van ± 15 inch (middenconsole en Head Up Display) en een ± 9 inch scherm achter je stuurwiel. 5G wifi hotspot, elektrisch stuurwiel/achterklep en stoelen, achterbankverwarming en uiteraard de nodige veiligheidssystemen. Het zit er allemaal op.

Maar naast de luxe en 100 kWh accu, krijg je ook een maximaal 22 kW AC (openbare laadpalen) omvormer en een 200 kW aan maximaal snellaadvermogen. 1.500 kg trekgewicht is standaard voor de Long Range RWD uitvoering met 620 km wltp aciteradius. De Performance en Privilege uitvoeringen zijn vierwielaangedreven en kunnen 2.000 kg trekken en komen respectievelijk 590 en 580 km ver (WLTP uiteraard). In de praktijk kun je hier een kleine 100 kilometer vanaf halen. Dus 500+ km range is in de praktijk zeker mogelijk!

Hoe rijdt de Zeekr 001?

Eerlijk gezegd nog niet goed genoeg, maar dat komt ook doordat er een pre-productie exemplaar voor ons klaar stond. Dat pre-productie kwaliteitsgevoel sloeg op het remmen en regenereren. Het rijden is wel degelijk goed. Het stuurgedrag, reactie op gaspedaal waren goed en je merkte duidelijk een verschil bij de verschillende rijmodi. Er was zelfs sprake van one-pedal-drive. Opvallend was dat je bij de comfort-stand helemaal tot stilstand komt en bij de Sport-stand moet je voor de daadwerkelijke stop nog wel je rempedaal indrukken. Porsche hanteert bij de Taycan ook een soortgelijke methodiek. Het komt het sportieve rijden ten goede.

Wij reden met de Performance versie en die heeft een krachtiger remsysteem, maar daar was jammer genoeg weinig van te merken. De remmen waren zompig en zonder gevoel. Daar moet écht nog even naar gekeken worden, maar daarvoor is het ook een pre-productieversie 😉. In China rijden er al Zeerk 001’s en die ervaren dit remgedrag niet. Dus dit zal voor Europa nog wel aangepast worden. De zitpositie en de stuurafstelling waren goed. We konden goed een zitpositie vinden op de mooi afgewerkte stoelen.

Sterke punten

De Zeekr 001 is groot, en ook ruim van binnen. Maar omdat hij voorzien is van de juiste aerodynamische vormgeving heeft hij toch een grote actieradius. Zijn gewicht wordt verhuld door de luchtvering op de Privilege uitvoering.

Zoals veel Aziatische merken begonnen zijn, begint ook Zeekr: “veel voor weinig”. Een riante uitrusting, groot accupakket, sterke elektromotoren (RWD 272 pk en AWD 544 pk) en een bijbehorende grote + km actieradius. Weet trouwens dat Zeekr ook in beperkte oplage een 140 kWh accu variant levert die meer dan 1.000 km moet kunnen rijden op één lading.

achterkant Zeekr 001

Leuke weetjes, met de Zeekr 001 hebben ze de langste drift en snelste slalom op laten schrijven als wereldrecord. Er is ze dus veel aangelegen om goed weggedrag te leveren.

Zwakke punten

De 001 ziet er goed uit, hij is afgeleid van een Lynk & Co conceptcar, maar ziet er niet als een conceptcar uit. Met zijn klauwachtige koplampen en lichtstreep tussen de achterlichten ziet hij er nog steeds als een Lynk & Co uit. Is het wellicht daarom dat je bij Lynk & Co de ’01’ kan bestellen en bij Zeekr de ‘001’???

Dat we te maken hebben met een pre-productie is merkbaar in de wijze waarop de remmen aangrijpen. Te zompig en zonder gevoel voor Europese begrippen. Dat zal vast verbeterd zijn bij zijn Europese introductie eind 2023.

Je ziet aan veel zaken dat Zeekr mag shoppen in het Geely magazijn dat gedeeld wordt door Volvo, smart, Polestar etc. De 272 pk komt namelijk exact overeen met die van de smart #1. Het Android Automotive met Google Maps is niet overgenomen uit de Volvo’s, maar werkt desondanks goed. Al kunnen we ons goed voorstellen dat mensen Google Maps prefereren.

geen Google Maps / Android Automotive in dit Geely product

Conclusie rijtest Zeekr 001

Het is toch een beetje lastig om de Zeekr te plaatsen. Zijn genen zijn goed, wat te danken is aan de verwantschap met zijn Volvo, Polestar etc. broeders. Maar welke plaats neemt hij daarbij in? Wellicht had het ook een elektrische Volvo S60 kunnen zijn, maar dan uiteraard zonder de kitscherige rosé-kleurige afwerking. Het is een nieuwe, mooie elektrische auto waarbij je veel voor weinig krijgt. En met Geely als ouders zullen ze ook echt niet snel van de Europese markt verdwijnen. En ondanks dat hij best aardig zal verkopen, twijfel ik of het merk echt succesvol zal zijn. Misschien moeten we daarvoor eerst ook nog wat andere modellen onder ogen zien.

witte Zeekr 001 zijkant
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *