Drie jaar geleden werd in München de basis voor een van de meest ongewone start-ups in de wereld van de elektromobiliteit gelegd. Drie jongeren Jona, Laurin en Navina (die het graag bij hun voornaam laten) wilden niets liever dan een bijzonder duurzame en tegelijkertijd goedkope elektrisch aangedreven auto op de weg zetten. De Sion, een vierdeurs sedan, zou ook de zon als extra energiebron gebruiken.

In drie jaar van prototype naar productiemodel

Het heeft drie jaar geduurd van het eerste prototype tot het productiemodel. Het bedrijf heeft nu een productiepartner gevonden in de Zweeds-Chinese NEVS (National Electric Vehicle Sweden) groep. De serieproductie was oorspronkelijk gepland voor het einde van het jaar. Helaas is er toch wat vertraging maar in de tweede helft van volgend jaar zou de productie daadwerkelijk van start moeten gaan. De Sion zal worden gemaakt in de voormalige Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan. Daar zullen de komende acht jaar in totaal 260.000 voertuigen van de assemblagelijnen zullen rollen. Na de opstartfase gaan de mensen van Sono Motors uit van een jaarlijkse productie van 43.000 Sion EV’s. Er wordt dan gewerkt in een tweeploegendienst.

De Sion van Sono Motors

Vertraging noodzakelijk voor hoge productiestandaard

“We zijn allesbehalve blij met deze vertraging, maar het was voor ons belangrijk om de productie met onze waarden te implementeren. Met een vertraging van tien maanden kunnen we ervoor zorgen dat onze productie er over een periode van acht jaar uitziet zoals we ons dat hadden voorgesteld”, legt Thomas Hausch, Chief Operation Officer van Sono Motors, uit. Trollhättan is ook een ideale productielocatie voor de starters, omdat conventioneel aangedreven voertuigen vanaf 2030 niet meer in Zweden geregistreerd zullen zijn. Om de Zweden in staat te stellen de ruime Sion te leren kennen voor de start van de productie, is begonnen aan een presentatie tour door het Zweedse Koninkrijk.

NEVS

NEVS maakt deel uit van de Evergrande Health Industry Group, een aan de Hong Kong Stock Exchange genoteerde organisatie. Samen met NEVS hebben de ontwikkelaars van Sono een nieuwe productielijn ontwikkeld en geïntegreerd in de fabriek. De Sion zal op de markt worden gebracht met in de buitenste schil geïntegreerde zonnepanelen. Deze bieden naar verwachting een extra rijbereik van 34 kilometer. Er wordt voor de carrosserie van de Sion gebruik gemaakt van zwart polymeer. Hierdoor zijn er geen spuiterij en andere gereedschappen die veel energie verbruiken nodig tijdens de productie. Sono belooft haar klanten in Zweden uitsluitend uit hernieuwbare energiebronnen te produceren.

Zwart

Net als Henry Ford’s Model T is de Sion verkrijgbaar in alle kleuren, op voorwaarde dat hij zwart is. De Sion wordt aangedreven door een 163 pk (120 kW) elektromotor, die een koppel van 290 Newton meter levert aan de voorwielen en de gezinsvriendelijke compacte auto in minder dan negen seconden tot 100 km/u doet sprinten. De topsnelheid van de Sion bedraagt 140 km/uur. Sono belooft een actieradius (volgens WLTP) van 255 kilometer voor het 4,29 meter lange voertuig en een laadtijd van een half uur tot 3,5 uur, afhankelijk van de laadcapaciteit.

Bestellingen

Er zijn al bijna 10.000 bestellingen ontvangen voor de Sion. Toekomstige klanten zullen echter rekening moeten moeten houden met een verandering in de prijsstelling: de prijs voor de “Sun Car” is inmiddels gestegen van de oorspronkelijke 20.000 euro naar 25.500 euro.

The post Sono gaat auto’s in voormalige Saab-fabriek bouwen appeared first on Elektrischeauto.nl.

Categorieën