Volkswagen lijkt serieus te zijn als het gaat om zijn inspanningen om lager geprijsde elektrische voertuigen naar de markt te brengen. Waar het bedrijf Audi vooral naar voren schuift om te pionieren op prestatiegebied, lijkt SEAT het uitgekozen merk te zijn om betaalbare EV’s te maken. Deze auto’s zullen gebouwd worden op het eigen ontwikkelde MEB-platform. Een betaalbaar platform wat de basis zal vormen voor een hatchback, een micro-bus en een SUV.

Persconferentie

Tijdens een persconferentie over de elektrische toekomstplannen van het bedrijf liet Herbert Diess, de voorzitter van de VW Group, weten dat het bedrijf het MEB-platform wil gebruiken om auto’s te maken die kleiner en goedkoper zijn dan een Golf. Naar eigen zeggen mogen we de eerste auto van deze soort rond 2023 verwachten. Dat is goed nieuws voor het Spaanse automerk wat in 2018 een van zijn beter jaren beleefde. De verkopen waren 5% hoger dan verwacht en de nettowinst 10%.

De CEO van SEAT, Luca de Meo, heeft bevestigd dat er 300 ingenieurs op het project zijn gezet wat uitgevoerd zal worden in Barcelona. “SEAT zal, samen met het VW merk uit Wolfsburg, een nieuwe elektrische auto ontwikkelen die 4 meter lang is en gebaseerd op het MEB-platform”, al dus Luca de Meo. Verder liet hij weten dat “dit in de historie van SEAT de eerste keer is dat er een platform wordt gebouwd wat gebruikt zal worden door automerken over de hele wereld. We werken eraan om te zorgen dat iedereen straks een elektrische auto kan rijden voor minder dan €20.000”

Volgens de autofabrikant is dit een grote stap in de goede richting “SEAT zal de eerste elektrische auto maken die speciaal gemaakt is voor een stedelijke omgeving, die vanaf 2023 beschikbaar is en minder dan €20.000 zal kosten. De totale kosten om eigenaar van de auto te zijn zullen lager liggen dan vergelijkbare modellen met een verbrandingsmotor. Het zal de meest milieuvriendelijke en economische manier zijn om je te vervoeren in stedelijke gebieden.”

Competitie en productie

De kleine SEAT zal de competitie aangaan met de Peugeot e-208 die vorige week is aangekondigd. Die auto heeft een radius van 340 kilometer. De kans bestaat echter dat SEAT de prijs van zijn auto’s laag zal houden door de radius van zijn auto’s expres aan de lage kant te houden. De meest betaalbare varianten zouden een radius kunnen krijgen van 190 kilometer.

De eerste compacte EV van SEAT, de elektrische Mii, zal in 2021 in productie gaan. Het zal echter tot 2023 duren voordat het bedrijf een complete collectie heeft aan elektrische auto’s die het publiek kan kopen.

Daarnaast is SEAT ook van plan om plug-in hybrides aan zijn collectie toe te voegen. Daar zal de volgende generatie SEAT Leon waarschijnlijk de eerste in zijn. Met een verwachte 245 pk en minder dan 50 gram CO2 ligt die auto ruim onder de Europese emissie eisen. EV’s met een radius van 190 kilometer zullen voor Amerikanen niet echt fijn zijn, maar voor veel Europeanen zal het een uitkomst zijn.

Verbeterde baterijen

Frank Welsch, directielid van de technische ontwikkelingen binnen de VW Group, liet weten dat een verbeterde technologie voor de baterijen de sleutel is. “Elke twee tot drie jaar zien we verbeteringen in deze technologie. Als we kijken naar het MEB platform dan denk ik niet dat dat gebeurd voor 2023 en mocht het wel gebeuren dan zullen er zeker verbeteringen zijn”. Daarnaast liet Welsch weten dat “het ook kan zijn dat wij kiezen voor een ander concept als het gaat om de opbouw van de batterij. De nieuwe serie van Volkswagen, de ID, maakt gebruik van Lithium-ion. Maar de kans bestaat dat we in China gebruik gaan maken van lithium-ion fosfaat. De opbouw van dat soort baterijen maakt het goedkoper om ze te maken maar de technologie is nu nog niet competitief.”

The post SEAT wil voorop lopen in de productie van betaalbare EV’s appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën