De tweedehands markt voor elektrische auto’s breekt binnenkort pas echt open. Daarom zijn problemen als schade, zoals kapotte accu’s en autoruitschade, straks ook een belangrijk factor. Schade aan een elektrische auto die als occasion aangeboden wordt, betekent immers dat je aardig wat van de prijs af kunt praten, maar tegelijkertijd wil je natuurlijk wel een auto die in optimale staat verkeert. Hoe interessant is een occasion met schade en waar moet je echt op letten als je op deze manier een koopje wilt scoren?
Binnen drie jaar staat de markt ondersteboven
Op 1 januari 2019 reed nog altijd 95% van de auto’s in Nederland op fossiele brandstoffen, zoals benzine en diesel. Daarmee lijkt het alsof de elektrische auto geen schijn van kans heeft, maar dat is niet het volledige verhaal. De Nederlandse automobilist wil namelijk graag over naar duurzamer en goedkoper rijden, maar de nieuwprijs van de stekkerauto is voor veel mensen simpelweg te hoog. Zelfs met de mogelijke subsidies die geen zoden aan de dijk zetten voor Jan met de Pet.
Dat gaat veranderen op korte termijn. De grotere leasemaatschappijen waren er direct bij toen de eerste EV’s op de markt kwamen. Niet dat iemand anders had verwacht: deze maatschappijen zijn succesvol, omdat zij de nieuwe auto’s als leaseauto aanbieden die qua nieuwkoop buiten het budget vallen van de gemiddelde Nederlander.
Deze leasemaatschappijen zien in de komende drie jaar veel van de vijf jaar overeenkomsten aflopen. De mensen die direct kozen voor een lease van een elektrische auto zijn hoogstwaarschijnlijk al aan het kijken naar welk model zij als volgend model willen kiezen, zeker nu ook autofabrikanten zoals Audi druk aan het werk zijn met het opbouwen van een gedegen portfolio. Het overnemen van de leaseauto na het aflopen van het contract zal voor de meeste particuliere en zakelijke rijders geen optie zijn, omdat zij in de nieuwste auto’s willen rijden. Dit gaat ervoor zorgen dat er een groot aantal tweedehands elektrische auto’s aangeboden gaat worden op de markt. Jong gebruikte occasions, een elektrische auto met slechts één eigenaar, duurzame Hyundai Ioniq, Tesla Model S z.g.a.n., je kunt de slogans nu al raden voor de vele verkoopsites.
Is zo’n occasion interessant voor de gemiddelde automobilist op zoek naar een EV?
Ja, zonder enige twijfel. Dealer onderhouden elektrische voertuigen en voertuigen die constant in service geweest zijn bij de leasemaatschappij, zijn voorzien van volledige onderhoudsgeschiedenis en worden doorgaans compleet doorlopen, voordat ze te koop aangeboden worden. Let wel, het gaat hier om de EV die als leaseauto gebruikt is, dus niet de elektrische auto’s die particulier verkocht worden.
Daar is het even opletten. Hoewel regelmatig gesteld wordt dat een elektrische auto minder onderhoudskosten heeft (er zijn geen filters, geen distributieriem en geen bougies), wil dit zeker niet zeggen dat er helemaal geen onderhoudskosten zijn. Kijk daarom vooral naar de volgende onderdelen om in te schatten wat de directe kosten zijn na aankoop van de EV als particuliere tweedehands:
- Wat kost een nieuwe accu (of uitgebreid accupakket) voor dit model?
- Hoe is de staat van de banden en de remmen?
- Hoe ziet het interieur eruit en hoe goed zit de auto in de lak?
- Is er sprake van autoruitschade aan de voorruit?
De nieuwe accu – een onzekere factor
Speculaties zijn er genoeg, zekerheden des te minder: er is te weinig ervaring met de accu van de EV om te kunnen zeggen hoe lang deze exact meegaat. Misschien 250.000 kilometer, misschien wel veel meer. Het is altijd verstandig om in ieder geval even te kijken wat die nieuwe accu precies kost en wat een eventueel uitbreidingspakket kost. Voor auto’s van twee jaar en ouder zijn namelijk veel betere accupakketten beschikbaar.
Hoe zit het precies met autoruitschade aan een elektrische occasion?
Autoruitschade is altijd vervelend, zeker wanneer het afkeur bij de apk oplevert. Die kans is klein bij een occasion via de leasemaatschappij, maar bij particuliere verkoop kan het zomaar gebeuren dat er een ster in het zichtveld van de bestuurder zit die groter is dan de toegestane diameter van 20 millimeter. Laat je die occasion dan staan?
Niet wanneer je er een goede prijs voor kunt regelen. Autoruitschade bij een elektrische auto is namelijk niet anders dan ruitschade bij een niet-elektrische auto. De gelaagde voorruit heeft vaak uitsluitend schade in de buitenste laag. Het PVB-folie dat tussen de twee lagen autoglas zit, zorgt ervoor dat de binnenste laag gewoon heel blijft. Het vocht kan dus niet via het sterretje of de scheur in het glas direct de auto in. En dit vocht kan zeker niet op magische wijze ineens bij de accu’s of elektronische delen van de auto komen. Dit risico bestaat overigens wel bij een verkeerd gemonteerde voorruit, maar niet bij de gemiddelde autoruitschade aan de voorruit.
Wat kost een nieuwe voorruit voor een elektrische auto?
Hoewel de prijs afhankelijk is van het model en bouwjaar van de auto, is er op de after market altijd een betaalbare optie te vinden. Autoglas van uw Hyundai- of Toyota-dealer heeft vaak een gortig prijskaartje omdat er een merklogo in de ruit verwerkt is. Allemaal leuk en aardig, maar dat logo doet natuurlijk helemaal niets voor je EV of je voorruit.
After market autoglas wordt gemaakt in dezelfde fabriek waar ook merkglas gemaakt wordt. De eisen zijn identiek, maar door het ontbreken van het merklogo bij after market autoglas, vallen de kosten aanzienlijk lager uit. En dan is die occasion dus ineens een prachtige kans.
Autoruitschade aan een elektrische occasion: eerder een kans dan een probleem
Dankzij diverse autoruitschade bedrijven is ruitschade aan een elektrische occasion geen probleem meer. Een nieuwe voorruit voor de Opel Ampera, op dit moment de populairste EV in Nederland, is soms al vanaf € 250 direct te bestellen. Krijg jij dankzij het opmerken van de ruitschade een paar honderd euro of meer van de vraagprijs af? Dan heb je de nieuwe voorruit dus in feite al terugverdiend! Zie jij de occasion van je dromen staan? Dan weet je nu zeker dat ruitschade niet direct het einde is.
The post Schade aan een elektrische occasions: Waar moet je op letten? appeared first on Elektrischeauto.nl.