Stel je voor dat je graag offroad rijdt, maar toch aan het milieu en de natuur wil denken. Dan heb je eigenlijk een elektrische terreinwagen of pick-up truck nodig. Rivian komt dan dichtbij het vervullen van deze wensen. Ondanks het feit dat ze in Nederland en België nog niet te koop zijn (en misschien wel nooit komen), is het verhaal wel interessant. En mocht je nog een paar centen willen stukslaan op de aandelenbeurs is dat ook mogelijk bij deze fabrikant.
Geschiedenis
In 2009 werd Rivian in Florida opgericht door Robert Scaringe onder de naam Mainstream Motors. Dit veranderde snel in Avera Motors en is uiteindelijk Rivian geworden. In eerste instantie was het de bedoeling om sportauto’s te gaan bouwen. Maar die illusie is snel verdwenen en er werd koers gezet richting volledig elektrische voertuigen. 2017 was een belangrijk jaar voor de autofabrikant met de overname van een Mitsubishi fabriek en de onthulling van de eerste twee modellen. Sindsdien is het personeelsaantal explosief gegroeid, van 750 naar 9.000 medewerkers in bijna drie jaar! In 2021 werden de eerste voertuigen geleverd, er zat dus zo’n twaalf jaar tussen de oprichting en de oplevering van het product.
Modellen
R1S
Grote elektrische SUV’s, alle fabrikanten willen er minstens één hebben. Deze zevenzitter is beschikbaar in verschillende uitvoeringen. Er is een aandrijflijn met twee motoren en het topmodel heeft zelfs vier motoren. Deze heeft 835 pk en zit in 3 seconden op 100 kilometer per uur. Dit komt in de buurt van de 2,7 seconden die de Tesla Cyberbeast nodig heeft.
R1T
De R1T is een volledig elektrische pick-up truck. Dit type voertuig scoort van origine goed in de Verenigde Staten. Daar moet alles groot, groter, grootst en er zijn natuurlijk veel afgelegen plekken met slecht begaanbaar terrein. De pick-up is gebouwd op hetzelfde platform als de R1S. Ze delen maar liefst 91% van de onderdelen. Dit betekent dat de specificaties, wat prestaties betreft, hetzelfde zijn.
Amazon special
Amazon wil graag 100.000 elektrische bestelwagens van Rivian op de weg hebben voor 2030. Inmiddels zijn er zo’n 10.000 geleverd. In eerste instantie was deze bestelwagen uitsluitend bestemd voor Amazon, maar nu kunnen ook andere klanten een bestelling plaatsen. Amazon bezit overigens 17% van alle Rivian aandelen.
Beursgenoteerd
De beursgang van Rivian was in november 2021. Sinds dat jaar werden pas de eerste EV’s geleverd door het merk. De beursgang leverde in totaal 18 miljard dollar op. De eerst dag was een aandeel bijna 130 dollar waard, waarna het snel bergafwaarts ging. Op het moment van schrijven zitten we op 16,30 dollar, een wereld van verschil. De prijs per aandeel is afgelopen anderhalf jaar relatief stabiel gebleven, dit geeft een beter beeld van de waarde dan het chaotische eerste jaar.
Toekomst
Op 7 maart wordt het derde model van Rivian onthuld. Dit gebeurt online om 10:00 PST, zet het in je agenda! Als je niet kunt wachten, is hier alvast een voorproefje. Er is weinig te zien, buiten het feit dat de styling van de koplampen en het complete front niks afwijkt van de huidige modellen.
Of Rivian daadwerkelijk een succes wordt is maar de vraag. In 2023 zijn er 50.000 voertuigen verkocht. Per geproduceerde EV wordt 33.000 dollar verlies gemaakt, dit komt mede door de ontwikkelingskosten van het platform. Desondanks ziet de CEO het rooskleurig in en zijn de aandelen al geruime tijd relatief stabiel. Wij houden het in de gaten en misschien rijden we in de toekomst zelf met een Rivian offroad.